مسیر فتح مأرب چگونه طی خواهد شد؟ – شماره دوم

سه شنبه 4 آذر 1399 - 00:34
https://iswnews.com/?p=39096

در درگیریهای سالهای گذشته پیشروی انصارالله پشت دروازه های مأرب متوقف شده بود، اما پس از عملیات “فأمکن منهم” در استان الجوف و عملیات انصارالله در شمال البیضاء؛ زمینه عملیات آزادسازی استان مأرب مجددا برای انصارالله فراهم شد.

در مطلب شماره اول به معرفی پایگاههای نظامی ائتلاف سعودی در استانهای مأرب و الجوف پرداختیم که خط دفاعی مواضع آنها را تشکیل می‌داد و محور اصلی هدف اصلی عملیات ائتلاف در جنگ یعنی “تسخیر صنعاء” بود.

پس از آغاز عملیات انصارالله در استان مأرب که پیش زمینه‌ی آن دو عملیات “فأمکن منهم” و عملیات شمال البیضاء علیه القاعده و داعش بود، انصارالله موفق به آزادسازی مدیریت های مجزر، مدغل، ماهلیه، رحبه شده و درگیریها در مدیریت های رغوان، صرواح، جبل مراد، العبدیه، الجوبه و حریب ادامه دارد.

در حال حاضر انصارالله با فتح چهار پایگاه لبنات، الخنجر (در استان الجوف) و پایگاه الجفره و ماس در غرب استان مأرب، تقریبا خط دفاعی اصلی ائتلاف سعودی در مأرب را درهم شکسته و حملات دقیق موشکی و پهپادی به پایگاههای صحن الجن، تداوین، منطقه سوم نظامی، الرویک و… منجر به ضعف ائتلاف در پشتیبانی از خطوط جبهات شده است. بنابراین می‌توان گفت توان نظامی ائتلاف سعودی در مأرب تخلیه شده و منازعه دو طرف اصلی جنگ یمن یعنی انصارالله و دولت مستعفی به گام آخر خود نزدیک شده است.

در حال حاضر انصارالله برای تکمیل پیروزی خود در غرب استان مأرب بایستی موارد زیر را محقق کند:

۱- پاکسازی مدیریت رغوان:
مذاکرات با برخی قبایل موثر بوده اما غالب قبایل این منطقه در برابر انصارالله مقاومت می‌کنند که شکست آنها قریب الوقوع است.
۲- حرکت به سمت پایگاه کنایس: پاکسازی این پایگاه منجر به تامین امنیت شرق الجوف نیز خواهد شد و حملات ائتلاف به پایگاه لبنات و روستاهای شرقی شهر الحزم دیگر ممکن نخواهد بود.
۳- حرکت در مسیر پایگاه الرویک:
این مسیر به جهت اقلیم بیابانی از لحاظ نظامی مسیر پر هزینه ای خواهد بود، چرا که تجهیزات و نیروهای انصارالله را در تیررس هواگردهای ائتلاف قرار خواهد داد. بنابراین بنظر نمی‌رسد انصارالله از این مسیر حمله نهایی به سوی مأرب را رقم بزند. این مسیر به جهت اعمال وضعیت محاصره بر مأرب و یا کنترل منابع نفتی الصافر و… اهمیت دارد.
۴- حرکت از جنوب مأرب:
قبایل مراد از جمله حامیان اصلی و سرسخت جریان اخوان‌المسلمین یمن و دولت مستعفی منصورهادی در مأرب هستند که عموما در مدیریت های جنوبی و مرکزی مأرب ساکن هستند. گرچه عبور از این مسیر برای انصارالله دشوار و زمانبر است، اما ضمن کاهش توان ائتلاف در جبهات دیگر منجر به شکست شیرازه پایگاه مردمی ائتلاف در مأرب می‌شود. ارتفاعات مدیریت جبل مراد، و دو پایگاه ربیش و الخشینه نیز از جمله نقاط مهم این مناطق هستند که پاکسازی آنها به منزله کنترل جنوب استان مأرب است.
۵- حرکت از مسیر غربی:
محور اصلی ورود به شهر مأرب برای انصارالله، جاده صنعاء-مأرب و جاده صرواح-مأرب است. تسلط انصارالله بر سد مأرب و ارتفاعات غربی آن می‌تواند منجر به تسلیم شهر بدون درگیری شود. انصارالله در این محور ضمن تحقق این موارد بایستی نیروهای ائتلاف سعودی را از پایگاههای صحن الجن، تداوین و منطقه سوم نظامی بیرون کند.

همان طور که در گذشته هم اشاره کردیم انصارالله برای کنترل مأرب به دنبال تحمیل شکست به ائتلاف سعودی و عقب راندن آنها نیست، بلکه به دنبال تثبیت شکست ائتلاف در منطقه، پایان جنگ طلبی دولت مستعفی و همچنین رد تفکر آنها (اخوان‌المسلمین) برای الگوی حکومتداری یمن است.
البته انصارالله پیش از این جریان اخوانی را یکی از جناح های سیاسی محسوب می‌کرد و خواستار تعامل با آنها بود اما این جناح در رفتار خود با انصارالله و حتی جنوبیها انعطاف نشان نداده است.
بی شک مأرب مهمترین پایگاه آنهاست و با آزادسازی آن توسط انصارالله، دولت مستعفی در سایر نقاط تحت کنترل خود با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد که می‌تواند در نهایت فروپاشی جریان آنها را رقم بزند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس سه شنبه, ۴ آذر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

    پس طبق این تجزیه تحلیلی که داشتید ازاد سازی مارب گذشتن از هفت خان و فکر کنم میشه شروع درگیری با جنوبی های جدایی طلب

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.