قهرمانی که لبنان را از چنگ اسرائیل نجات داد + عکس

دوشنبه 1 آبان 1396 - 17:28
https://iswnews.com/?p=5600

ماجرای ترور بشیر جمیل چیست و حبیب الشرتونی چه اقدامی انجام داده که این همه در فضای داخلی لبنان سر و صدا به راه انداخته است؟!

روز ۲۸ مهرماه گذشته دستگاه قضائی لبنان حکم نهائی اعدام را برای عاملان ترور بشیر جمیل رئیس جمهور مزدور لبنان که در شهریور سال ۶۱ ترور شد را صادر کرد. این حکم که برای حبیب شرتونی (مجری عملیات)  و نبیل العلم (طراح عملیات) صادر شد موجب برانگیخته شدن موجی از احساسات غالبا خشمگین در میان مردم لبنان شد

 

در این گزارش به عملیات قهرمانانه ترور بشیر جمیل و علل آن خواهیم پرداخت

 

حادثه عین الرمانه ، ورود لبنان به تونل تاریک جنگ داخلی

بعد از اشغال خاک فلسطین که به آواره شدن خیلی عظیمی از ساکنان اصلی آن سرزمین منجر شد ، لبنان را به یکی از مقصد های مردم آواره فلسطین تبدیل کرد.وجود گروههای مسلح جهادی مانند جنبش فتح در لبنان ، برخورد با گروههای مسیحی مارونی مانند حزب کتائب را اجتناب ناپذیر می کرد.در سال ۱۹۵۸ سرانجام تنش های زیر پوستی دو طرف سر باز کرد و به درگیری مسلحانه بین دو طرف منجر شد. بسیاری از کارشناسان منطقه ای نبرد سال ۵۸ را آغاز رویارویی آوارگان فلسطینی با گروههای چپ مارونی می دانند .

 

اوضاع در لبنان با نبود دولتی مقتدر و ارتشی قوی همچنان با تنش های گاه و بیگاه همراه بود تا اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی شعله های جنگ داخلی در لبنان برافراشته شد. ماجرا از این قرار بود که پیر جمیل بنیان گذار و رهبر حزب کتائب در ساحل بیروت مورد سوء قصد افراد ناشناس قرار گرفت که منجر به قتل دو تن از محافظان وی شد. تنها چند ساعت بعد از این اتفاق شبه نظامیان حزب کتائب با حمله به یک اتوبوس آوارگان فلسطینی ۲۷ نفر را به رگبار بستند .

 

اتوبوس آوارگان فلسطینی که توسط شورشیان کتائب به رگبار بسته شد و منجر به کشته شدن ۲۷ آوازه غیر نظامی فلسطینی شد

 

این اتفاق که به حادثه عین الرمانه مشهور شد از سوی گروههای مبارز فلسطینی که همگی تحت عنوان سازمان آزادی بخش فلسطین گرد هم آمده بودند بی پاسخ نماند و گروههای مبارز با فراخوان مبارزان خود با نیروهای حزب کتائب در سرتاسر بیروت درگیر شدند و اینگونه لبنان وارد جنگ خونین داخلی شد که هزاران نفر را به کام مرگ کشاند .جنگ داخلی لبنان در ۷ سال اول خود و قبل از حمله سراسری اسرائیل به خاک لبنان دچار فراز و فرودهای بی شماری بود اما در طول این سال ها اسم یک شخص در داخل لبنان برجسته تر شد، شخصی که فرماندهی میدانی حزب کتائب را بر عهده داشت؛ بشیر جمیل.

 

 

بشیر جمیل ، از مزدوری و جنایت تا سودای ریاست جمهوری

 

از زمان تشکیل رژیم اشغالگر قدس تا کنون هیچ وقت سابقه نداشته که فرد یا افرادی از داخل برای اشغال کشور خود به ارتش اسرائیل کمک کرده باشند ، بشیر جمیل را می توان  اولین فردی به حساب آورد که ضمن کمک نظامی و میدانی به اسرائیل برای اشغال لبنان ، قول امضای قرارداد صلح با اسرائیل را به سران تل آویو داده بود.

 

بشیر جمیل فرزند کوچک پیر جمیل بنیانگذار حزب کتائب لبنان و از فرماندهان اصلی نبرد داخلی لبنان بود که سال ۱۹۷۸ ضمن حفظ مقام خود در حزب کتائب، حزب القوات (فالانژ) لبنان را پایه گذاری و رهبری کرد.

خاندان جمیل از خانواده های پر نفوذ سیاسی و اقتصادی لبنان به شمار می روند که تا به امروز قدرت خود به جز قدرت نظامی را حفظ کرده اند.

 

فالانژ های لبنان به تنهایی جنایت های بی شماری را در حق مردم بیگناه به خصوص آوارگان فلسطینی مرتکب شدند که می توان به جنایت صبرا و شتیلا که به کشته شدن ۳۵۰۰ آواره بی دفاع فلسطینی منجر شد را اشاره کرد.

شورشیان تحت رهبری بشیر جمیل ضد مخالفان خود که اغلب گروههای ملی و مقاومت بودند

روش های بی رحمانه ای را به کار می بردند

 

 

بشیر جمیل از روزهای اول قدرت گرفتن در صحنه داخلی لبنان در پی ایجاد روابط قوی با اسرائیلی ها بود و همیشه سعی می کرد در عملیات های خود نظر اسرائیلی ها جویا شده و مطابق آن عمل کند . بر اساس اطلاعات موجود روابط حزب کتائب و اسرائیل از سال ۱۹۷۵ و بعد از آغاز جنگ داخلی لبنان آغاز شد جایی که شورشیان کتائب برای سرکوب آوارگان فلسطینی و سیطره بر گروههای مقاومت موجود در لبنان از اسرائیل درخواست کمک کردند که با پاسخ مثبت تل آویو این همکاری ها در زمینه نظامی آغاز شد و تنها در ۷ سال اول جنگ(تا قبل از حمله سراسری به لبنان) کمک های اسرائیل به شورشیان کتائب به ۱۱۸ میلیون دلار رسید، این کمک های مالی جدای از تربیت تقریبا ۱۳۰۰ نیروی کتائبی در پادگان نیروهای ویژه اسرائیلی است.

