عقب نشینی نیروهای اماراتی از یمن، از شایعه تا واقعیت

چهارشنبه 19 تیر 1398 - 11:41
https://iswnews.com/?p=20192

امارات می خواهد نشان دهد که به صورت نسبی از جنگ یمن کنار کشیده است و تحولی استراتژیک را در دستور کار قرار داده است. عقب نشینی های گسترده نظامی و جابجایی های نیروها، حاکی از این است که ابوظبی می خواهد از یکه تازی در صحنه نبرد دست بردارد.

اعلام غیر رسمی عقب نشینی می تواند دو دلیل داشته باشد: ۱- آمادگی برای هر گونه تغییر معادلات منطقه ای ۲- تفاوت سیاست های امارات با شریک سعودی اش در یمن.

بر پایه صحبت های یکی از مسئولان اماراتی به خبرگزاری های فرانس پرس و رویتروز، امارات سعی دارد نشان دهد که حضورش در یمن دستخوش تغییر شده است. طرح “انتشار مجدد نیروها” و “عقب نشینی های استراتژیک و تاکتیکی” بر این دلالت دارد که تصمیم گیرندگان در ابوظبی خبرهای سابق در خصوص حضور نظامی امارات در یمن را بدون اعلام رسمی تائید می کنند.

تا کنون عقب نشینی های امارات به دو نوع جزئی و کلی در برخی از مناطق و جایگزینی با نیروهای عربستانی تقسیم شده است.

پادگان “الخوخه” به طور کامل تخلیه شده و در جنوب شهر الحدیده نیروهای زیادی علیرغم باقی ماندن فرماندهی جبهه در دست اماراتی ها از منطقه خارج شده اند. همچنین نیروهای اماراتی اخیرا پادگان عصب در کشور اریتره را ترک کرده اند.

با وجود اهمیت بالای این تحولات، جنبش “انصار الله” و متحدانش در صنعاء هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند. به گفته یک منبع در انصار الله به روزنامه الاخبار، رهبری این جنبش فرمانی را به تمامی اعضا صادر کرده است که در خصوص عقب نشینی امارات هیچ گونه اظهار نظری نکنند. این منبع در ادامه از بی اعتمادی مطلق این جنبش به این مسئله خبر داده و اضافه کرد: بعید نمی دانیم که امارات برای کم شدن عواقب دخالتش در یمن به این عقب نشینی های جزئی دست زده است نه اینکه بخواهند حضورشان در یمن را به طور کلی پایان دهند. وی هماهنگی نیروهای اماراتی با انصارالله برای عقب نشینی را به طور کلی رد کرد و گفت آنها این مسئله را فقط با آمریکایی ها هماهنگ کرده اند.

با توجه به طرح عقب نشینی امارات می توان آن را به سه دسته تقسیم کرد:
۱. عقب نشینی از دو جبهه اصلی جنگ یعنی مارب و الحدیده که برای محاصره و حمله به صنعا بسیار روی آن حساب باز می کردند. امارات از مارب کامل خارج و در الحدیده نیروهایش را به شکل چشمگیری کاهش داده است.

۲. کاهش ۷۵ درصد از افسران حاضر در پایگاه عصب در اریتره. گفتنی است پایگاه عصب نقش مرکز پشتیبانی لجستیک و امنیتی مخفی امارات به خصوص در نبرد جبهه غربی را ایفا می کرده است.

۳. کاهش نیروها در جنوب یمن به خصوص شهر عدن که مرکز اصلی نفوذ امارات به شمار می آید. امارات همچنان به حمایت از همپیمانانش که بنا بر ادعای خود چیزی در حدود ۹۰ هزار نفر را شامل می شود ادامه می دهد.

اما امارات به دنبال چیست؟

دلایل مختلفی را می توان برای عقب نشینی ناگهانی امارات به حساب آورد:

اول اینکه امارات از تغییر معادلات در منطقه به خصوص درگیری محتمل بین ایران و آمریکا به وحشت افتاده است چرا که امارات تحمل عواقب تنش بین ایران و آمریکا را ندارد، هر چند کارشناسان جنگ ضد ایران را تا زمان ادامه جنگ در یمن غیر ممکن می دانند.

امروزه هیچ کس نمی تواند لغو معافیت های نفتی واشنگتن را بی ارتباط با تحول نظامی یمنی ها در به کار گیری سلاح های پیشرفته مانند پهپاد ها یا موشک های کروز و حمله به تاسیسات حیاتی کشورهای متجاوز را بی ارتباط بداند. ابوظبی همه این ها را به خوبی درک می کند و میداند گسترش شعاع درگیری به تاسیسات نفتی، فرودگاه ها، بندرها و کشتی های آن خارج از تحمل شیوخ آسمان خراش های ابوظبی است چرا که حملات نیروهای یمنی به تاسیسات عربستان عبرتی واضح در جلوی چشم اماراتی هاست.

دوم اینکه امارات نمی خواهد جنگ یمن را با شرایط فعلی و اختلافات شدید با سعودی ها ادامه دهد. امارات از روز اول جنگ در یمن به دنبال کسب نفوذ منطقه ای و اشغال جزایر و سواحل و بنادر مهم یمن و مبارزه با اخوان المسلمین بوده است نه جنگ حفظ حیات. آنها هیچ گاه به فکر یک جنگ طولانی مدت نبوده اند برای همین حساب باز کردن روی نبرد الحدیده بیشتر برای ایجاد یک راه حل “شرافتمندانه” سیاسی برای خروج ابوظبی از باتلاق یمن بود.

چندی پیش روزنامه الاخبار ایمیل های سفیر اردن در عربستان را منتشر کرد که در آن از نگرانی سفیر امارات در ریاض از رفتارهای سعودی ها در یمن خبر داده بود. شخبوط بن نهیان سفیر امارات در عربستان در دیدار با سفیر اردن گفته بود ما می خواهیم به هر طریقی که شده از جنگ یمن خارج شویم.

مشکل ابوظبی تنها این نیست، اخیرا حکام دیگر شیخ نشین های امارات خصوصا محمد بن راشد حاکم دبی نسبت به سیاست های امارات در یمن ومنطقه شدیدا اعتراض کرده و تهدید کردند در صورت ادامه نقش امارات در یمن اعلام استقلال از ابوظبی را در دستور کار قرار خواهند داد.

در پایان باید گفت امارات با این عقب نشینی ها که به هیچ وجه به نفوذ آن بر جنوب یمن و آموزش ۹۰ هزار شبه نظامی لطمه ای وارد نمی کند؛ می خواهد آسیب ندیدن خود در هر نبرد احتمالی در منطقه را تضمین کند. این مسئله را به وضوح می توان در سفر وزیر خارجه امارات به روسیه بعد از سقوط پهپاد آمریکایی در سواحل خلیج فارس ترجمه کرد. عبدالله بن زاید در این سفر از مقامات روسی خواسته بود بین ابوظبی و تهران واسطه گری کرده و به مقامات ایرانی بگوید که آنها هیچ رغبتی به جنگ با ایران ندارند.

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۳۱ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

    سلام لطفا یک نقشه از موقعیت طرفین درگیر در تعز که تمام چهار چوب شهر رو نشان بده منتشر کنید

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ مرداد, ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

      نشون میدین آقا میرزا؟

    2. Mirza چهارشنبه, ۲ مرداد, ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

      به زودی ان شالله. البته فعلا میتونید وضعیت رو در نقشه آنلاین ما ببینید: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1M-_ymjR9xwOK7KMikOcUFSAE1ac&ll=13.582719366006549%2C44.02323690103242&z=13

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.