آنچه در یادداشت پیش رو میخوانید مطلبی حول شخصیت بی نظیر شهید چنگیز مصطفایف (Cingiz Mustafayev) خبرنگار آذربایجانی است که طی چند قسمت ضمن پوشش اجمالی بخشی از رویدادهای جنگ قره باغ و پرداختن به جزئیات کشتار “خوجالی” (xocali/khojaly) سرآغازی خواهد بود بر ورود به مسائل خبررسانی در حوزه قفقاز.

قسمت چهارم را اینجا بخوانید :

کشتار “خوجالی” (Xocali/Khojaly) از دوربین آوینی قره باغ ؛ قسمت چهارم


دفاعیات آذربایجان در مورد ادعاهای چنگیز و همفکرانش / خوجالی؛ کشتارگاه خبرنگاران

مشکلی به نام کمبود جسد!!!
تصویر زیر کارت پستال ارسالی از خانم مهربان علیوا (mehrıban alieva) همسر الهام علیف، به رییس سازمان یونسکو، جهت یادآوری سالگرد کشتار خوجالی است.

کارت پستال ارسالی از مهربان علیوا به رییس سازمان یونسکو جهت یادآوری سالگرد حادثه خوجالی

همان تصویر در یک تجمع اعتراضی به مناسبت سالگرد کشتار خوجالی (پایین)
همان تصویر در کتاب چاپ شده توسط آذربایجان به نام “تروریسم ارمنی”(بالا)

تصویر رنگی همان اجساد

نتیجه جستجوی تصویر سیاه و سفید و رنگی، به روش جستجوی تصویر (image search) در گوگل
سمت راست: کشتار خوجالی (تصویر سیاه و سفید)
سمت چپ: جنایات صربها در کوزوو(تصویر رنگی)

همانطور که ملاحظه می کنید، این تصویر مربوط به کشتاری در کوزوو است، نه خوجالی.
نمونه های چنین تقلب هایی از سوی رسانه های آذربایجان فراوان است و پرداختن به همه آنها از حوصله این یادداشت خارج است.
جهت مشاهده نمونه های دیگر به لینک زیر مراجعه کنید (لینک فیلتر است): Forgery and falsifications

? واکنش مقامات آذربایجان به طرح ادعاهای دست داشتن آذری ها در کشتار:
رسانه های دولتی در آذربایجان تا قبل از پر رنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی، با اتخاذ سیاست فرار به جلو در مقابل طرح این اتهامات، بدون اشاره به اصل موضوع “اتهام نقش نیروهای آذری در کشتار” سعی در جعل روایت با استفاده از ویدیو های منتشره توسط شخصی به نام “سید آقا موسوموف” (seyidağa mövsümov)[نظامی آذری و کارمند مطبوعاتی وزارت دفاع] داشتند و در این راستا با ساخت مجموعه چند قسمتی “نسل کشی خوجالی” (xocali soyqirimi/ khojaly genocide ) سعی در پاسخ گویی غیر مستقیم به این اتهامات کردند.

اما پس از پر رنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی و طرح علنی این موضوع توسط وبلاگ نویس و خبرنگار سرشناسی به نام “عین الله فتح الله اف” (eynollah fatullayev) و متعاقب آن اشاره مستقیم سوینج عثمان گیزی(sevinc osmangizi mirzayeva) خبرنگار شبکه CNN و همکار سابق چنگیز مصطفایف در شبکه ANS، در صفحه فیس بوکش، رسانه های حامی دولت مجبور به موضع گیری مستقیم در این مورد شدند.

لینک پست فیسبوکی افشاگرانه عثمان گیزی، در مورد فجایع خوجالی، با استناد به ویدیوهای چنگیز: اینجا

در واقع پست فیسبوکی عثمان گیزی، اولین مطلبی بود که با ویدیو به این موضوع اشاره میکرد، گرچه عین الله فتح الله اف قبلا به صراحت کشتار خوجالی را کار نیروهای آذربایجانی اعلام کرده بود اما استناد عثمان گیزی به ویدیو های چنگیز و صحبتهای او، کار را برای مقامات آذربایجان بسیار سخت کرد.
بدنه اصلی دفاعیات رسانه های طرفدار دولت در دو ویدیو زیر، صریحا گرد هم آمده و حتی مستقیما به موضوع اعتقاد چنگیز، عثمان گیزی و “دیگران” به عاملیت نیروهای آذربایجانی در کشتار اشاره شده است.