 

بشیر جمیل در حال هماهنگی با ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل برای هجوم سراسری و محاصره شهر بیروت

 

 

در حالی که لبنان در آتش جنگ داخلی می سوخت  ستاد کل ارتش اسرائیل به رهبری وزیر جنگ آریل شارون در حال پایه ریزی حمله سراسری به داخل خاک لبنان بود ، در دسامبر سال ۱۹۸۱ یعنی تنها ۷ ماه قبل از حمله به لبنان ، شارون مخفیانه به بیروت سفر و با بشیر جمیل و فرماندهان کتائب دیدار کرد. بعد از بازگشت از بیروت شارون به سران اسرائیل اطمینان خاطر داد که شورشیان کتائب در این حمله در کنار اسرائیل خواهند ایستاد.

 

سرانجام در سوم ژوئن سال ۱۹۸۲ ترور سفیر اسرائیل در لندن بهانه لازم را برای حمله اسرائیلی ها به لبنان را فراهم کرد. گرچه گروه مجری عملیات ترور سفیر اسرائیل مدت ها از جنبش فتح جدا شده و حتی در مقطعی سعی در ترور رهبران ارشد جنبش فتح مانند یاسر عرفات را داشت اما اسرائیل این عملیات را بهانه ای برای حمله به لبنان و نابودی جنبش فتح استفاده کرد.

 

در جریان حمله اسرائیل به لبنان شورشیان فالانژ به رهبری بشیر جمیل نقش طلایه دار ارتش اسرائیل  را داشتند و در محاصره بیروت پایتخت لبنان سهم زیادی داشتند. رویا پردازی های بشیر جمیل به نابودی گروههای فلسطینی ختم نمی شد ، وی آرزویی بزرگتر و صد البته مهم تر از رهبری کتائب و فالانژ در ذهن می پروراند ، او در فکر ریاست جمهوری لبنان بود.

 

بر اساس سیستم انتخاباتی لبنان ، رئیس جمهور با انتخاب اعضای پارلمان انتخاب می شود . در ۲۳ آگوست سال ۱۹۸۲(مرداد ماه ۱۳۶۱) جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای رای دهنده انتخابات انجام نگرفت. اغلب نمایندگان غائب را طیف اسلامی لبنان تشکیل می دادند که نگران رابطه جمیل با اسرائیل و تاثیر آن در آینده لبنان بودند. اما جمیل کسی نبود که به همین راحتی تسلیم شود ، به دستور وی شورشیان کتائب و فالانژ در عرض چند ساعت اغلب نمایندگان غائب را ربوده و به زور سلاح به پارلمان لبنان فرستاند .ارتش اسرائیل هم ضمن بستن گذرگاه های مرزی با سوریه و بستن راههای فرار بر روی نمایندگان مخالف جمیل نیروهای خود را به سوی منزل نمایندگان موافق جمیل فرستاد تا امنیت آنها حفظ شود.

سرانجام به زور سر نیزه بشیر جمیل با کسب ۵۷ رای از مجموع ۶۲ رای رئیس جمهور لبنان شد.

 

جمیل یک هفته بعد در شهر نهاریا در شمال فلسطین اشغالی با مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و همچنین آریل شارون دیدار کرد.

مناخیم بگین در این دیدار ضمن یادآوری کمک های فراوان تل آویو به جمیل در رسیدن به ریاست جمهوری لبنان ، از وی درخواست امضای هرچه سریع تر معاهده صلح با تل آویو را داشت. جمیل در پاسخ با ذکر این مطلب که نمی تواند فورا این کار را انجام دهد قول داد که بعد از ۶ الی ۹ ماه به بیت المقدس سفر کرده و پیمان صلحی با اسرائیل ، شبیه پیمان کمپ دیوید با مصر امضا و سایر دولت های عربی مانند عربستان سعودی را به برقراری صلح علنی با اسرائیل ترغیب خواهد کرد.

دیدار با آریل شارون وزیر جنگ جنایتکار اسرائیل و مغز متفکر حمله به لبنان

 

ترور آقازاده مزدور

روابط بشیر جمیل با اسرائیل وقدرت گرفتن وی و شورشیان تحت امرش نگرانی برخی از گروههای مقاومت و مارکسیستی ضد اسرائیل را در پی داشت . آنها نگران ایجاد اسرائیل دوم و گسترش حلقه حفاظتی رژیم اشغالگر قدس و کم رنگ شدن تدریجی مقاومت بودند. یکی از این گروهها حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه بود که از احزاب مسلح چپ گرا با گرایشات مارکسیستی و ضد اشغالگری که در سرزمین شام(سوریه – لبنان- فلسطین – اردن) فعالیت می کردند. این حزب از زمان اشغال فلسطین ضرباتی را بر پیکره ارتش اشغالگر قدس وارد آورد. یکی از نیروهای این حزب به نام نبیل العلم که مسئولیت واحد اطلاعات این حزب در لبنان را بر عهده داشت طراحی ترور بشیر جمیل را بر عهده گرفت. وی پس از بررسی های لازم ، اجرای این عملیات را به حبیب شرتونی یکی از اعضای جوان حزب سپرد.

 نبیل العلم چهره مرموز و رئیس بخش اطلاعات حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه .

وی بعد از ترور جمیل به سوریه رفت و تا سال ۱۹۸۷ به فعالیت های خود ادامه داد و بعد از بروز اختلافات حزب و ایجاد تفرقه در میان نیروها تصمیم به ترک فعالیت های اطلاعاتی خود گرفت و مخفیانه راهی برزیل شد. وی در سال ۲۰۱۴ میلادی به مرگ طبیعی فوت کرد

 

حبیب شرتونی جوانی ۲۴ ساله بود که از سنین نوجوانی تحت تاثیر عقاید این حزب قرار گرفته بود و بعد از مدتی به صفوف نظامی حزب پیوست.ظاهرا خواهر شرتونی در طبقه بالای دفتر حزب کتائب سکونت داشت و این فرصت مناسبی را به شرتونی می داد تا نقشه ترور را عملی کند.با راهنمایی ها و آموزش های نبیل العلم و در نتیجه رفت و آمد های شرتونی به منزل خواهرش ، مجموعا ۴۷ کیلوگرم مواد منفجره به داخل منزل خواهر شرتونی منتقل و جاسازی شد. بر اساس نقشه ترور شاسی انفجار بمب در منزل یکی از بستگان شرتونی در چند صد متری منزل خواهر وی نصب و آماده انفجار شد.

