نشست ویژه آمریکا و آسیای مرکزی با موضوع افغانستان

سه شنبه 10 مرداد 1402 - 15:47
https://iswnews.com/?p=99970

نمایندگان آمریکا و کشورهای منطقه آسیای مرکزی، در شهر آستانه پیرامون موضوعات امنیتی افغانستان و این منطقه، مقابله با تروریسم و همکاری در زمینه های مختلف به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت امور خارجه قزاقستان در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژوئیه (۵ و ۶ مرداد ماه)، در شهر آستانه میزبان نشست ویژه آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی (C5+1) برای افغانستان بود.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، رینا امیری نماینده ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و دیگر نمایندگان ایالات متحده در این نشست حاضر بودند.

نمایندگان آسیای مرکزی و ایالات متحده، حول موضوعات امنیت منطقه، امنیت افغانستان، بحران های انسانی، همکاری های بین المللی با افغانستان، حقوق بشر در این کشور و تقابل با تروریسم به بحث و گفتگو پرداختند. در ادامه نیز به طور جداگانه، توماس وست و معاون اول وزیر خارجه قزاقستان در یک نشست دوجانبه، تدابیر اتخاذ شده را مرور و در زمینه توسعه همکاری طرفین حول بحران افغانستان گفتگو کردند.

لازم به ذکر است، این هیئت آمریکایی مأمور به گفتگو با نمایندگان طالبان نیز هستند و بزودی در دوحه قطر با هیئتی از طالبان افغانستان ملاقات خواهند کرد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد اظهار داشت: “این مذاکرات در قطر، بیانگر به رسمیت شناختن یا هر پیامی از این قبیل همچون عادی سازی و مشروعیت بخشی به طالبان نیست.” وی در ادامه افزود: “این نشانه تغییر سیاست ما نیست؛ اما سیاست ما همیشه واضح بوده است. زمانی که به نفع ما باشد، با طالبان تعامل مناسبی خواهیم داشت.”

سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در یک بیانیه اعلام داشت: “اولویت افغانستان در جریان این گفتگوها، پایان دادن به تحریم‌ها و خروج از لیست‌های سیاه، آزاد کردن ذخایر بانکی افغانستان و جلوگیری از تجاوز به حریم هوایی افغانستان است.”

بیشتر بخوانید: بلینکن: مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ها با پنج کشور آسیای میانه هستیم

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.