“Xocalı soyqırımı”
قسمت سوم مستند جعلی “نسل کشی خوجالی”
هشدار: حاوی صحنه های بسیار دلخراش ؛ در صورت تمایل در یوتیوب ببینید : https://youtu.be/-LQphVECiyM

مصاحبه با سید آقا موسوموف فیلمبردار جنگی وزارت دفاع آذربایجان (اشاره مستقیم به اعتقاد چنگیز و همفکرانش به عاملیت نیروهای آذربایجانی در کشتار)

در صورت تمایل در یوتیوب ببینید : https://youtu.be/wSurxoUZIFM

محورهای قابل بحث مستند “نسل کشی خوجالی” و مصاحبه سید آقا موسوموف:

? ادعا: سید آقا موسوموف مدعی است، وی زودتر از چنگیز و در تاریخ ۲۶ فوریه از کشتار فیلمبرداری کرده، (در زیر نویس ویدیو هم تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ ذکر شده) اما چنگیز در تاریخ ۲۹ فوریه و ۳ مارس از کشتار فیلمبرداری کرده است!
واقعیت: فایل شماره ۱ و ۲ کتاب “نسل کشی خوجالی” (xocali soyqirimi) است. که توسط “اداره امور ریاست جمهوری، جمهوری آذربایجان” منتشر و محل نگهداری آن “کتابخانه ریاست جمهوری” است.

♦️ فایل شماره ۱ – مجموعه مقالات “کشتار خوجالی” ویراست ۲۰۱۱ : دانلود

♦️ فایل شماره ۲ – مجموعه مقالات “کشتار خوجالی” ویراست ۲۰۱۷ : دانلود

در هر دو ویراست هیچ نامی از “سید آقا موسوموف” نیست در حالی که به عنوان مثال در ویراست ۲۰۱۷ دقیقا ۲۲ مرتبه اسم چنگیز مصطفایف آمده و به دفعات از چنگیز به عنوان “اولین” کسی که از کشتار فیلمبرداری کرده با صفاتی چون “جسور” و “شجاع”یاد شده است. (از جمله در صفحه ۳۱ سطر آخر،صفحه ۱۰۱ پاراگراف سوم و …)

? ادعا: “سید آقا موسوموف” و شخصی که ادعا میکند همراه او بوده هر دو با ذکر جزئیات نحوه یافتن و انتقال پیکر “الف حاجیف” (əlif haciyev ) را در روز ۲۶ فوریه تشریح می کنند(یعنی دقیقا روز کشتار) و بر روی یافتن پیکر او بسیار تاکید دارند.
واقعیت: در قسمت دوم عرض شد که الف حاجیف فرمانده نظامی نیروهای مدافع خوجالی در شب عملیات بود، وی همان شب در حال گریز از خوجالی کشته می شود.

“توماس گولتز” (Thomas goltz)
خبرنگار واشنگتن پست و نویسنده کتاب “خاطرات آذربایجان” ( Azerbaijan diary )

در کتاب خود شرح می دهد که مدتی قبل از کشتار به خوجالی میرود و رابطه صمیمی بین او و “الف حاجیف” شکل می گیرد او از باده گساری خود با حاجیف یاد می کند و قص علی هذا…
توماس گولتز در کتابش دقیقا شرح میدهد که بعد از کشتار چند روز در شهر آقدام منتظر رسیدن جسد “حاجیف” بود و سرانجام پس از یک هفته !!! در حالی که جسد در کوهها رها شده و پوسیده بود، پیدا می شود و با تحویل ۱۰۰ لیتر بنزین به ارامنه، مبادله می شود (صفحه ۱۲۷). از دیدار با همسر بلاروسی حاجیف ( به نام Gala) در شهر آقدام بعد از کشتار تا شرکت در مراسم خاکسپاری در باکو همه چیز را با جزئیات شرح می دهد.
آدرس کتاب به صورت آنلاین : لینک کتاب

