نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در پایان بیستمین نشست آستانه در پایتخت قزاقستان ضمن تاکید بر پایبندی مستمر حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و امنیت منطقه‌ای سوریه، عزم خود را برای تداوم همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم اعلام کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دور بیستم نشست بین‌المللی آستانه در ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه در پایتخت قزاقستان برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در پایان این نشست، بیانیه‌ای صادر کردند.

در بیانیه پایانی آمده است: رایزنی‌های معاونان وزیران خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه سازنده بود و پیشرفت‌های حاصل در تهیه نقشه راه برای احیای روابط ترکیه و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه بر اهمیت هماهنگی با وزارتخانه‌های دفاع و خدمات ویژه در سوریه، روسیه، ایران و ترکیه و تداوم تلاش‌های فعال در این راستا و اذعان به اهمیت پیشبرد این روند بر اساس حسن نیت و حسن همجواری به منظور مبارزه با تروریسم تاکید شده است. همچنین بر ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت ایمن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه آوارگان سوری با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، فعال کردن روند سیاسی و تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی در سراسر سوریه تاکید شد.

کشورهای تضمین‌کننده، فعالیت سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی در سوریه را محکوم کرده و بر اجرای کامل توافق‌های موجود در شمال سوریه تاکید کردند. همچنین از توافق برای تحقق امنیت و ثبات در شمال شرق سوریه به نحوی که حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند، خبر دادند و با تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید از جمله ابتکارات غیرقانونی در خصوص به اصطلاح خودمختاری به بهانه مبارزه با تروریسم مخالفت کردند. همچنین بر ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه تاکید شد.

در این بیانیه، بار دیگر بر مخالفت با عملیات غیرقانونی برای تسلط بر نفت سوریه که اشغالگران آمریکایی روزانه بدان دست می‌یازند، تاکید شد و حملات مستمر اسرائیل به خاک سوریه که نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، مورد محکومیت قرار گرفت.

گفتنی است پیش از برگزاری این نشست، وزارت امور خارجه قزاقستان پیشنهاد کرد که دور بیستم، آخرین دوره در روند آستانه باشد اما الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان این نشست تصریح کرد که روند آستانه کارآمدی خود را ثابت کرده و ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه روند آستانه به مکان خاصی مرتبط نیست و بعداً مکان جدیدی برای ادامه جلسات درباره سوریه تعیین خواهد شد، از مقامات قزاقستان برای میزبانی ۱۸ دور از ۲۰ دور مذاکرات طی بیش از ۶ سال تشکر و قدردانی کرد. بر اساس اعلام لاورنتیف، نشست بعدی درباره سوریه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است مذاکرات بین المللی آستانه جهت بررسی مسائل سوریه در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد و تاکنون بیست نشست تحت این عنوان برگزار شده است. در آخرین دور این مذاکرات که در تاریخ ۱ و ۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در پایتخت قزاقستان برگزار شد، نمایندگان سازمان ملل، ایران، روسیه، ترکیه و سوریه و همچنین کشورهای ناظر شامل لبنان، عراق و اردن در این نشست شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید: برگزاری نوزدهمین نشست بین‌المللی آستانه در پایتخت قزاقستان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.