به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به درخواست ها و اخطار مقامات دولت ایران بیانیه‌ای را از طرف نخست وزیر این گروه منتشر کرد.

طالبان در پاسخ به درخواست وزارت خارجه ایران و همچنین اخطار اخیر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس‌جمهور در مورد پرداخت حق آبه ایران از رود هیرمند گفت: “به دلیل وقوع خشکسالی در افغانستان و منطقه از جمله رود هلمند، آب کافی وجود ندارد. در چنین وضعیتی درخواست مکرر ایران و اظهارات نامناسب را زیان آور می‌دانیم.”

طالبان در ادامه با تاکید بر عدم اطلاع مقامات ایرانی از وضعیت آب هلمند، تاکید کردند، “مقامات ایرانی باید اطلاعات خود درباره آب هلمند را تکمیل کنند و با الفاظ مناسب درخواست خود را مطرح کنند. این اظهارات به نفع کسی نیست و می‌تواند به فضای سیاسی بین مردم و دو ملت مسلمان را آسیب بزند.

طالبان همچنین افزود: “به توافقنامه آب هلمند متعهد است اما به شرط آنکه ذخایر ما به اندازه‌ای برسد که به بتواند صدها کیلومتر را طی کرده و به آن کشور برسد. این در حالی است که در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و آب بند کجکی تا مرز ایران نمی رسد. ایران حقایق را درک کند.”

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور ایران، در جریان سفر اخیرش به استان سیستان و بلوچستان با اشاره به پیشینه‌ی تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حقابه هیرمند به مقامات طالبان نسبت به عدم پرداخت حق مردم ایران اخطار داده بود.

تصاویر ماهواره‌ای از مقادیر قابل‌توجه آب پشت سد کجکی و کمالخان

ادعای طالبان در مورد نبود آب درحالی مطرح می‌شود که تصاویر ماهواره خیام از سدهای کجکی و کمال خان نشان می‌دهد که سطح آب موجود در پشت سدها در طول یک سال گذشته افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:
سد کمال خان؛ باج خواهی اشرف غنی در سایه خواب دیپلماسی ایران
ماهیت اختلاف ایران و افغانستان بر سر آب چیست؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.