صفحه ۱۲۷ از کتاب “azerbayjan diary” اثر توماس گولتز خبرنگار واشنگتن پست

توماس گولتز در باکو به همراه الهام علیف در کنفرانسی برای محکومیت کشتار خوجالی

توجه به این نکته ضروری است که توماس گولتز و کتاب او یکی از مورد وثوق ترین منابع، رسانه های آذربایجان می باشد.[توماس گولتز مدتها در ترکیه زندگی کرده و همسرش “هجران گولتز” اهل ترکیه و خبرنگار بخش ترکی BBC بوده]

حال سوال این است، کسانی که دروغ به این بزرگی می گویند آیا مابقی صحبت هایشان ممکن است درست باشد؟؟؟

? چگونگی اعزام “سید آقا موسوموف”و همراهانش به محل کشتار :
آنها مدعی هستند حوالی ساعت ۱۳ روز ۲۶ فوریه، به همراه “الله وردی باقرف” فرمانده عملیات پدافندی شهر آقدام، در ورودی قصبه عسکران (که در اختیار ارامنه بوده) با فرمانده نیروهای ارمنی قصبه عسکران، ملاقات می کنند. “سید آقا موسوموف ” می گوید : “متوجه شدم فرمانده ارمنی و الله وردی باقرف قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در تیم فوتبال استپاناکرت با هم، هم بازی بوده و فرمانده ارمنی از الله وردی می ترسد!!!”
ادامه میدهد: ” فرمانده ارمنی راضی به فیلمبرداری نبود با مافوق خود تماس گرفت و آنها هم در ابتدا مخالفت کردند. اما الله وردی باقرف به او گفت؛ این کار را که شما نکرده اید ، این کشتار توسط تیپ ۳۶۶ زرهی روسیه انجام شده. فرمانده ارمنی هم گفت بله؛ نیروهای زرهی روسیه جلو میرفتن و مردم رو میکشتن، ما از پشت میامدیم و کسانی که زخمی بودن رو میکشتیم و پوست سرشون رو میکندیم و … خلاصه بعد از این صحبتها راضی شد که بریم و از اجساد فیلم برداری کنیم منتها چند سرباز ارمنی با ما فرستاد و گفت صرفا باید از چیزهایی که سربازها به شما اجازه میدن فیلم برداری کنید.
(سنجش میزان باور پذیری این جملات به عهده مخاطب!)

? ادعا: مکان کشتار فیلمبرداری شده توسط “سید آقا موسوموف “؛ ورودی قصبه عسکران و در نزدیکی قلعه تاریخی عسکران اعلام شده (əsgəran) اعلام شده. وی میگوید: “در زیر پل قصبه عسکران دهها جسد، دیدیم که سر از تنشان جدا کرده بودند و سرها را بر پایه های چوبی و آهنی زده بودند، دستها و پاها را بریده بودند و … اما سربازان ارمنی اجازه فیلمبرداری از آنها را به ما ندادند. بعد از جمع آوری اجساد به سمت قلعه عسکران رفتیم و از اجساد فیلمبرداری کردیم.”

واقعیت: مطابق ادعای منابع آذری اساسا در نزدیکی پل عسکران و قلعه تاریخی عسکران کشتاری صورت نگرفته است. محل های کشتار در نقشه ی موجود در قسمت دوم مقاله با علامت مرگ مشخص شده است. منبع استخراج این محل ها مطلب تحلیلی رادیو آزادی در مورد کشتار خوجالی در لینک زیر است.
لینک
در این مقاله محل های کشتار در ویدیو منتشره در ضمیمه مقاله؛ بنابر آنچه “شهادت بازماندگان” اعلام شده؛روستاهای şelli , abdal,gulabli و مزرعه خوک در نزدیکی روستای نخجوانیک گزارش شده است.
علاوه بر این؛ در فایل شماره ۱ و ۲ که از نظرتان گذاشت حتی یکبار هم، تحت هیچ عنوانی؛ اسمی از پل عسکران و قلعه عسکران به میان نیامده است.( پل عسکران= əsgəran körpüsü ؛ قلعه عسکران= əsgəran qalası معادل آذری کلمات جهت جستجو در فایل pdf )