 

حبیب شرتونی مجری عملیات قهرمانانه ترور بشیر جمیل . وی که اکنون حدودا ۶۰ ساله است

در نقطه ای نامعلوم به تنهایی زندگی می کند و تلاش ها برای دستیابی به وی تا کنون ناموفق بوده است

 

نبیل العلم دو روز قبل از انفجار با تهیه نقشه ای قدیمی از ساختمان حزب کتائب و محل قرار گیری بشیر جمیل برای سخنرانی ، آموزش های لازم را به شرتونی داد و وی را توجیه کرد که برای ترور جمیل باید بمب دقیقا بالای سر وی منفجر شود . عملیات ترور اول قرار بود ۳۱ آگوست (۹ شهریور ۶۱) اجرا شود اما با تردید و شک شرتونی عملیات اجرا نشد ، العلم روز بعد شرتونی را قانع کرد که ترور جمیل لبنان را از خطر اسرائیل نجات خواهد داد ، بعد از این صحبت های شرتونی قول اجرای عملیات در ۱۴ سپتامبر( ۲۳ شهریور۶۱ ) را داد.

 

سرانجام در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲ حبیب شرتونی  درست در لحظه ای که جمیل در حال سخنرانی برای فرماندهان حزب کتائب بود بمب را منفجر و سقف حزب کتائب را بر سر مزدور شماره ۱ اسرائیل در لبنان آوار کرد.

 

ساختمان حزب کتائب ساعتی پس از ترور جمیل

 

شرتونی بعد از نابودی شاسی انفجار منطقه را ترک کرد ولی دو روز بعد هنگامی که برای اطمینان از سلامت خواهر خود به ساختمان حزب برگشت توسط شورشیان کتائب دستگیر شد. وی در کنفراس خبری که در روز تحویل دادن وی به دولت لبنان ترتیب داده شده بود جمیل را به فروختن لبنان به اسرائیل متهم کرد و بدون هیچ ترس و تردیدی گفت : “من حبیب شرتونی اعتراف می کنم که حکم ملت لبنان را ضد مزدور اسرائیلی بشیر جمیل اجرا کردم و به هیچ وجه پشیمان نیستم و اگر باز هم زنده شود او را خواهم کشت بدانید که برای هر خائن یک حبیب وجود دارد و آگاه باشید که هزاران هزار حبیب برای هر خائن در سرزمینم وجود دارند”

 

 

قهرمان در اسارت، حبیب شرتونی در کنفرانس خبری که هنگام تحویل دادن وی به دولت لبنان ترتیب داده شده بود بدون کوچکترین ترسی با افتخار مسئولیت ترور را بر عهده گرفت

 

 

پاسخ شورشیان کتائب در نوع خود جزء وحشیانه ترین جنایت ها به حساب می آید . دو روز بعد از ترور جمیل شورشیان کتائب با چراغ سبز اسرائیلی ها اردوگاه صبرا و شتیلا را به خاک و خون کشیدند و ۳۵۰۰ آواره فلسطینی را قتل عام کردند.

بعد از این ماجرا شورشیان کتائب مادر و خواهر شرتونی را اسیر و مادرش را در دم اعدام کردند. خواهر وی نیز بعد از تحمل شکنجه های شدید جسمی به فجیع ترین شکل کشته شد.

حبیب شرتونی ۸ سال را بدون هیچ محاکمه ای در زندان به سر برد و در طی این سالها متحمل شکنجه های فراوان جسمی و روحی شد و سرانجام در سال ۱۹۹۰ بعد از حمله ارتش سوریه به بیروت توانست از زندان فرار کند.

ننگ جنایت صبرا و شتیلا تا ابد از دامان خاندان جمیل و اسرائیل پاک نخواهد شد

 

 

بعد از آزادی تا به امروز شرتونی در لایه سنگین امنیتی زندگی می کند هر چند بعضی اوقات با روزنامه الاخبار که متمایل به جریان مقاومت است مصاحبه هایی را انجام می دهد. بنا به گفته خودش او طی سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ در سوریه زندگی کرده و بعد از آرام شدن اوضاع به لبنان بازگشته است. وی در طی این سالها بارها توسط شورشیان کتائب تعقیب شده و تلاش هایی برای ترور وی از طریق حوادثی مانند تصادف بارها و بارها برای وی اتفاق اتفاده است.

 

نتیجه

باز شدن دوباره پرونده ترور بشیر جمیل به هر دلیل که باشد نمی تواند واقعیت ماجرا را تغییر دهد که بشیر جمیل خائن شماره یک اسرائیل در منطقه بود و حبیب شرتونی قهرمان ملت های آزادی خواه منطقه ، چه دستگاه قضائی لبنان بخواهد یا نخواهد. اجرای حکم اعدام حبیب شرتونی را می توان زلزله ای سیاسی در لبنان دانست که وقوع آن ممکن است صحنه سیاسی داخل لبنان را  به قدری تغییر دهد که تبعات آن به هیچ وجه قابل تصور نخواهد بود.

 

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ایرستان دوشنبه, ۱ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷

    صد در صد مخالف این مقاله هستم! و متاسفم که بر اساس اینکه حق با شماست مقاله منتشر می کنید، شاید هم از ترس دستگیری باشه که چنین مقالاتی منتشر میشه و واقعیت ها منتشر نمیشه
    صبرا وشتیلا جنایت نبوده یک واکنش بوده، در ایران هم از این واکنش ها داشتیم و کسی بهشون جنایت نمیگه!

