تسریع تجارت در سراسر آسیای مرکزی از طریق کریدور میانی

یکشنبه 21 خرداد 1402 - 16:47
https://iswnews.com/?p=96208

مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی کریدور میانی یا ترانس کاسپین، یک شریان تجاری جدید حیاتی است که از قزاقستان و آسیای مرکزی به دریای کاسپین می رود و از طریق جمهوری آذربایجان و ترکیه به شرق اروپا رسیده و شرق و غرب را به هم متصل می کند.

محموله‌های باری کریدور میانی در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، ۵۲درصد افزایش یافت و به رکورد ۳.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسید. این افزایش حجم محموله های تجاری، توجه شرکت‌های حمل‌ونقل در سراسر اروپا مانند ” Rail Cargo Group” اتریش، “Maersk” دانمارک، “Nurminen Logistics” فنلاند وRail” Bridge Cargo” هلند را به خود جلب کرده است.

برخی از ناظران و کارشناسان پیش بینی می کنند که ظرفیت انتقال محموله ها به زودی به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت؛ زیرا تکمیل تونل “مارمارای” در زیر تنگه بسفر توسط ترکیه، این مسیر ریلی را تقویت کرده و کالاها می توانند مستقیماً به اروپا منتقل بشوند.

بیشتر بخوانید: کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین!

اولین مزیت کریدور میانی به نسبت مسیرهای دیگر، سرعت است؛ کالاهایی که از چین و از طریق قزاقستان و کریدور میانی عبور می کنند و تنها در ۱۲ روز می توانند به بازار اتحادیه اروپا برسند. این تقریباً نیمی از زمان مسیر تجارت دریایی از طریق اقیانوس هند که ۲۲ تا ۳۷ روز طول می کشد، می باشد. در حالی که پتانسیل تقویت این مسیر و کاهش زمان ترانزیت مشخص است، چالش فوری برای کریدور میانی، اطمینان از وجود زیرساخت‌های لازم بوده است که قزاقستان سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای افزایش ظرفیت این مسیر ترانزیتی ایجاد کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۲، امارات متحده عربی و قزاقستان توافق کردند که ۹۰۰ میلیون دلار به پروژه هایی که از کریدور میانی پشتیبانی می کنند، تزریق کنند. از طرفی چین از طریق طرح “کمربند و جاده” خود، و از طرفی دیگر، اتحادیه اروپا از طریق طرح “دروازه جهانی” خود، سهم قابل توجهی در تقویت کریدور میانی و تقویت اتصال داشته اند.

انتظار می رود بسیاری از بازیگران جهانی بواسطه کریدور میانی بهره‌ مند گردند؛ از جمله سودمند شدن آسیای مرکزی با تامین انرژی مورد نیاز اروپا، تا سودمندی اروپا با صادرات کالاهای لوکس خود به بازارهای آسیای مرکزی و شرق. پتانسیل و ظرفیت گسترده مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس کاسپین می‌تواند سرمایه‌گذاری جدیدی را در قزاقستان و کشورهای همسایه ایجاد کند و شرکای تجاری را در زمانی پرتلاطم که به مسیرهای حمل‌ونقل جایگزین نیاز است، متحد کند.

چگونه آسیای مرکزی می تواند نقش بیشتری در روابط تجاری بلندمدت بین شرق و غرب ایفا کند؟ چالش‌هایی مانند تشریفات اداری، قابلیت همکاری راه‌آهن ها و نگهداری زیرساخت‌ها و دهها چالش دیگر که باید حل و فصل شوند. چند سال گذشته نشان داده است که زنجیره‌های تامین موجود چقدر آسیب‌پذیر هستند، که ضرورت تقویت کریدور میانی را برای افزایش انعطاف‌پذیری منطقه را پررنگتر می‌کند.

قزاقستان برای درک بهتر و رسیدگی به چالش‌های موجود در این مسیر ترانزیتی، مجمع بین المللی آستانه را راه اندازی می کند. این مجمع یک پلت فرم جهانی است که رهبران جهانی را برای گفتگوی در بعد سیاسی، تجاری و دانشگاهی گردهم می آورد تا در مورد چگونگی بهبود همکاری در سطح بین المللی بحث کنند. این گفتگوها با تاکید بر اهمیت کریدور میانی و افزایش همکاری های منطقه ای بوده و طرح هایی با تمرکز بر اتصال، ادغام و تجارت آسیای مرکزی در بر خواهد داشت.

قزاقستان که قبلاً برای واردات و صادرات کالا وابسته به لجستیک روسیه بود، به سرعت تبدیل به یک رهبر منطقه ای در جابجایی محموله ها در سراسر آسیای مرکزی شده است. این موضوع فرصت‌هایی را برای قزاقستان ایجاد کرده است تا مراکز ترانزیتی و تجاری خود را توسعه دهد. اتحادهای جدیدی که قزاقستان با شرکای خود از جمله ترکیه، ازبکستان و جمهوری آذربایجان تشکیل داده است، نشانه های روشنی از اراده ای سیاسی است که از کریدور میانه حمایت می کند. قزاقستان در بازتاب جاده ابریشم تاریخی، مصمم به ساخت و تحقق چشم انداز استراتژیک جاه طلبانه یک مسیر مدرن، یعنی ترانس کاسپین است.

منبع: بلومبرگ

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.