ویدیو منتشر شده به عنوان ضمیمه مقاله تحلیلی رادیو آزادی در مورد کشتار خوجالی
(جهت مشخص شدن محل های کشتار)

دختری که دو دفعه کشته شد!!!

تصاویر منتشره توسط “سید آقا موسوموف” جسد دختر بچه ای را در ۲۶ فوریه در ورودی قصبه عسکران (در زیر نویس اورجینال ویدیو هم دقیقا تاریخ و محل نوشته شده) نشان می دهد، هم زمان صدای خود “سید آقا موسوموف” هم شنیده می شود که گریه میکند و به سرباز می گوید: “ببرش” سرباز هم کودک را به سمت کامیون حمل اجساد می برد. شگفتا که همان دختر بچه در تاریخ ۲۹ فوریه در تصاویر دوربین چنگیز چند کیلومتر دورتر در محل مزرعه خوک دیده می شود!!! چنگیز هم گریه میکند و به سرباز میگوید ببرش[داخل هلیکوپتر] !!!
مگر تیم همراه “سید آقا” در حال جمع آوری اجساد برای انتقال به شهر آقدام نیستند؟ پس این جسد چگونه ۳ روز بعد چند کیلومتر دورتر مقابل دوربین چنگیز ظاهر می شود؟؟؟!!!

دختری که دوبار کشته شد !!!
قسمت اول : ویدیو سید آقا موسوموف/۲۶ فوریه/جاده ورودی عسکران[تاریخ و مکان جعلی است]
قسمت دوم: ویدیو چنگیز ۲۹ فوریه

شعبده بازی با جسد زن میانسال!!!
در قسمت سوم این مجموعه مقالات؛ اشاره کردیم که در تاریخ ۲ مارس؛ جسد زن میانسال با هدف “شبیه سازی تجاوز” دستکاری شده است.(لخت کردن بالا تنه و بستن پاها). در واقع در ۲۹ فوریه در حضور اول چنگیز بالا تنه جسد زن پوشیده است اما در ۲ مارس علاوه بر بستن پاها با جوراب زنانه، با بالا زدن دو لایه لباس کاموا و پاره کردن دو لایه لباس زیر، بالا تنه جسد عریان شده تا اینطور وانمود شود که قبل از مرگ به زن تجاوز شده است.
اما!!!
شگفتا که در ویدیو های منتشره توسط “سید آقا موسوموف” همان جسد، در تاریخ ۲۶ فوریه در ورودی قصبه عسکران،[تاریخ و مکان جعلی است] دیده می شود که به مانند ۲ مارس بالا تنه عریان و پاها بسته شده اند!!!
یعنی اینکه ۲۶ فوریه بالا تنه جسد عریان؛ پاها بسته و در ورودی قصبه عسکران است اما در تصاویر چنگیز در ۲۹ فوریه بالاتنه کاملا پوشیده(لباسها همه سالم) پاها باز و جسد در مزرعه خوک است و مجددا در ۲ مارس به همان شکل جسد عریان شده و پاها بسته شده اند و جسد در مزرعه خوک است!!!
آیا چنین چیزی ممکن است؟؟؟
این جعل آشکار را در تصویر زیر ببینید.

