باج سه میلیون دلاری امارات به القاعده!

شنبه 21 مرداد 1402 - 11:09
https://iswnews.com/?p=100980

منابع خبری یمنی از اعطای سه میلیون دلار توسط امارات متحده عربی به شاخه القاعده در یمن خبر دادند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” منابع خبری یمنی از اعطای سه میلیون دلار توسط امارات متحده عربی به شاخه القاعده یمن در ازای آزادسازی اکام سوفیول انام، مسئول بنگلادشی بخش سلامت و امنیت غذایی سازمان ملل در عدن خبر دادند.

گفته می‌شود که ناصر الشیبه الکازمی (ابوجهیمان) واسطه این تبادل بوده است. الکازمی پیش از این در عقب نشینی بدون خونریزی القاعده یمن از المکلا نیز بین القاعده و امارات متحده عربی واسطه‌گری کرده بود.

این تبادل در حالی صورت می‌پذیرد که انام در فیلمی که تقریبا ۲۰ روز پیش از سوی القاعده یمن منتشر شد گفته بود که موانعی از سوی سازمان ملل، عربستان و امارات در روند مذاکرات با القاعده برای آزادسازی آن‌ها وجود دارد.

گفتنی است که نزدیک به ۲۰ روز قبل مؤسسه الملاحم (بازوی رسانه‌ای القاعده یمن) دومین فیلم خود از اکام سوفیول انام، را منتشر کرده بود..

انام که ۱۶ ماه در اسارت القاعده یمن به سر ‌برد در این فیلم تأکید کرده بود که به همراه چهار تن از همکارانش از ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۲۲ بهمن ۱۴۰۰) در اسارت القاعده به سر می‌برند و او و برخی دیگر از همکارانش سخت بیمار هستند و نیازمند مراقبت‌های ویژه در بیمارستان می‌باشند. وی در ادامه گفت که چون او و همکارانش از کشورهای آسیایی هستند، سازمان ملل توجهی نسبت به آنها نمی‌کند، او اضافه کرد: “اگر ما از شهروندان کشورهای اروپایی یا آمریکا بودیم خواسته‌های القاعده به سرعت اجابت می‌شد و ما آزاد می‌شدیم و این [رفتار با ما] مخالف اصول مساوات و بی‌طرفی سازمان ملل می‌باشد.”

بیشتر بخوانید: گروگان بنگلادشی القاعده: چون اروپایی و آمریکایی نیستیم، سازمان ملل به ما توجه نمی کند!

وی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا به سرعت خواسته‌های القاعده را اجابت کند تا او و همکارانش پیش از هر اتفاق ناگواری آزاد شوند. او همچنین از خانواده های خود و دیگر همکارانش خواست تا از طریق رسانه‌ها بر روی کسانی که مذاکرات آزادی او و همکارانش را با مانع رو‌برو می‌سازند فشار آورند تا فرآیند مذاکرات آزادی او و همکارانش تسریع شود.

این نخستین باری نیست که القاعده یمن برای رسیدن به اهداف خود از میان عناصر مرتبط با قدرت‌های بزرگ یا سازمان‌های بین المللی دست به آدم ربایی می‌زند. یکی از خبرسازترین آدم‌ربایی‌های القاعده یمن در سال ۲۰۱۴ رخ داد. در این عملیات یک خبرنگار آمریکایی به نام سامرز به اسارت القاعده یمن درآمد و مسئولان القاعده یمن در آن زمان سه روز به نیروهای آمریکایی فرصت دادند تا در ازای برآورده شدن خواسته‌هایشان سامرز را آزاد کنند. در آن زمان کماندوهای آمریکایی دست به عملیات نجات این خبرنگار ربوده شده زدند و باعث شدند تا عناصر القاعده سامرز و یک گروگان دیگر اهل آفریقای جنوبی را به قتل برسانند.

به نظر می‌رسد که “گروگان گیری” به عنوان یکی از شگردهای شاخه‌های مختلف القاعده توانسته تا کنون موفقیت‌هایی برای این گروه به ویژه در غرب آفریقا و منطقه ساحل به همراه آورد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.