    پاسخ
    1. شایان کریمی سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۶

      شاید میشد بخشی از نظرتون رو مبنی بر دید های مختلف بر قضایا قابل احترام دانست ولی جنایتی که در ان با نفوذ و نقش متجاوز مستقیم به کشور دست به قتل عام زن و بچه غیر نظامی در ابعاد چند هزار نفری بزنند ان هم یکجا تا جایی که حیوانات موجود را هم بکشند یک واکنش است و جنایت نیست؟؟
      در ایران سابقه ورود به کمپ غیرنظامی و قتل عام یکجای بیش از سه هزار غیر نظامی را داشتیم که کسی ان را جنایت نداند؟؟

    2. ایرستان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷

      “حق را بگویید اگرچه به زیان شما باشد”
      اگر چشم هاتون را باز کنید از این واکنش ها در ایران زیاد داشتیم

      سال های نخست انقلاب که واکنش ها مشخص هست
      دلیل اختلاف ارتش با سپاه هم که مشخص هست
      سال ۶۷ اعدام نیروهای مجاهدین خلق، به بهانه های واهی که همچنان بعد از ۳۰ سال غیر قابل پذیرش هست
      قتل های زنجیره ای به دست وزارت اطلاعات که در آن زمان برخی از واکنش های ساواک جدید مشخص شد
      ترور یهودیان در آرژانیتن (معروف به آمیا)
      ترور سران مخالف کرد در آلمان (معروف به میکونوس برای از بین بردن شاکله مخالفان کرد)
      سال ۷۷ واکنش اردوگاه سفید سنگ مشهد (سپاس برای کمک به تکمیل لیست)
      واکنش کوی دانشگاه سال ۷۸ و حمله نیروهای لباس شخصی و کشته شدن دانشجویان
      واکنش سال ۸۸ در پی اعتراض مردم به تقلب در انتخابات (کشتن، ترور، شکنجه و … مردم) و سرکوب مردم به بهانه حمایت دشمن از اختلاف داخلی! (یعنی انتظار دارند دشمن به اختلاف ها دامن نزند)
      دفاع از دیکتاتور بشار اسد به بهانه حفظ قدرت ایران (اما دفاع آمریکا از دیکتاتوری مثل شاه برای حفظ قدرتش بد هست!)

      جنایت یعنی عملیات لو رفته نباید اجرا بشه! اگر اشتباه کردی مجازات بشوی نه اینکه پاداش بگیری! البته فرزندشان کمی از جنایات را افشا کرد که بعد ها در دبی ترور شد
      به علاوه کلی ترور در داخل و خارج
      واکنش های خودجوش را هم اضافه کنید!

      من به استانداردهای دوگانه نویسنده و هم فکرهاشون اعتراض کردم، نه حمایت از کشته شدن غیر نظامی ها!
      شما هم باید یاد بگیرید که صداهای مخالف را باید بشنوید این جامعه دیگه جامعه اول انقلاب نیست

      به امید اینکه حق را در این تاریکی ها پیدا کنیم، حر امروز باشید نه تواب فردا!

    3. رضا چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

      از ادمین سایت خواهش میکنم برای این که واهی بودن صحبت های این کاربر مشخص شود، تنها در مورد اردوگاه سفید سنگ مقاله ای منتشر کند. مطمئنم مقاله ی خوبی میشه.

    4. حمید رضا کریمی چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹

      ایشون باید برای ادعایی که مطرح کردن مدرک بیارن… مدرک وجود نداشته رو چطور رد کنیم؟!

    5. سامان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳

      واقعا که چوب وسط خیمه تان وقتی در چیز دیگری قرار بگیرد چقدر میشود ادم حرف های بی سند یا بی ربط را بزند و حقایق را به نفع خودش حرس کند.
      جالب هست که غرض چه امور عجیبی را به همراه دارد.

    6. میثم ذوالفقاری یکشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰

      کاش میشد عقل و فهم و شعور رو ریخت توی یک لیوان و بدیمشما بنوشید به یاد شهدای راه حسین و جریان فکرش. کاش طرح تجزیه منطقه رو میفهمیدید. کاش میفهمیدید کنفرانس هرتزالیا یعنی چه. کاش میفهمیدید بعد از نابودی عراق و لبنان وسوریه و حمله مستقیم به ایران چه چیزی در انتظار منطقه خاورمیانه بود. فقط به ادلب نگاه کنید یا به افغانستان و لیبی تا شاید کمی بفهمید. اما متاسفلنه بر دلهاتان مهر زده شد و نه میفهمید ماجرای سوریه چیه نه میفهید موضع ما نسبت به کشته شدن غیر نظامیان چیه به ناحق و از عمد نه میفهمید بحث کلانش به چه شکل هست.

