به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” کار ساخت کانال های سد بخش آباد در استان فراه با حضور مولوی عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر و عبداللطیف منصور، وزیر آب و نیروی حکومت طالبان آغاز شد.

مولوی عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر و عبداللطیف منصور، وزیر آب و نیروی حکومت طالبان در ۳۰ اردیبهشت ماه، طی مراسمی با حضور مقامات محلی طالبان کار ساخت کانال های سد بخش‌آباد در شهرستان فراه‌رود واقع در استان فراه را افتتاح کردند.

ملابرادر در این مراسم گفت، ساخت سد بخش آباد یک پروژه مهم و حیاتی برای استان فراه است و ما در تکمیل این پروژه در کنار مردم فراه هستیم، ما این قول را نه فقط در حرف، بلکه در عمل و با اخلاص فراوان انجام خواهیم داد. ما باید سال گذشته تلاش می‌کردیم تا امسال آب این سد را ذخیره کنیم و هدر نرود.

طالبان کار ساخت کانال های سد بخش آباد را در حالی آغاز کردند که تنش های لفظی میان مقامات عالی رتبه ایران و طالبان بخاطر تأمین نشدن حقابه ایران از رود هیرمند به بالاترین سطح رسیده است. بی شک سد بخش آباد همانند سد کجکی و بند کمال خان تاثیر زیادی بر خشک شدن آخرین قسمت های هامون می گذارد و آثار زیست محیطی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان را افزایش خواهد داد. این سد با ظرفیت ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب آب (۲۶ برابر سد کمال خان در استان نیمروز) بر روی مسیر رودخانه فراه‌رود قرار گرفته است و ظرفیت آبیاری بیش از ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی با کانال ۵۰ کیلومتری سمت راست و ۵۲ کیلومتری در سمت چپ را دارد که در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد. با تکمیل شدن این کانال ها، آبی که هر ساله از طریق فراه‌رود به تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان می‌رسید، به صورت کامل قطع خواهد شد و پرونده آبگیری و احیای تالاب هامون برای همیشه بسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
ویدیو: طالبان و چالش حقابه ایران از رود هیرمند
ماهیت اختلاف ایران و افغانستان بر سر آب چیست؟


  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. پندار سه شنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۴

    بهش می گن جنگ آب یعنی هر کشوری سرچشمه را در اختیار داشته باشد راه آب را می بندند تا کشور خود را توسعه داده و از کشور مقابل امتیاز می گیرد کاری که استاد بزرگش ترک ها هستند حالا خود ما مثل ترک ها دنبال شیطنت نیستیم دنبال توسعه کشور خود , محرومیت زدایی و اشتغال زایی پشت مرزهایمان هستیم که مسیر رودخانه هایی مثل سیروان را به داخل کشور برگرداندیم اما خب عراقی ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اثر منفی دیدند حالا افغانستانی ها دارن چنین کاری می کنند اونم تو منطقه غرب آسیا به سمت شرق که ذاتا خشک بوده هست و خواهد بود ما باید پیگیری سیاسی حقوقی بکنیم رها نباید بکنیم اما باید فعالیت ها را در ۳ حوزه جلو ببریم :
    ۱ . فشارهای سیاسی اقتصادی به افغانستان از جمله محروم کردن این کشور از ریل و بزرگراه شرق ایران و بندر چابهار
    ۲ . طرح های آبرسانی شامل :
    الف . انتقال آب از دریای مکران
    ب . احداث سیلوهای زیرزمینی در منطقه سراوان تا سرباز تا سیلاب های سنگین هر چند سال یک بار را جمع کند این آب می تواند آنقدر جمع شود که نه تنها یک سوم میانی سیستان بلوچستان را سیراب کند تامین آب ایرانشهر و زاهدان را ضریب بهتری بده که ۶۰۰ کیلومتر به سمت زابل و ۴۰۰ کیلومتر به سمت قلعه گنج در استان کرمان هم لوله کشی و منتقل بشه جوری باید کار کنیم که دیگر یک قطره از این سیلاب ها و روان آب ها به داخل پاکستان نریزه .
    ج . احداث سیلوهای زیرزمینی متعدد در جنوب کرمان تا هرمزگان که سیلاب های سنگین هر چند سال یک بار در دل زمین ذخیره شود و باز این آب که شیرین هم هست می تواند هم به داد جنوب کرمان و هرمزگان برسد و هم بخش هایی از سیستان بلوچستان را سیراب کند هنوزم که هنوزه هر چند سال یک بار سیلاب هر چند سال یک بار در این مناطق می آد و به مردم و کشور خسارت سنگین می زند و باید این را دستاورد تلقی کنیم که ده ها دستگاه بیل مکانیکی پشت هم قطار بشن که راه آب شیرین را به سمت آب شور دریا باز کنند !
    د . تست زدن شانس ها در مورد چاه های ژرف
    ما داخل کشور هم کار نکرده زیاد داریم همین سیلاب ها جمع و ذخیره شود جنوب شرق ایران کاملا نجات پیدا خواهد کرد .

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.