تحلیلی کوتاه بر توافق ریاض

سه شنبه 14 آبان 1398 - 21:15
https://iswnews.com/?p=23182

توافق ریاض با احتساب تمامی شکاف‌ها و اختلافات بین جنوبیها و دولت مستعفی منصورهادی، گامی مثبت و موفقیت آمیز برای ائتلاف سعودی و خبری بد برای انصارالله است.

گامی مثبت برای ائتلاف سعودی است، از آن جهت که صفوف مخالفین انصارالله مجددا یکپارچه می‌شود و در جبهات جنگ بخصوص جبهات جنوب، فشار بیشتری به انصارالله می‌توانند وارد کنند.

 

خبری بد برای انصارالله است، چرا که ائتلاف می‌تواند علاوه بر عملیات در مرزهای شمالی، در استانهای جنوبی هم عملیات نظامی راه اندازی کنند. البته این موضوع برای انصارالله تازگی ندارد و پیش از درگیری جنوبیها و دولت منصورهادی هم با این وضعیت، قریب پنج سال مقابله کرده است. اما وضعیت درگیری این دو گروه در جنوب یمن، فرصت مناسبی برای انصارالله جهت بازپسگیری مناطق استراتژیک در جبهات جنوب و… بود.

 

در کل میتوان گفت سران ائتلاف سعودی با حمایت رسانه ای از هرج‌ومرج در لبنان و عراق، و از سویی دیگر نمایش صلح در ریاض مابین این دو گروه دست پرورده (یعنی جنوبیها و طرفداران منصورهادی)، در اذهان عموم جهان، مانور صلح‌طلبی و خیرخواهی برای منطقه بخصوص در یمن را می‌دهند.

 

این توافق نیز در آینده مشخص خواهد شد که چقدر اجرایی و در اتحاد علیه انصارالله کاربردی است.
در نظر داشته باشیم برخی طرفداران منصورهادی از جمله احمد المیسری و الجبوانی و… از امتیاز دادن به جنوبیها راضی نیستند. و همچنین جنوبیها و حامی اصلی آنها امارات تا نرسیدن به امتیازات خود سکوت نخواهند کرد. القاعده، داعش، قبایل المهره و جدایی طلبان جنوب هم که از این توافق چیزی عایدشان نمی‌شود، همچنان آتش بیار معرکه خواهند بود.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.