رئیس جمهور چین به آغوش اعراب حاشیه خلیج فارس رفت!

یکشنبه 20 آذر 1401 - 15:39
https://iswnews.com/?p=83890

شی ‌جین پینگ، رئیس جمهور چین در ۱۶ آذر ماه، برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی و دیدار با مقامات این کشورها وارد شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. این سفر پیامدهای مختلفی برای ایران، آمریکا و همچنین منطقه غرب آسیا دارد.

در ادامه‌ی پیامدهای اصلاحات سیاست خارجی عربستان سعودی و بازنگری سطح وابستگی اعراب به قدرت های خارجی، شی ‌جین پینگ، رئیس جمهور چین به ریاض سفر کرد. در جریان این سفر قراردادهای متعددی در زمینه های مختلف امضاء شد که هر یک از آنها نشانگر موضوعی خاص است.

رئیس ‌جمهور چین در ابتدای این سفر به مراسم افتتاحیه نشست چین و کشورهای عربی رفت و پس از دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در نشست ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس حضور یافت. این سفر در شرایطی صورت گرفت که چین با اعتراضات خیابانی به دلیل سیاست‌های «کووید‌ صفر» روبروست. اقتصاد چینی‌ها در نتیجه اقدامات دولت و محدودیت‌های اجتماعی ضربه خورده است و شی جین پینگ درصدد احیای اقتصاد پساکرونا است. در سوی دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با بازبینی سیاست خارجی خود می‌کوشند تا سطح وابستگی خود به آمریکا را کاهش داده و روابط خود را با سایر کشورهای قدرتمند جهان به ویژه چین توسعه دهند. علاوه بر این، جنگ روسیه و اوکراین، پیچیده‌تر شدن فرآیند معاملات انرژی در دنیا، عدم انتقال تکنولوژی تسلیحات نظامی از آمریکا و اروپا سبب شده تا کشورهای عربی با آغوش بازتری به استقبال شی جین پینگ بروند.

چینی‌ها در گزارش‌ها و تحلیل‌های خبری خود این سفر را بزرگترین و بالاترین سطح مناسبات دپیلماتیک بین خود و کشورهای عربی دانسته و آن را تاریخ ساز عنوان کرده‌اند. شی جین پینگ نیز در جریان نشست مشترک با کشورهای عربی در تایید این موضوع گفت: «نشست اعراب و چین رویدادی محوری در تاریخ روابط اعراب و چین است و آینده زیباتری را به دنبال خواهد داشت.»
کشور آنها بزرگترین وارد کننده نفت خام در جهان و اصلی ترین مشتری نفت کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی است. از طرفی دیگر عربستانی‌ها خواستار سرمایه گذاری چینی‌ها در پروژه‌های بخش پتروشیمی، ساخت شهر نئوم و تأسیسات انرژی هسته‌ای، بادی و خورشیدی و همچنین انتقال تکنولوژی ساخت تسلیحات نظامی (موشک های بالستیک و پهپادهای شناسایی و تهاجمی) شده‌اند.

مسلما همه این موارد برای اصلاح سیاست خارجی عربستان در وابستگی به آمریکا و اروپا نیست و غالب آنها در راستای رقابت با دشمن اصلی سعودی‌ها یعنی ایران است.

شی جین پینگ در سخنرانی‌های خود به تمام مسائل مشترک و دارای اهمیت در روابط با کشورهای عربی از ایجاد “مرکز امنیت هسته‌ای” (متشکل از چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس) تا لزوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی مذاکره برای تعیین حاکمیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک اشاره کرد. شی جین پینگ برخلاف جوزف بایدن، همتای آمریکایی‌اش با رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن که مقبولیت چندانی در یمن و حتی در بدنه مخالفین انصارالله ندارد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
اتخاذ این حجم از مواضع ضدایرانی کشورهای عربی را به سمت چین جذب خواهد کرد و این امکان را می‌دهد که طرفین در مذاکرات خود موضوعات فراوانی را مطرح کنند. نزدیکی چین به کشورهای عربی همچنین تهدیدات علیه ایران و متحدین منطقه‌ای را نیز افزایش خواهد داد چرا که چینی‌ها پیش از این نیز از ارائه تسلیحات موثر نظامی نظیر پهپادهای CH-4، وینگ لونگ ۱ و وینگ لونگ ۲ به عربستان و امارات دریغ نکرده بودند.

علیرغم اصلاح و شفاف سازی مواضع ریاست جمهوری چین توسط سفارت این کشور در تهران، به نظر می‌رسد توسعه همکاری‌های چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیازمند بررسی و رصد جدی از سوی نهادهای ایران است. توسعه توان موشکی عربستان سعودی و دستیابی آنها به تأسیسات هسته‌ای تهدیدات جدیدی را برای ایران می‌آفریند که مقابله با آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. به یاد داشته باشیم سیاست خارجی چین و سایر کشورهای دارای قدرت در جهان از روسیه تا آمریکا، مبتنی بر منافع است و این رفتار چین بارها در مسائل غارت معادن افغانستان، خرید نفت از دولت مستعفی یمن و فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی به اثبات رسیده است.