    7. شایان کریمی چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

      متاسفانه معیار حق برای کسی که چوب وسط خیمه اش در چسباندن مسائل بی ربط به نتیجه مورد نظرش باشد جابجا خواهد شد.
      موارد اختلاف ارتش و سپاه قابل قیاس در هیچ بعدی چه موارد تشکیل دهنده چه نوع مشکل نتایج و…به هیچ وجه قابل قیاس با این موارد نیست و این مشخص هست.
      اعدام اعضای گروه تروریستی قاتل ۱۷۰۰۰ ایرانی و جنگنده در کنار متجاوز به خاک کشور با بیانیه و شرایط ایجاد کننده در سال های اخر و بعد از قطعنامه و بیانیه زندانیان و… که ملاک گناهکار بودن و نبودنشان را حرف خودشان قرار میدادند نیز با کشتار ۳۵۰۰ انسان و حتی حیوان غیر نظامی در یک کمپ پناهجویان قابل قیاس نیست گرچه بحث روی ان بسیار زیاد است.
      قتل های زنجیره ای توسط هرکس اتفاق افتاده باشد به عنوان یک جنایت تلقی شده و اولین خواستار رسیدگی اش شخص رهبر بود در زشت بودن این قضیه کوچکترین شکی وجود ندارد گرچه مقایسه سیر و ابعادش با صبرا و شتیلا قابل مقایسه نیست.
      ترور یهودیان ارزانتین که سندی برایش ارائه نشد و چیزی هم ثابت نشد با وجود ابعاد غیرنظامی اش کار هر کسی بوده باشد محکوم است و تلافی ایران اینگونه نیست.
      ترور میکونوس هم به همین ترتیب نقاط تاریک بسیاری در پرونده اش موجود است و قطعا ثابت نشد اگر فرض را بر اثباتش بگیریم بجز بحث و شبهات زیادی که حولش وجود دارد مثل رقابت های درون حربی و… رهبران گروه های تروریستی که پرونده شان اشکار است با کشتار ۳۵۰۰ غیر نظامی پناهنده قابل قیاس نیست.
      اتفاقات موهوم بی سند و هالیوودی که حول سفید سنگ مشهد میگردد انقدر بی سند هست که حرف زدن درموردش فقط تلف کزدن وقت خواهد بود. جالب انکه خبر فوت یک نفر به دلیل تنگی نفس رسانه ای شده و چندین مقاله و بیانیه درموردش داده میشود اما بلند شدن هلیکوپتر و باقی داستان تا بودجه امریکا وجود خارجی ندارد. اگر بر فرض محال قبول کنیم این حادثه قطعا محکوم است و در رده هیچ واکنش یا… قرار ندارد گرچه قصه ای بیش نیست.
      کوی دانشگاه ۷۸ بجز سرنوشت اشکار باطبی ها و… چه از لحاظ بهانه های واهی یا ابعاد خسارات ومانند این قابل قیاس نیستند مانند این در فتنه ۸۸ و اعتراضی بر اساس یک توهم محض به اعتراف مدعیان .برخورد با قضیه کاملا کار درستی بوده است اگر خارح از عرف در این دو حادثه اخیر اتفاقی افتاده است محکوم است وجای هیچ حرفی هم دران نیست اما شخصی کردن این موارد به این قضیه و ندیدن اصل ماجرای طرح چند ساله انقلاب مخملی مشخص است که به دنبال چه نتیجه گیری شکل میگیرد.
      داستان سوریه بار ها و بار ها در همینجا مورد بحث قرار گرفته و مساله اشکار است.
      جالب هست فرزند ترور شده گذاشت هر راست و دروغی خواست به هم ببافد و کاری که خواست بکند و بعد به ایران هم برگردد و باقی قضایا سپس با پرونده ای کشته شود که به ایران اجازه بازرسی ندهند . بگذریم که بحث در این موارد زیاد است اما اشتباه در این مورد یا موردی که در نیویورک و کربلای ۴ پیش امده بود برای اطرافیان جناب هاشمی و مانند این در جای خود محکوم هستند با توجه به ابعادشان.
      مواردی که ذکر کردید هیچکدام موردی را تغییر نمیدهد اگر بی ربط موهوم یا ملاک نبودن مواردیکه ذگر شد را در نظر بگیریم.
      صدای مخالف را میشنویم و به ان پاسخ میدهیم امثال این حرص کردن های حقایق یا زدن مواردی که اصلا ملاک یا مورد دفاع شده بر اساس بنیان نیست چیزی را عوض نمیکند که بخواهد باب توبه را بگشاید البته در این موارد خاص وگرنه کیست که چنین ادعایی داشته باشد.
      گرچه در پیان همه این ها هیچ مورد نزدیک به صبرا و شتیلا در تقریبا هیچ موردی بیان نشد.
      واکنش وجنایت بماند.

    8. ایرستان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵

      خدا بر دلها و گوشهای ایشان مُهر نهاد، و بر چشمهای ایشان پرده افتاده، و ایشان را عذابی سخت خواهد بود (قرآن ۲:۷)
      بله همه اینها گنگ هستند، اما دست اسرائیل و آمریکا در هر چیز بدی آشکار هست 🙂

      به جای خشمگین شدن دوستان بهتر هست کمی از منطق دفاع داعشی (متعصب) دست بردارند، هیچ نظامی نمیاد سرانش را مجازات کند حتی اگر جنایتکار باشند این یک چیز طبیعی هست، در تمام موارد بالا هیچکس مجازات نشد و برخی افراد پاداش هم گرفتند

      جالبه که در همه این واکنش ها، نظام از افشای اطلاعات برای مردم سر باز میزند 🙂
      از چه می ترسد! از اینکه به مردم بعد از ۳۰ سال بگوید ادامه جنگ بعد از آزادی خرمشهر اشتباه بود و مردم بپرسند پس برای چه ادامه دادید؟ و در پاسخش سکوت کنند (سکوت معناداری که با بررسی تاریخ پاسخ پیدا می شود!)

      شما به جای خشمگین شدن، نخست یک لیوان آب بخور به یاد حسین پسر علی بعد بگو در سوریه تعداد کشته ها چند برابر از این واکنش شده است، بعد ما درباره واکنش و جنایت بحث می کنیم!

      آب نوشیدی نوش جان گوارای وجود
      — پی نوشت
      چنگیزخان نه فقط برای مغول ها که برای همه ایرانیان یک ابرقهرمان هست که مردم نام آن را بر روی فرزندانشان می گذارند و به او احترام می گذارند، همان کسی که در وصف حمله اش گفتند: آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند!
      این یک واکنش بود، اما حمله اعراب یک جنایت! هیچ کس در ایران این کار مغول ها را محکوم نمیکنه و نخواهد کرد چون واکنش بود، اما حمله عرب های اشغالگر را هم محکوم می کنند و هم محکوم خواهند کرد!