در ویدیو مصاحبه سید آقا موسموف مستقیما به این اشاره می شود که چنگیز، سوینج عثمان گیزی و “دیگران” کشتار را به نظامیان آذربایجانی نسبت می دهند.(این اولین بار است که مستقیما در یک رسانه طرفدار حکومت آذربایجان، چنین ادعایی مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد)
پاسخ سید آقا موسوموف به این مسئله با مطرح کردن موارد زیر همراه است:
? دروغ است، من آنجا بودم، ارامنه خودشان به ما گفتند خودروهای زرهی نیروهای تیپ ۳۶۶ روسیه جلوتر می رفتند، می کشتند و ما زخمی ها را لت و پار می کردیم.(ترجمه به مضمون)
? شبه نظامیانی که از “سوریه” [شبه نظامیان پ ک ک و ASALA] آمده بودند، پوست جمجمه اجساد را می بریدند تا در خانه نگهداری کنند و از دیدن پوست سر ما “ترکها” در خانه لذت ببردند!!! [ سنجش باور پذیری به عهده مخاطب]
? در شان من نیست که پشت سر چنگیز که هم قهرمان ملی ماست و هم در این دنیا نیست صحبت کنم اما برادران آن مرحوم “وحید” و “سیف الله” [مدیران شبکه ANS] خیلی از نام او سو استفاده کردند.
? سوینج عثمان گیزی هم که من می دانم پدرش را ارامنه کشتند،(وی مدعی کشته شدن پدرش توسط آذریها است) او خون آذری دارد اما غیرت آذری ندارد.
?مجامع بین المللی این را پذیرفته اند و حتی “زوری بالایان” از فرماندهان کشتار و شاعر ارمنی در کتاب خود گفته : ” من از روی اجساد رد می شدم که پایم گل آلود نشود” [ توجه:این کتاب وجود خارجی ندارد و دروغی بیش نیست اما دروغی است که بسیار معروف است] و صحبتهای چنگیز و بقیه تنها احتمالاتی است که ثابت نشده.

سوالی که در مقابل ادعاهای سید آقا موسوموف همیشه مطرح بوده این است، که اگر واقعا این تصاویر در تاریخ ۲۶ فوریه در اختیار او بوده چرا با تاخیر یک ساله آنها را منتشر کرده؟ (ویدیو در سال ۱۹۹۳ یعنی یکسال بعد از کشتار منتشر شد در صورتی که ویدیو های چنگیز بلافاصله در پارلمان به نمایش در آمد) از طرف دیگر او به عنوان کارمند مطبوعاتی وزارت دفاع موظف بوده این مدارک را تحویل کمیسیون تحقیق و تفحص پارلمان دهد اما تحویل نداده!!! او بدون اینکه خبرنگار از او سوال کند، جواب این شبهات را اینگونه می‌دهد!!!
سالها پیش در برنامه تلویزیونی در شبکه ANS به میرشاهین (از مدیران ANS) گفتم: آقا ما که ورزشکار نیستیم، بگیم من اول فیلمبرداری کردم! مگه مسابقه است.
سال ۲۰۱۶ که رفتم خدمت خانم لیلی علیوا (دختر الهام علیف)، ایشون مشغول ساخت یک مستند تحت عنوان “کریدور بی انتها” ( endless corridor) با یک کمپانی خارجی بود، ویدیو های من رو که دید گفت پس چرا تا حالا اینها رو نشون نداده بودی؟؟ من هم در جواب گفتم : “هر کس از من خواسته ویدیو ها رو در اختیارش قرار دادم” ( در مجموع می خواهد بگوید من دنبال شهرت و خودنمایی نبودم و صرفا برای آذربایجان و ثبت در تاریخ این کار را کرده ام و …)

 خوجالی کشتارگاه خبرنگاران
چنگیز مصطفایف در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۹۹۲ به فاصله ۳ ماه از کشتار خوجالی به طرز مشکوکی در نزدیکی محل کشتار، روستای نخجوانیک، به شهادت می رسد.( فرماندهان نظامی شهر آقدام هم به فاصله کوتاهی از شهادت چنگیز، یکی یکی کشته می شوند؛ تاریخ و نحوه کشته شدن فرماندهان را در قسمت چهارم این مجموعه مقالات بخوانید.)
شواهد حاکیست برادران او هم که همگی خبرنگار هستند( رافائل، وحید و سیف الله ) از گزند اژدهای خوجالی مصون نبوده اند.
۳۱ اوت ۲۰۰۹ وحید مصطفایف به همراه سه تن از کارمندان شبکه ANS از جمله “ماییس ممدوف” در حال بازگشت از مراسم گرامی داشت سالگرد تولد چنگیز، در یک تصادف هولناک در باکو به شدت مجروح می شوند. ( ماییس ممدف از خبرنگارانی بود که در دومین اعزام چنگیز به محل کشتار در ۲ مارس ۱۹۹۲ او را همراهی می کرد.)
لینک [فیلتر است]خبر در خبرگزاری ترند آذربایجان: اینجا

