فرمانده سنتکام: به دنبال حل تنش میان SDF و ترکیه هستیم!

پنجشنبه 20 آبان 1400 - 11:54
https://iswnews.com/?p=57266

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اظهار داشت که نیروهای دموکراتیک سوریه هیچ ارتباطی با حمله به ترکیه از خاک سوریه ندارند و ما در روزهای آینده به دنبال حل تنش میان طرفین خواهیم بود.

ژنرال “کنت مکنزی” فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در مصاحبه با شبکه “الحره” به حضور نیروهای خود در عراق و سوریه و خروج آنها از افغانستان اشاره کرد و توضیح داد که نیروهای آمریکایی به سمت وضعیت مستشاری در عراق حرکت خواهند کرد و به حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال سوریه ادامه خواهند داد.

وی درباره آینده حضور نظامی آمریکا در سوریه و خروج از عراق گفت: ما نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه می‌داریم تا به عملیات علیه بقایای داعش در امتداد رود فرات ادامه دهند و این کار را دنبال خواهیم کرد. همچنین حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه می‌یابد و مرزهای دو کشور عراق و سوریه که همواره مورد حمله داعش و القاعده است، پاکسازی می‌شود. رابطه بین حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بسیار مهم است و ما مشتاقانه منتظر ادامه آن هستیم.

مکنزی افزود: شرکای ما در نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در حال انجام عملیات علیه بقایای داعش هستند و هیچ سرباز آمریکایی در بیشتر این عملیات ها دخیل نیست و ما از نیروهای SDF پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی کرده و به آنها کمک می‌کنیم تا کنترل قلمرو خود را انجام دهند.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا درباره تهدیدات اخیر ترکیه مبنی بر انجام عملیات نظامی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه توضیح داد: آمریکا با ترکیه رابطه‌ی خوبی دارد و ترکیه نگرانی‌های مشروع امنیتی و نیز حمله به خاک ترکیه از سوریه دارد، اما ما احساس می‌کنیم که نیروهای دموکراتیک سوریه علاقه‌ای به حمله به ترکیه ندارند، بنابراین ما به همکاری با ترکیه برای حل این تنش در روزهای آینده ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:
عملیات قریب الوقوع ترکیه در شمال سوریه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدمهدی بندرچی شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

    خب تحلیل خیلی واضح است. ترکیه برای اینکه بتواند جایگاه خود را در دوران جنگ سرد بازآفرینی کند نیازمند نشان دادن اهمیت نقش خود در معادلات استراتژیک آمریکاست. آمریکا می خواهد یک خط امنیتی توسط نیروهای نیابتی خاص خودش مثل جبهه دموکراتیک ایجاد کند و ترکیه میخواهد اثبات کند بدون توافق من نمی توانی این خط را برقرار و برای خودت نیروی نیابتی برقرار کنی. اگر این نیروها در سوریه قدرت بگیرند با توجه به خاصیتی که استقلال طلبان کرد دارند قطعاٌ نیابتی شدن آنها در عراق هم رخ خواهد داد که ای بسا رخ داده است ولی اسم مستقلی پیدا نکرده است. در حقیقت ساختارهای نیابتی با تأکید بر هویت های قومی یا دینی اقلیت های مختلف میتواند محمل خوبی برای آمریکا باشد تا موازنه قدرت را در منطقه خصوصا در امتداد شامات برای اسرائیل ایجاد کند. از یک طرف نیروهای وفادار به ایران و از طرفی ترکیه و قطر درحالیکه با سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان توان متحدین غرب عمدتا عربستان و امارات از دست رفت و ابتکار در دست پاکستان با توان ایدئولوژی سازی بالا افتاد. اگر آمریکا نیازمند مذاکره با ترکیه باشد قطعاً ترک ها برای حل مشکلات عمدتاً اقتصادی خود خصوصاٌ مشکلات بعد کرونا با آمریکا معامله خواهند کرد. ترکیب نیروهای مورد حمایت آمریکا و مسلحین مورد حمایت ترکیه وزنه متقابل در ترازویی است که بتواند برنامه کاهش تهدیدها علیه اسرائیل را تکمیل نماید و خطرات سوریه و ایران را در یک مدل امنیت منطقه ای خنثی سازد. پس ایران تنها می تواند بر تقویت نیروهای خود در یمن افزوده و در گلوگاه های دریایی آن منطقه مانور قدرت داشته باشد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.