    9. شایان کریمی پنجشنبه, ۴ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵

      باز هم حرف های بی ربط و زمانی که جوابی وجود ندارد.
      در مورد مواردی که ذکر کردید به اختصار با توجه به گسترده بودنش پاسخ ساده داده شد بجز اینکه موضع نسبت به هرکدام تفاوت هایی با هم دارد.
      حالا اگر دوست داشته باشید با مواردی که میتواند بحث چند ساعته را بطلبد ان هم رودرو از اصل ماجرا فرار بکنید یا چوب وسط خیمه را بچسبید اشکار کننده این است که بر دل چه کسانی مهر خورده است. اگرچه دید به مساعل بعد از خرمشهر نه به انازه سوریه اما باز هم بسیار ساده اگارانه است.
      درمورد داستان سوریه نیز قبلا بار ها صحبت شده است این که چرا از فهم داستان وحشت دارید یا بررسی مواردی که چند صد هزار نفر را با نام جنگجوی ازادی حتی از سراسر جهان جمع کردند و تسلیح کردندو… البته کسی که به فتنه ۸۸ اینقدر روبنایی نگاه میکند بگزریم که ان بر مبنای یک توهم محض بود بعید هم بنظر میرسد در باب سوریه چیزی را فهم کند یا اعوان انصار کسانی که تفکر تکفیرشان سر حسین بن علی را برید.
      اینکه چنگیزخان مغول برای شما یک ابر قهرمان است گوارای روحتان که انسان با قهرمانانش محشور خواهد شد ولی اگر ملاکتان بر اسم گذاری است یک کشور اسلامی را نام ببرید که نام خالد و عمر و… را بر فرزندانشان نگذارند. یا بجز کشور های شیعه به ان افتخار نیز نکنند. بین جامعه برادران اهل سنت ایا این جنایت است؟؟
      بگذریم که دید تاریخی تان به قضیه قدرت طلبی مغول نیز بسیار در راستای دید سطحی یا غرض گرفتن نتیجه مورد نظر است وگرنه در عزم جزم حملات گسترده مغول شکی نیست گرچه اشتباه فاحش مرزداران ان را تسریع کرد. هیچکس نیز به این قضایا و انچه از پسش امد به نام واکنش یاد نمیکند .
      با چنین اوصاف ناقصی براندازی کل حکومت ساسانی هم واکنش به تحویل ندادن قبایلی که بینشان قاتلانی هم بودند همچنین استعمار ایران در راه های تجاری. جنگ با چند قبیله عرب در غرب فرات و… بوده است. که بسیار ساده لوحانه ست.
      حال اینکه مردم این اشغال را محکوم میکنند و ان راخیر نیز از دید عجیب شما انسبت به مردم
      حکایت دارد.

    10. ایرانی بزرگ منش نادرشاه افشار جمعه, ۸ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴

      کشتار کودکان وزنان انصاراالله غضب کردن حکومت دربحرین توسط ریاض وکشتار شیعیان بحرینی کشتار زیدیهای یمنی کشتار ده ها هزار نفر درخیابان ۱۷شهریورتهران توسط نظام شاهی درمرکز تهران ,,کشتار وسربریدن نظامیان وسربازان سوریه توسط داعشیهای وهابی ال سعود وکشتار کردها درحلبچه با بمب شیمیایی توسط صدام ملعون بمباران شیمیایی نظامیان ایران توسط صدام وارایه وحمل وصدور بمبها ی میکروبی شیمیایی توسط المان اروپا وامریکا به صدام جهت کشتاروحشیانه ایرانبان ,کشتار هواپیمای مسافری توسط یانکیهای غربی وسکوت سازمان ملل وووما سکوت وخفه خون شدن امریکاییان همین امروز دربرابر قتل بیسابقه ووحشیانه درتازیخ جهان توسط بن سلمان قاشقچی که هرگز درکل تاریخ جهان سابقه ندارد حتی داعشیهای رذل هم ابنقدر بیرحم نبودند که جسدراپودرودرجاههای فاضلاب پخش کنند درکل تاریخ بشر سابقه ندارذ مایه ننگ امربکاوسازمان ملل که چنین موجود کثیفی ,,بن سلمان,,,را درحبس وجنایتکار رذل نمبخوانند واقعا حیرت اوراست پودرکردن یک جسد نبود جسد جهت دفن لااقل داعشیها سرمیبریدند اما پودرنمبکردند ببینید امریکا با چه کسی ترامپ با چه وحشی دست دوستی میدهد ,شرم اور برای امربکای بزدل هست ..وگرنه ال سعود دروحشیگری که معروف تاربخ هست

    11. قائدی پنجشنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹

      خسته نباشی ایرستان خداوکیلی خوب مرز های خزئبل گویی رو درنوردیدی. خستهنباشی دلاور.

    12. ناشناس پنجشنبه, ۱ آذر, ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

      خیلی جالب است که ایشان اعدام منافقین را بی دلیل می داند ایشان یا از جنایات اینها اطلاع ندارند یا ….

    13. ناشناس دوشنبه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

      این خزعبل گویی نشات گرفته از مخدرهایی مثل متامفتامین وشیشه و….می باشد.

    14. علی شنبه, ۴ آبان, ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷

      عجب!منافقینی‌که‌به‌قول‌شما‌در‌سال۶۷‌اعدام‌شدند‌همانهایی‌بودند‌که‌بهدها‌نوکری‌صدام‌راکردند‌وهزاران‌نفرازهموطنهای‌ایرانی‌خودراکشتند‌واگرهم‌اعدام‌شدند‌حقشان‌بود‌مگرنه‌اینکه‌حکم‌قاتلین‌مسلمانان‌اعدام‌می‌باشد‌ودرقضییه‌میکونوس هم‌اغراق‌میکنید اونهایی‌که‌کشته‌شدند‌تروریستهایی‌بودندکه‌رزمندگان‌این‌مرزوبوم‌را‌سر‌می‌بریدندوبمگذاری‌آمییا درآرژانتین‌هم‌کاررژیم‌نژاد پرست‌اسراییل بودتا‌درسطح‌بین‌المللی مظلوم‌نمایی‌کندعین‌قضییه‌۱۱سپتامبر

    15. مجید شنبه, ۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷

      ایرستان حر امروز باش خودت
      همانطور که ننگ جنایت صبرا و شتیلا تا ابد از دامان خاندان جمیل و اسرائیل پاک نخواهد شد ننگ منافقین و همراهی آنان با صدام و صدامیان نیز از یاد هیچ آزاد مردی پاک نخواهد شد.
      و بنده به وام از حرف شما که حر امروز باش عرض می کنم ظلم و ظلم های احتمالی هر کس حتی در کشور ایران پشتیبانی نمیکنم و اعلام بیزاری می کنم ولی طوری نیز بیان نمیکنم که ظلم های مکرر رژیم کودک کش اسرائیل و امریکای جنایتکار عادی جلوه داده شود

    16. عزیز اسدی چهارشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

      قضیه حسکه و غویران سخنان شما رو نقض کرد،تمام!

