به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در جریان خود به عربستان سعودی در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه، با فیصل بن فرحان، همتای خود در شهر ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان با تاکید بر عزم جدی عربستان برای تنظیم توافقنامه بین دو کشور و پیگیری توافقنامه‌های پیشین در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی گفت: «با توجه به توسعه روابط دو‌جانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای، نمایندگی‌های دو کشور کار خود را آغاز کردند و شروع کار سفرا در راستای تاسیس روابط جدید دو کشور خواهد بود.»

امیرعبداللهیان نیز از قصد ایران برای اجرای توافقنامه‌های موجود بین دو طرف در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی خبر داد و گفت که ایران با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه از جمله عراق، کویت، قطر و امارات متحده عربی روابط مهمی را پایه‌گذاری کرده و بر این باور است که امنیت و توسعه منطقه در گرو همکاری کل کشورهای منطقه است. وی همچنین در این دیدار به دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اشاره کرد و گفت سفر وی به عربستان در زمان مناسب انجام خواهد شد.

مقدمات مذاکره برای بازسازی روابط ایران و عربستان از سال گذشته آغاز شد و با توافق نمایندگان دو کشور در چین در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نهایی شد و بیانیه سه‌جانبه‌ای نیز به امضا رسید که به موجب آن روابط دو کشور از سر گرفته شد.
با از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی، مذاکرات صلح یمن نیز از فرسایش خارج شد و گفتگو بین انصارالله و سعودی ها با میانجیگری عمان دنبال شد. البته موضوع یمن، یکی از اختلافات منطقه ای مابین ایران و عربستان است و دو کشور بر سر موضوعات دیگری همانند توانایی هسته‌ای ایران، مناقشه بر سر جزایر سه‌گانه (بوموسی، تنب بزرگ و کوچک)، میدان‌های گازی مشترک در خلیج فارس، مسائل امنیتی منطقه، حمایت عربستان از رسانه های معاند، روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و حضور نظامی آمریکا در منطقه اختلاف دارند.

بیشتر بخوانید:
سفر وزیر خارجه عربستان به ایران پس از ۱۷ سال!
صلح در چین؛ جزئیات فاش نشده توافق ایران و عربستان چیست؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.