اظهارات جدید اردوغان در خصوص تحولات سوریه

شنبه 10 اسفند 1398 - 19:56
https://iswnews.com/?p=29034

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه در دیدار با نمایندگان مجلس استانبول در خصوص تحولات اخیر سوریه و درگیریهای ادلب سخن گفت.

اردوغان گفت:
«_به ۳.۷ میلیون سوری در کشورمان پناه داده‌ایم و توان تحمل یک موج جدید مهاجرت را نداریم.
_حدود ۴ میلیون نفر به دلیل حملات خونین رژیم به مرزهای ترکیه حرکت کرده اند، و هم اکنون ۱.۵ میلیون نفر در مرز ما هستند.

_ترکیه دنبال ماجراجویی یا تلاش برای گسترش مرزهایش نیستیم‌. در سوریه نه به دنبال نفت هستیم و نه خاک، خواسته ما تضمین امنیت مرزهایمان از طریق ایجاد یک منطقه امن است.
_ادلب به دستاویز و محرکی برای تحت فشار قرار دادن ما و از بین بردن دیگر دستاوردهای کشورمان تبدیل شده است. ما به دعوت اسد به آن‌جا نرفتیم بلکه به دعوت مردم سوریه آنجا هستیم. تا زمانیکه مردم سوریه نگویند این کار دیگر تمام شد نیتی برای خروج از آنجا نداریم.

_به آقای پوتین گفتم که شما آنجا چه کار دارید؟ اگر دنبال ساخت پایگاه هستید٬ بسازید اما از مقابل ما کنار بکشید.

_هدف اصلی سناریوی کنونی سوریه نیست، بلکه ترکیه است. پس از نیل به اهدافشان در سوریه به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت. تصور آنکه، آنهایی که سوریه را به سه قسمت تجزیه کرده‌اند، برای تمامیت ارضی ترکیه احترام قائل باشند، غفلت محض است.
_عزم و اراده‌مان را به رژیم و حامیانش نشان خواهیم داد، همه باید ببینند و بپذیرند که مبارزه ما در سوریه برای آینده همگان است.

_فراموش نکنیم که از زمان نخستین اقدام تروریستی پ.ک.ک در سال ۱۹۸۴ تاکنون حدود هفت هزار و ۵۰۰ نیروی امنیتی و ۶۸۰۰ غیرنظامی در کشورمان را از دست داده ایم. امروز تنها در سوریه٬ تعداد تروریست های آموزش دیده و مجهز بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر ذکر می‌شود.

_خون شهدایمان پایمال نخواهد شد. تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن از عناصر رژیم اسد کشته و ۳۰۰ خودروی نظامی آنها منهدم شده است. تلاش‌های ما برای ایجاد بالفعل منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری در سوریه ادامه دارد.

_شب گذشته ۷ انبار محصولات شیمیایی را منفجر کرده‌اند و این مرحله‌ای است که به هیچ‌وجه نمی‌خواستیم به آن برسیم. اما مادامی که خود ما را وادار به این کار می‌کنند باید عواقب آن را نیز متحمل شوند.

_تعهدشان به ما خروج ی.پ.گ و پ.ی.د از این مناطق بود اما نه روسیه و نه آمریکا به آن عمل نکردند. آنهایی که به گروه‌های تروریستی کمک تسلیحاتی می‌کنند و رژیم نیز از این کشورها مهمات و تجهیزات جنگی خریداری می‌کند، اما کسی نه در این خصوص و نه در زمینه پناهجویان هیچ حمایتی از ترکیه به عمل نمی‌آورد.

_ماه‌ها قبل چه گفتیم؟ اگر اینگونه پیش برود، مجبور به باز کردن مرزها خواهیم شد. ناراحت شدند اما باور نکردند. دیروز چه کردیم؟ درها را باز کردیم. از صبح امروز حدود ۱۸ هزار به مرزها هجوم آورده و از آن رد شدند. این رقم احتمالاً امروز به ۲۵ هزار یا ۳۰ هزار برسد. درها را از این به بعد نخواهیم بست.”

_با رشد حدود یک درصدی در سال ۲۰۱۹ درس خوبی به کسانی دادیم که می گفتند اقتصاد ترکیه در این سال ورشکست و نابود خواهد شد. ترکیه علی‌رغم آنکه سال ۲۰۱۸ هدف یکی از موذیانه‌ترین حملات در تاریخ خود قرار گرفت، با گام‌های استوار برای حل مشکلات اقتصادی پیش می‌رود.»