بیشتر بخوانید:
غارتگری نفتکش‌های چینی در سواحل یمن
چینی‌ها غارت معادن طلای افغانستان را آغاز کردند
غارت معادن طلا و لیتیوم افغانستان توسط چینی ها

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. توفیق یکشنبه, ۲۰ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

    ما هیچوقت ادعای اتحاد استراتژیک و اشتراک منافع به شکلی که مثلا بین آمریکا و انگلیس دیده می شود را با چین و روسیه نداشتیم این ها در ذهن غربگراهاست که فکر می کنند چون به سمت غرب غش کردند پس اینوریا هم به سمت شرق غش کردند ! خیر , صرفا پرونده های مشترکی بوده برای برد برد و اینکه چین و روسیه حداقل با ما دشمنی نمی کردند و الان هم نمی کنند ما را تحریم نکردند که برای شکستن تحریم ها هم کمک مان کردند و به امنیت ملی ما حمله نکردند برخلاف غرب که روزانه و ساعتی علیه کشور و ملت ما شرارت می کند ما کماکان با همان دید نه شرقی نه غربی حرکت می کنیم و آنقدری هم باهوش و صبور هستیم که تحولات بعدی را ببینیم و ۱ ۲ ۳ موضع گیری شتاب زده و احساسی نداشته باشیم اما در نهایت باید دانست که باید به داخل و آزادسازی پتانسیل ها توجه شود تا دنیا به ما احترام بگذاره اگر پتانسیل ها را آزاد کنیم و نشان دهیم کت تن کیه دیگر هیچ دولت و حکومتی نمی تونه به ما بی احترامی کنه و به سادگی از کنار ما رد بشه یکی از همین پتانسیل ها , شبکه ریلی ترانزیتی ماست دولت باید ضربتی و به الویت ۱ دنبال تکمیل این کریدورها باشد حتی اگر لازم باشه پروژه های ریلی کم اهمیت تر تعطیل بشه ما قدرتی جهانی هستیم اما فعلا بیشتر روی کاغذ و این ها باید به عمل برسه آنوقت کنار ایران نبودن سخت خواهد شد حتی برای قدرت های جهانی .

    پاسخ
  2. فرزند ایران یکشنبه, ۲۰ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

    گرچه چین کمکهای زیادی در مسائل مختلف به ایران کرده است. اما اقدام چین نباید بی پاسخ بماند. باید جهان بداند که پشت این سرزمین به نیرویی عظیم تر از چین و ماچین است. ۸ سال با عراقی جنگیدیم که دنیا و از جمله همین چین از او حمایت می کرد. بعد این هم خواهیم جنگید. چین و روسیه بدانند در سخت ترین شرایط تنها ایران دوستی قابل اتکاست.

    پاسخ
  3. amir یکشنبه, ۲۰ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹

    جالبه استاد رائفی پور یادمه پنج یا شش سال پیش حدودا سال ۹۴ و ۹۳ بود ،خیلی در مورد چین هشدار میداد حتی دشمنی بد تر از امریکا و یادمع میگفت دشمن برای استاد کردستان و سیستان بلوچستان و خوزستان برنامه داره و امروز داریم پیش بینی دقیق ایشون رو میبینیم

    پاسخ
  4. رضا یکشنبه, ۲۰ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

    اگر شرایط روسیه هم همینطور پیش بره ، دیر یا زود مجبور به اعطای امتیازات فراوان به ممالک غربی و ممالک ثروتمند خواهند بود ، بلاشک ایران مورد مناسبی برای تأمین رضایت ممالک مذکور خواهد بود
    از همین الان منتظر ضربات مهلک از روسیه باشید

    پاسخ
    1. فرزند ایران دوشنبه, ۲۱ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

      حملات مهلک که اغراق است‌. حملات مهلک را آمریکا و سعودی خائن به اسلام و همه هم سوهایشان انجام دادند که به جایی هم نرسید. دشمنان ایران در منطقه به جای چنگ زدن به ریسمان الهی به ریسمان آمریکا و اسرائیل و چین و روسیه چنگ می زنند اما نتیجه ای جز نابودیشان نخواهند گرفت

  5. علی اس اس دوشنبه, ۲۱ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

    نه من از روس ها خوشم میومد نه از چین نه غربی ها نه غربی ها دوست خوبی برا ما هستن نه شرقی ها اینجاست که ما باید رو پای خودمون وایسیم

    پاسخ
  6. منصف سه شنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰

    چین کمونیست باکشورهای عرب خودفروخته غرب وصهیونیست برعلیه ایران اسلامی بیانیه امضاء می کنند درحالیکه همین چین بی مرام باایران چندی قبل قرارداد همکاری و… ۲۵ ساله امضاء کرده بود بنابراین چینی ها فقط وفقط به پول ودرآمد می اندیشند وعرف بین المللی ندارند و مرام ومردانگی آنها دلار وپول عرب هاست وکاملا غیرقابل اعتمادهستند واگر روزی به آنها پول بدهند ایران را له می کند خداراشکر آن روی سکه چینیها برای مردم ماروشن شد تا دوست ودشمن واقعی شناخته شوند .

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.