مسیر فتح مأرب چگونه طی خواهد شد؟ – شماره اول + نقشه میدانی

پنجشنبه 14 فروردین 1399 - 17:58
https://iswnews.com/?p=30045

پس از عملیات “فأمکن منهم” در استان الجوف، انصارالله جهت حملات‌ خود را به دو محور شرق صرواح و شرق شهر الحزم و همچنین کنترل پایگاههای نظامی استان مأرب و الجوف معطوف کرده است.

ائتلاف سعودی در گذشته برای کنترل جبهات الجوف، نهم و غرب مأرب چند پایگاه نظامی موجود در این مناطق را توسعه داده و آنها را به امکانات و کاربریهای مختلف از جمله آموزشی، اطلاعاتی، پشتیبانی و فرماندهی تجهیز کرد.
ائتلاف در این مناطق (یعنی نیمه غربی استان الجوف و نیمه غربی استان مأرب) هفت پایگاه اصلی دارد که اسامی آنها به شرح ذیل می‌باشد:

۱- پایگاه اللبنات: که پس از آزادسازی شهر الحزم، نیروهای ائتلاف در آنجا موضع گرفتند و در تاریخ ۱۲ فروردین با آغاز حملات انصارالله به محور شرقی الحزم، خطوط دفاعی ائتلاف در مناطق السیل و اندر فروپاشید و ائتلاف ناچار به عقب نشینی گسترده از این مناطق از جمله پایگاه اللبنات شد.
فاصله این پایگاه با شهر الحزم ۵۰ کیلومتر، با شهر مأرب ۹۰ کیلومتر است و وجود نیروهای ائتلاف سعودی در آن مساوی با تهدید الحزم به سقوط مجدد بود.

۲- پایگاه الکنایس: این پایگاه در جنوب اللبنات قرار دارد و به نوعی نقطه‌ی ارتباط نیروهای ائتلاف در الجوف و مأرب بود.

۳- پایگاه الرویک: این پایگاه در شمال شرقی استان مأرب قرار گرفته و نقش بسیار مهمی در کنترل منابع نفتی و گازی استان مأرب دارد. این پایگاه همچنین محل آموزش نیروهای منصورهادی توسط افسران ائتلاف سعودی بوده است. انصارالله در این شرایط می‌تواند با پیشروی در جهت شرقی پایگاه الکنایس، به الرویک نیز دست یابد.

۴- پایگاه الجفره: این پایگاه در شرق مفرق الجوف قرار دارد و نسبت به سایر پایگاهها اهمیت چندانی ندارد.

۵- پایگاه ماس: این پایگاه به نوعی مرکز فرماندهی نیروهای ائتلاف در غرب مأرب است و در گذشته چند بار هدف حمله موشکی و پهپادی انصارالله قرار گرفته است.

۶- پایگاه کوفل: در شرق صرواح قرار دارد و در تاریخ ۱۱ فروردین بطور کامل به کنترل انصارالله درآمد. این پایگاه در کنترل مسیر صرواح به مأرب تاثیرگذار است.

۷- پایگاه صحن الجن: که هدف بیشترین حملات موشکی اخیر انصارالله در مأرب بوده است. این پایگاه نیز محل ذخیره تجهیزات نظامی و استقرار نیروهای ائتلاف در شمال شهر مأرب است.

در حال حاضر پایگاههای کوفل (در غرب مأرب) و پایگاه اللبنات (در شرق الحزم) در کنترل انصارالله قرار گرفته و پیش بینی می‌شود این هفت پایگاه در جهت مسیر عملیات انصارالله در استان مأرب تاثیرگذار باشند.
انصارالله برای کنترل مأرب بایستی ائتلاف سعودی را از این پایگاهها بیرون کند و در این صورت کنترل و سیطره بر قبایل مخالف نیز ساده تر خواهد بود.
علاوه بر این پایگاهها، مناطق مهم و استراتژیک دیگری نیز در مأرب وجود دارند که متناسب با تحولات پیش رو، در مطالب آتی بدان اشاره خواهیم کرد.


 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس پنجشنبه, ۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷

    پیش روی مهمی انجام نمیشه

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

      با توجه

  2. ناشناس پنجشنبه, ۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹

    امیدوارم بتونن مارب آزاد کنن ولی اگر پایگاه الرویک بگیرن و پشروی به سمت شرق برن و بتونن گذرگاه ورودی عربستان به یمن بگیرن خیلی برای یمنی ها خوبه.

    پاسخ
  3. ناشناس پنجشنبه, ۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

    سلام
    بی صبرانه منتظر خبر آزادی شهر راهبردی مارب هستیم. البته با توجه به وجود چند پایگاه مهم (البنات آزادشد) به نظر کار پیچیده ای است و آزادی مارب ضربه سنگینی به مزدوران سعودی خواهد زد

    پاسخ
  4. ناشناس جمعه, ۲۹ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

    با سلام با توجه به پیشروی های انجام شده در استان مارب انصارالله باید به تحکیم مواضع تصرف شده و انجام عملیات در راستای حرکت به سمت استان الجوف اقدام نماید تا پوشش لازم جهت عملیات های بعدی را داشته باشد. حرکت بی مهابا به سمت تصرف مارب بدون پوشش ریسک بسیار خطرناکی است. باتشکر

    پاسخ
  5. مهدی یکشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

    در آخرین نقشه ای که در تاریخ ۴ آذر از محور غرب مارب ارائه کردین پایگاه ماس ،پایگاه الجفره و مناطقی مثل ظراه و العمود در تصرف انصارالله مشخص شده اما الان نه ،حالا پرسش من اینکه شما بعنوان یک رسانه فقط خبرهای پیروزی انصارالله رو منتشر می کنید و از شکست ها هیچی نمیگین ؟رسالت یک رسانه پخش حقایق بطور کامل نیست ؟در ضمن از زحماتتون ممنونم

    پاسخ
    1. Mirza دوشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

      سلام. همانطور که اخبار پیشروی اعلام میشود اخبار شکست ها هم منتشر میشود، احتمالا یا خبرها را نخواندید یا مشکلی در مشاهده نقشه انلاین دارید. پایگاه ماس همچنان در کنترل انصارالله است.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.