اعتراضات لبنان، حزب الله را تضعیف می‌کند!

جمعه 17 آبان 1398 - 11:31
https://iswnews.com/?p=23287

اعتراضات اخیر لبنان ریشه در مسائل متعدد اقتصادی، اجتماعی و… دارد که سبب شده این کشور در تنگنای سختی قرار گیرد. تنگنایی که دشمن از آن برای تضعیف و حذف حزب الله در لبنان استفاده می‌کند.

براساس آمار بدهی های داخلی و خارجی دولت لبنان در سال ۲۰۱۹ میلادی به بدهی ۸۵/۵ میلیارد دلار و پیش بینی افزایش تا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال آینده و همچنین توان و درآمد ناچیز دولت لبنان (درآمد سالانه ۲ میلیارد دلار) می‌توان گفت لبنان از حل مشکلات اقتصادی خود ناتوان است.
این بدهی ها که حدود ۴۰ میلیارد دلار آن بدهی خارجی و ۴۵ میلیارد آن بدهی داخلی به بانکهای لبنانی است ناشی از وام ها و استقراض هایی است که علاوه بر خودش سود و دیرکرد آن یقه دولت را نیز گرفته است.

 

این وضعیت دلایل مختلفی در زمینه های مختلف از اقتصادی تا اجتماعی دارد که به اختصار میتوان آنها را دسته بندی کرد:

۱- بدهی های سنگین مالی دولت (که جزئیات آن ذکر شد.)
۲- تحریم های کشورهای خارجی: آمریکا و کشورهای عربی همراه، به دلیل روابط لبنان با ایران و حضور حزب الله در طول سالهای اخیر تحریم های سنگینی علیه اقتصاد و روابط بانکی لبنانیها اجرا کرده اند.
۳- تاثیرات ناشی از جنگ سوریه و مهاجرت سوریها به لبنان: از ابتدای بحران سوریه تاکنون ورود دو میلیون مهاجر سوری به لبنان تخمین زده شده است.
۴- عدم صادرات به سوریه: دولت لبنان پس از آغاز بحران سوریه جلوی صادرات کالا به سوریه را گرفته است.
۵- کاهش درآمدهای حاصل از گردشگری: ۱۸ درصد درآمد سالانه لبنان از این راه بوده است که دلیل اصلی این کاهش، مساله امنیت لبنان است.
۶- فساد سیاستمداران و مقامات دولتی و طایفه گرایی در نهادها
۷- عدم بهره برداری مناسب از منابع نفتی و گازی: لبنان توان استخراج و پالایش مواد نفتی و گازی خود را ندارد و به ناچار این میادین نفتی در مناقصه به شرکتهای خارجی واگذار می‌شود که سود را به حداقل می‌رساند. همچنین در برداشت از برخی میادین نیز با رژیم اسرائیل اختلافات وجود دارد.

 

استعفای دولت سعد الحریری در این وضعیت آشفته نیز باعث پیچیده تر شدن اوضاع لبنان شده است، چرا که روند تشکیل دولت جدید حداقل یکسال زمان خواهد برد و اگر استعفای ریاست جمهوری، کشمکش های پارلمانی و انتخابات و… هم به آن اضافه شود، این مدت زمان حداقل دو برابر خواهد شد.

 

از سویی دیگر (همان طور که رهبر حزب الله در سخنان اخیرش اشاره کرد)، جریانها و رسانه‌های سوءاستفاده‌گر عمدتا در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل، درصددند که حزب الله را عامل این مشکلات معرفی کنند. رسانه های مستقل هم به اشتباه تحلیل می‌کنند که اعتراضات اخیر، تاثیری منفی بر جایگاه و عملکرد حزب‌الله گذاشته و آن را تضعیف خواهد کرد.
این تحلیل غلط است، چرا که حزب الله در جریان جنگ سوریه ثابت کرد از لحاظ نظامی قدرتی خاص دارد و از لحاظ سیاسی هم طرفداران مقاومت در لبنان را به خوبی مدیریت کرده و جلوی وقوع درگیری خیابانی با مخالفین را گرفته است.

 

جریانهای پشت پرده اعتراضات خواستار چنین وضعیتی برای لبنان هستند. چرا که ثبات عروس غرب‌آسیا به نفع آنها نیست.
پازل ثبات لبنان که در گرو روابط گرم متقابل با کشورهای منطقه بخصوص سوریه، اصلاح سیستم حکومت داری و مبارزه با فساد داخلی، اصلاح نظام بانکی به دور از ربا، احقاق حقوق منابع نفتی و… است با تکریم همه طوایف و اعتماد به حزب الله تکمیل می‌شود.
با نگاه به شعارهای مردم، و خواسته جریانهای مخالف بر تشکیل دولت تکنوکرات و…؛ زمان رسیدن به این فهم مقداری همت رسانه ای حزب الله در یاری رهبرشان را می‌طلبد.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.