    17. ناشناس چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

      نیروهاى نظامى ایران در دهه نود میلادى داخل یکى از اردوگاه هاى مهاجرین افغانستان شده و بیشتر از هزار نَفَر را کشت .

    18. سینا کازرونی پنجشنبه, ۴ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

      بابا بیخیال تروخدا. ته ادعای موهومی که به ذهن ایدهپرداز های اون فیلم رسید اینقدر نبوده. بر چه مبنایی انقدر نتیجه گیری روی هوا و غیر منطقی میکنید.

    19. ناشناس چهارشنبه, ۱ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

      #قدرت_تخیل

    20. حاج کاظم سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

      اگر شما واکنشی بعد از انقلاب در ایران سراغ داشته اید که ۳۵۰۰ تن از اتباع بیگانه مانند اتباع کشور افغانستان یا حتی اتباع کشور خودمان بی دفاع به رگبار بسته شده اند بنده حرف شما را قبول خواهم کرد

    21. mahdi دوشنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

      بنده برای ادمین سایت متاسفم که لااقل آی پی اسرائیل رو نبسته و یک صهیونیضمی تو سایت نظرات چرند مطلق رو می پرونه و دوستان دیگه هم در خصوص چرندیات مطلق ایشون بحث می کنن. اتفاقا هدف این طرف صهیونیضمیه هم همینه که بحث بشه.
      الان منم بیام چهار تا چرند همینطوری بپرونم و چند نفر بیان نظر بدن، خود همینکه یه مطلبی باز میشه، در واقع میشه خوراک برای بیمار دل ها که یا عاشق آمریکا و غربی ها هستن یا خود اسرائیلی ها و رفقای منافقشون.

    22. محمد سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

      البته کسانی که این جنایت را انجام داده اند یا پشتیبانی می کنند، کشتن انسان های بی سلاح (زن و مرد و پیر و جوان)در دم خانه هاشان اسمش جنایت نیست!!!!
      به همین دلیل هیچ وقت کار صدام و داعش و عاملان کشتار دیریاسین و تمام مناطق فلسطینی و آواره کردن ملیون ها انسان از خانه هاشان و کشتن هر روز تظاهرات کنندگان در فلسطین جنایت نیست!!

    23. علیرضا شنبه, ۲۳ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴

      واقعا پرت و پلاهای اسراییلی رو خوب تنگ هم نشوندی و فرستادی

  2. شایان کریمی دوشنبه, ۱ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶

    مقاله جالبی بود. واقعا که ننگ این جنایت ها تا ابد بر چهره فالانزیست ها خواهد ماند.
    حالا که بحث از فالانژیست ها گذشت باید از سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان و سه همراهش یاد کرد که بدست این گروه جنایت کار به سرنوشت نامعلومی دچار شدند.

    پاسخ
  3. علی سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

    کسانی که با خارج از کشورشان همکاری میکنن خائن هستن

    پاسخ
    1. ایرستان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲

      دقیقا دوست من، این همان چیزی هست که حزب الله با افتخار میگه!
      پس طبق منطق شما سید حسن نصرالله خائن هست و باید ترورش کرد و لبنان را از شر ایران نجات داد درسته؟
      #استاندارد_دوگانه

    2. سامان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

      جالبه خود لبنانی ها چه نظری درمورد حزب الله دارند؟؟؟؟
      تنها گروهی که چند ده برابر ارتش لبنان و گروه های ملی گرا برای امنیت و استقلال لبنان تلاش کرد. تنها گروه مسلح عربی که جنگ با اسراعیل را بدون معاهده و امتیاز دادن پیش برد. در مقابل توطعه های گروه های سلفی بهترین عملکرد را گاها بهتر از ارتش لبنان داشت با امکانات محدود تر.
      ایران به لبنان حمله نظامی کرده است یا کشور های همسایه اش؟؟؟ مقایسه بی نهایت مضحکیست.
      چون غرض امد هنر پوشیده شد. صد حجاب از دل به سوی دیده شد

    3. ایرستان چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

      دوست گرامی، منطق این شخص غلط بود و به این فرد نشان دادم منطق غلط میتواند چه کارهایی انجام دهد!
      داستان فیل مولوی هست، دیدگاه ها مختلف هست
      اینکه مردم لبنان چگونه می اندیشند در انتخابات خودش را نشان میدهد، نه چیز دیگری و به من و شما و هیچ کس دیگه ای ارتباطی ندارد

    4. سامان پنجشنبه, ۴ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

      منطق این شخص با توجه به شرایط مشکلی ندارد اگر کمی به شرایط میدانی داستان و تناقضات استدلال شما و تفاوت های فاحشش با قضیه خیلی ساده به اصل داستان پی خواهید برد. با این شیوه استدلال بعید میدانم چیزی از شرایط انتخابات در لبنان داشته باشید اما حتی با این استدلال ناقصتان هم یکی از ملاک های تشخیص تفاوت همین نظر مردم لبنان نسبت به ماهیت ملی و اعتقادی و… حزب الله و ماهیت وابسته در جهت حتی نابودی کشور به دست متجاوز مستقیم به خاک کشور است.
      این طور مواردی رو فقط کسانی باور میکنند که اطلاعات کافی درمورد مساعل میدانی ندارند یا دوست دارند باور بکنند تا به باور هایشان اسیبی وارد نشود.
      باقی دوستان هم به این تناقضات خوب جواب داده اند. امیدوارم چشم بند غرض ورزی را کنار بگذاریم

    5. شایان کریمی چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳

      اگر حزب الله به ایران در حمله مسلحانه به لبنان کمک کرد حرف شما شاید منطقی میبود اما نه زمانی که از معدود دلایل ازادسازی خاک لبنان و حفاظتش در مقابل صهیونیست ها و تکفیری ها همین حزب الله و کمک ایران بود وگرنه امثال مزدوران مستقیم اسراعیل در لبنان جولان میدادند.