دیگر برادر چنگیز رافائل مصطفایف (Rafael mustafayev)، وی که در روسیه همزمان خبرنگار روزنامه های معروف “کامرسانت” (Kommersant) و “Novıye izvesiya” بود، در۱۴ نوامبر ۲۰۱۰ در باکو طی یک تصادف هولناک رانندگی کشته می شود!
(دو تصادف هولناک برای دو برادر به فاصله یکسال و مرگ یکی از آنها)

“عین الله فتح الله اف” پس از تایید وجود کریدور امن ادعایی ارامنه برای خروج افراد از خوجالی و اذعان به نقش نیروهای آذری در کشتار با سیاهه ای از دردسرها مواجه شد. محکوم به حبس، اضافه شدن مدت حبس به اتهام همراه داشتن مواد مخدر در زندان؛ ضرب و شتم وحشیانه در خیابان؛ ربایش پدر و تهدید به قتل.
وی در سال ۲۰۱۱ با رای دادگاه حقوق بشر شورای اروپا زندانی سیاسی شناخته و از زندان آزاد شد و بلافاصله پس از آزادی ، آذربایجان را مسئول مستقیم و عامل کشتار معرفی کرد اما در سال ۲۰۱۴ از حرف های خود برگشت و به کمپین عدالت برای خوجالی پیوست.
المار حسینف ( elmar huseynov)؛ وی سر دبیر و ویراستار هفته نامه تحلیلی روسی زبان “monitor” روزنامه نگاری جسور و بنیان گذار خبر گزاری trend آذربایجان بود.
در قسمت چهارم از این سلسله مقالات به مصاحبه “فهمین حاجیف” با هفته نامه روسی زبان مانیتور اشاره کردیم. این مصاحبه در زمان خود بسیار ساختار شکنانه محسوب می شد،چرا که فهمین حاجیف؛ به گناهکاری حیدر علیف در کشتار خوجالی اشاره می کرد. این مصاحبه در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۲۰۰۵ انجام شد و کمتر از دو هفته بعد یعنی در ۲ مارس ۲۰۰۵؛ المار حسینف که این مصاحبه را در شماره ۸۶ مجله مانیتور که خود سردبیرش بود، منتشر کرده بود، به ضرب ۶ گلوله با اسلحه مجهز به صدا خفه کن در مقابل درب منزلش در باکو به قتل می رسد. (قاتلین او هرگز پیدا نشدند.)

در جریان دادگاه حقوق بشر شورای اروپا در خصوص محاکمه عین الله فتح الله اف، وی مدعی شد بارها تهدید شده که به مانند المار حسینف به قتل خواهد رسید.
پس از مرگ المار حسینوف هفته نامه مانیتور هرگز منتشر نشد.
“سوینج عثمان گیزی میرزایوا” وی نیز بارها تهدید به مرگ شده و دولت آذربایجان بارها سعی در محکوم کردن او در دادگاه داشت. در آخرین تلاش، دولت آذربایجان در سال ۲۰۱۵ علیه وی به اتهام جاسوسی و خیانت طرح دعوی کرد، اما به سبب اینکه وی شهروند آمریکا است و از حمایت تمام قد محافل حقوق بشری برخوردار است دولت آذربایجان ره به جایی نبرد. در ویدیو زیر گزارش شبکه CNN با اجرای سوینج عثمان گیزی را در مورد شهید چنگیز مصطفایف می بینید.