 

در راستای این تنشها امروز آقای روحانی در تماس تلفنی با اردوغان بر ریشه کن کردن تروریست ها و حفظ جان انسان های بیگناه در ادلب تاکید کرد و خواستار برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه برای حل مشکل ادلب شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴

    ‌تبریک‌میگم‌‌به‌جناب‌روحانی‌که‌بجایه‌‌اعتراض‌به‌حرامراده‌اردوغان‌‌به‌خاطر‌حمله‌به‌نیروهایه‌ایرانی‌‌ودیگر‌نیروهایه‌مقاومت‌با‌این‌اقدامش‌‌ابرویه‌‌اقتداری‌که‌سالها‌سردار‌‌سلبمانی‌برایه‌این‌مرزو‌بوم‌بدست‌اورده‌بوده‌بر‌باد‌داد

    پاسخ
  2. ناشناس شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸

    مسایل سوریه وادلب رو هم باید از دیدگاه ترکیه هم بررسی کرد و دید دوستان عزیز نباید با توهین به اردوغان خود رو حق نشون بدن جدا این چند میلیون جمعیت آواره سوریه همگی تروریست هستند واقعا

    پاسخ
  3. شایان کریمی شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

    # ۵ میلیون مهاجر چرا از ابتدا به مرز های ترکیه سرازیر شدند؟؟؟ به دلیل حماقت ترکیه در اشتعال جنگ داخلی سوریه
    #امنیت مرز های ترکیه چرا به خطر افتاد و چه چیزی باعث قدرت گیری گروه های کردی شد که اصلا مطرح نبودند؟؟؟ مجددا حماقت ترکیه پ ک ک چه توان مانوری در سوریه پیش از جنگ داشت داشت و الان چقدر دارد؟
    # چه کسی نفت داعش را فروخت و تک به تک اعضای داعش و القاعده را از مرز خودش به ترکیه و عراق راه داد؟؟؟ خود ترکیه
    دنبال ماجراجویی نبودن ترکیه یا حضور داشتن به خواست مردم سوریه جوک تلخ دیگری از سلطان جک های تلخ منطقه است

    پاسخ
  4. m.a شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

    آدم انقدر متوهم!!!
    هیچ ساقی جنسی که این میزنه رو گردن نمیگیره!!!
    -_-
    ضمنا خیلی هم پررو تشریف داره

    پاسخ
  5. ali شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸

    عجب! توی لیبی به درخواست حکومت قانونی لیبی اومدید ولی توی سوریه به دعوت مردم سوریه اومدید تا به تروریست های القاعده و داعش کمک کنید! آدمی اینقدر وقیح و پررو توی عمرم ندیده بودم. اگر ادوغان یه جو غیرت داشت بعد از کاری که با کشتی ارسال کمک های غزه کردند و جنایات اسرائیل در غزه لااقل سفارت اسرائیلو میبست. نون به نرخ روز خور اخوانی کرواتی خائن

    پاسخ
  6. ناشناس یکشنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۶

    چرا ننوشتید از صحبت های ایشان در باره نفت سوریه .

    پاسخ
  7. ناشناس یکشنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲

    این جانی ترکیه رو اردوغیه کرده، مردم و ارتش ترکیه باید برای نجات کشورشان از شر تفکر پلید اخوانی تلاش کنند و گرنه تا چند سال آینده دیگر ترکیه‌ای باقی نخواهد ماند و باید به اسم اردوغیه و یا دوغیه عادت کنند.

    پاسخ
  8. ناشناس یکشنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

    اینها اظهارات نیست حرفهایی هست که مخاطب خودش رو گوسفند فرض میکنه

    پاسخ
  9. Alla336 یکشنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

    چهل وهشت ساعته سکوت و عقب‌نشینی در مقابل ترکیه ،حالا هم که کاروان هایی از نیرو و تانک وارد میکنه ،هزاران شهید داده شد تا بزرگراه حلب دمشق ازاد شد و براحتی با مماشات روسها بدست اردوغان افتاد ،واقعا باید ما باوجود اختیارداری روسها در سوریه نیروهای ما در جبهه ها حضور داشته باشن واگر قراره باشیم باید گوشت لب توپ باقی بمونیم ؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.