    6. سینا کازرونی چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲

      ایا کسی که از کشورش در مقابل داعش و جبهه النصره و اسراعیل دفاع میکند با کسی که نوکری مهاجم مستقیم به خاکش را میکند و در این امر یاری اش میکند و با حمایت نظامی ان به قدرت میرسد و کشتار های گسترده میکند یکیست.
      اگر منظور شما از همکاری این هست بهتر است کشور ها در حالت ایزوله قرار بگیرند.! گرفتن تسلیحات از مهجم به کشور کشتار هموطنان و پناهجویان. خدمت در راستای کشور های استکباری و.. را با چ چیزی مقایسه میکنید؟؟ به شخصه باور نمیکنم واقعا متوجه قضیه نباشید. از بحث اعتقادی قضیه هم کلا گذشتم و موارد مسلمانی و مانند این را هم مطرح نکردم.
      مغزض بودن انسان را کر و کور میکند واقعا.!!!

    7. sc سه شنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

      استدلالت مسخره ست حزب الله داره با دشمنان خارجی کشورش میجنگه ک متجاوزن اما فالانژیست ها همکار و مزدور همون متجاوزا هستن داستان مثل نروژی های ملحق شده به ارتش نازی ها و تفاوتشون با گروه های مقاومت علیه نازی هاست

  4. م سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸

    با سلام
    مقاله بسیار خوبی بود

    پاسخ
  5. ثریا کاظمی سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷

    متن جالبی بود.
    با تشکر از شما لطفا در صورت امکان مقالات تاریخی را بیشتر بگذارید

    پاسخ
  6. ناشناس سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

    به رکبار بستن اتباع خارجی در اردوگاه سفید سنگ مشهد ( در دهه هفتاد )را
    نباید کمتر ازجنایت صبرا و شتیلا دانست

    پاسخ
    1. شایان کریمی سه شنبه, ۲ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰

      اگر این داستان تخیلی صحت داشت یا راهی برای اثباتش وجود داشت بله.
      تقریبا کوچکترین اتفاقی در اردوگاه سفید سنگ جار و جنجال و حداقل واکنش و بیانیه گروه های حقوق بشری مربوط به ایران را بلند میکند ولو دروغ .چطور شد که طی یک داستان موهوم چندین هلیکوپتر بلند شدند و چند صد نفر کشته شدند و خراب شد و اسفالت کردند و… اب هم از اب تکان نخورد تا وقتی که بحث بودجه تپل
      امرکایی ها مطرح شد ؟؟

  7. آصف چهارشنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

    مقاله خوبی بود، فقط یه نکته‌: رژیم صهیونی وزیر دفاع ندارد، وزیر جنگ دارد.

    پاسخ
  8. ناشناس دوشنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶

    با سلام. من اصلا به این صحبت ها کاری ندارم
    اما دوست عزیز
    خائن کسی است که ماجرای واقعی یا تخیلی که بر خودش اثبات نشده به نام سنگ سفید را جنجال می کند و خارج از کلیه جبهه گیری های سیاسی فکر آبروی وطنش را در طول تاریخ نمی کند.
    اگر ما با هر کسی مخالف باشیم نباید حیثیت وطنمان را بر جبهه گیری های سیاسی ترجیح دهیم

    پاسخ
  9. Ahmad idlami دوشنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹

    با اینکه به شخصه با ترور بشیر جمیل کاملا موافق هستم‌ و هربار که تاریخ جنگ داخلی لبنان رو مطالعه میکنم از خیانتهای پیر جمیل و بشیر جمیل و امین جمیل و به خصوص بشیر جمیل منزجر میشم ولی به دلیل کشتار وحشیانه ای که در صبرا وشتیلا به نتیجه این ترور پیش آمد که شاید باید طور دیگه ای با خیانتهای بشیر جمیل برخورد کرد.

    پاسخ
    1. mahdi دوشنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

      خوب این درصورتیه که شما اولا از قبل نتیجه عکس العمل رو بتونی پیش بینی بکنی (که اگر این پیش بینی می شد، احتمالا یک دام نظامی در اون اردوگاه هم قرار داده میشد) و دوما هم باید دید در اون دوره چند تا گزینه هست و آیا واقعا در اون دوره و اون شرایط گزینه بهتری وجود داشت؟

  10. میرزا چهارشنبه, ۱ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

    احسنتم

    پاسخ
  11. باران جمعه, ۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰

    سلام
    ممنونم عالی بود مطلب تون اطلاعات خوبیه

    پاسخ
  12. احمد سه شنبه, ۴ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸

    ممنون عالی

    پاسخ
  13. ناشناس شنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

    با سلام و عرض ادب فراوان
    نکته حالب اینکه دنیای ما واقعا دنیای زیبایست!!!!!چراکه ایران سوریه حزب الله لبنان حماس جهاد اسلامی انصارالله یمن گروه های مقاومت عراقی و … بخاطر اینکه مخالف آمریکا و بعضی دول اروپایی هستند باید تحریم شن تروریست شن سخت گیری در توریسمشان شن و دیگر اقدامات به اصطلاح”ضد تروریسم” و جلوگیری از آنچه غربی ها آنرا جاه طلبی های آنان می خوانن ولی خود آمریکا بعضی کشورهای اروپایی رژیم صهیونیستی عربستان بحرین جمهوری اذربایجان با وجود تمام جنایات و نوکری ها برای شیطان هرگز تحریم نمی شن چون سازمان ملل با اوناست و همه ارگان های بین المللی و دادگاه های کیفری ازشان پول و تطمیع و تهدید می گیرن چون “ابر قدرت و حامی صلح و حقوق بشرند”!!!!!!!!!
    علی شکوهی ۱۶ ساله اهل تهران

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.