گزارش CNN از زندگی شهید چنگیز مصطفایف با گزارش سوینج عثمان گیزی میرزایو

کلام آخر:
چنگیز به یک باره از هیاهوی فروپاشی شوروی به کارزاری گام نهاد که “پاسداران سر به پلیدی سپرده ی آن، از استخوان سپاهیانش ارتزاق می کردند”. چیزی که بسیار در جنگ قره باغ، گوش را می خراشید نه سفیر گلوله که شنیدن خبر “فروختن”، آری فروختن اراضی یک کشور اسلامی بود. چنگیز اما در این میانه فریادی شد بر سر مدعیانی که امروز بعد از گذشت ربع قرن از پرواز عاشقانه اش، هنوز به گوش می رسد و می خراشد، گوش ناکسانی را که به سان روییدن خار سر دیوار، کس گشته اند.
آخرین کلام چنگیز این بود: آااااای مُردم.
نه برادر تو زنده ای و نزد پروردگارت در ارتزاق، بلکه ما مرده ایم که بغض و کینه بی مقدار “قومیت” نمی گذاردمان، اعتراف کنیم که در آن شب سرد و تاریک، کودکان شیعه امام حسین (ع) را “گرگ های خاکستری” زوزه بر پوزه و تیغ بر پنجه، دریدند و فروختند هر آنچه از شرافت نداشته شان را.

پرده نهایی: ۲ مارس ۱۹۹۲ بعد از انتقال و دفن اجساد؛ مسجد جامع شهر آقدام؛ عزاداری سیدالشهدا (مراسم شاه حسین وا حسین) توسط مردم و بازماندگان.
فیلمبردار: شهید چنگیز مصطفایف

پایان

 ییلماز
ییلماز
کارشناس قفقاز و آذربایجان
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مهدی پنجشنبه, ۹ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴

    آنجه امروز دیده میشود ، مدعیان علمداری امام حسین ، دست در دست فاتلان فرزندان امام حسین چه زیبا جولان میدهند ، در حالی که برای بخشی از جهان اسلام که در اشغال یهودی هاست گریبان میدرند و حنجره پاره میکنند و … در قبال اشغال پاره ء دیگری از جهان اسلام که در اشغال مسیحیان است نه تنها سکوت اختیار کردند ، بلکه از هیچ گونه ارتباطی با اشغال گران دریغ نمیکنند
    چه بی شرمانه است در حالی که گرگان خاکستری در ظاهر هم که شده قره باغ را بهانه ای برای عدم ارتباط با اشغال گران ولو نمایشی قرار میدهند ولی مدعیان علمداری امام حسین اشغال گرانی رو در آغوش گرفتند که مسجد شیعیان رو خوکدونی کرده بودند !
    سوزن و چوالدووز !

    پاسخ
    1. nazanin جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

      آقا چرا شما پان‌ترکیست ها هیچ دلیلی برای رد مطالب ندارین و اینهمه دلیل و منطق رو نمی پذیرید

    2. ناشناس شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲

      باسلام خدمت دوست عزیزی که این فیلمها و مطالب رو برا تقریبا بی گناه نشون دادن ارمنستان و کشتار مردم خوجالی توسط نیرو های خودی یعنی آذربایجان به کار برده واقعا متاسفم برا بعضی از هموطن هامون بر فرض محال همه گفته های شما درست فقط به این مطالب جواب بدین تو جنگ ایران و عراق وقتی عراق شهرهای مارو میگرفت چه جنایت هایی تو اکثر شهر های ایران تا خرمشهر مرتکب شد که حتی تو فیلم های مستند هم نمیشه نشون داد و گفت تو ایران خودمون مگه بنی صدر خائن کم خیانت کرد حتی از رسیدن مهمات به نیروهای مردمی ممانعت میکرد …….. در جایی هم میگین چنگیز میگه ۱۰ نفر نیروهای خودی رو دیدم……یعنی تو جنگ نمیشه لباس طرف مقابلو پوشی…..و نقطه آخر اینکه در روزهای اولیه جنگ خط مقدم همیشه منظم نیست همانطور که تو جنگ ایران و عراق هم همینطور بود و کسی مثل شهید حسن باقری که روحش شاد با آرایش اون تونست با متمرکز کردن نیروهای خودی از وطن دفاع کنه چیزی که تو فیلم هم میگه ما بدون فرمانده هستیم و شایعه عقب نشینی و خیلی چیزای دیگه

    3. nazanin جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

      یک مقدار غیرت داشته باش پان‌ترکیست ها اومدن بنه خدا ها رو قتل عام کردن

    4. ناشناس جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

      شما غم سرزمین اسلام ندارید غمتون پانتورکیسته.
      پانتورکیست اونقدر کثیفه که تو خوجالی اینهمه انسان بی گناه رو به خاک و خون کشید.
      بعد مثله کرد.

    5. مهم نیست جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

      پانتورکیست بودن هم عالمی داره ها. هم ترکها رو می کشن هم حواسش عزاداری میکنن

    6. مهربان شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

      واقعا خجالت داره اینطوری حرف زدن. پانتورکیسم کثیف ترین مکتبه

    7. مهربان شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳

      شما واقعا مطمئنی زیر مقاله خوجالی کامنت گذاشتی؟؟؟
      جواب این مقاله فقط یک چیزه: “خاموشی نژاد پرستها و تسلیم مقابل واقعیت”
      قسمتهای قبل رو بخون ببین اصلا متوجه شدی ماجرا چیه؟

    8. مهربان شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹

      مسجد فقط یکیش خوکدونی شده بود. الان همه در حال بازسازی هستن.
      الهام علیف که با بلدزر افتاده داره با خاک یکسان میکنه مساجد رو

    9. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴

      باز سازی میکنن که چی بشه؟ کی بره توش نماز بخونه؟ یا ارامنه محترم با کفش برن توش و عکس یادگاری از آثار باستانیشون! بگیرن؟!

    10. ناشناس دوشنبه, ۲۰ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸

      اگه پانتورکیسم داریم پانفارسیسم هم داریم نمونش سجده ای که برخی پانفارسیست ها به کوروش میکنند……..

    11. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵

      پانفارسیسم دقیقا یعنی چه؟فارس از نظرت یعنی چه؟تو فکر می کنی هر کس که به کوروش سجده کرد، الزاما فارس زبانه؟کوروش به زبان فارسی که الان زبان رسمی کشور ایرانه، صحبت میکرد؟حدود ۲۵۰۰ سال پیش هم تقسیمات زبانی مثل الان بود؟واژه “پانفارسیسم”دقیقا یعنی چه؟زبان فارسی هم در ایران یک جایگاه فراقومیتی داره و متعلق به یک قومیت هم نیست.آیا تو فکر می کنی ۱۰۰۰ سال پیش همه مناطقی که اکثر مردمش اکنون به زبان فارسی صحبت می کنند، الزاما مردمشون به زبان فارسی که اکنون زبان رسمی ایرانه صحبت می کردن؟افراد بسیاری در نقاط مختلفی در جهان در قرن های بسیاری جغرافیای کنونی ایران به علاوه بخش هایی در اطراف ایران را سرزمین پارس می نامیدند و اکنون هم افراد بسیاری سرزمین ایران را سرزمین پارس مینامند.۲۵۰۰ سال پیش چند درصد مردم سرزمین پارس به زبان فارسی معیاری که اکنون استفاده میشه حرف میزدن؟واژه “فارس”در طول تاریخ از نظر تو یعنی چه؟چه تعداد فارس زبان با سوء استفاده از واژه “فارس”به صورت افراطی و بر ضد منافع ملی ایران حامی سینه چاک افغانستان و تاجیکستان هستند؟اکثر فارس زبان ها در مجموع از نظر ساختار چهره،باورهای مذهبی،اعیاد ملی،دستاوردهای تاریخی بیشتر با اکثر ترک زبانان ایران شباهت دارن یا با اکثر مردم افغانستان؟اکثر ترک زبانان ایران از از نظر ساختار چهره،باورهای مذهبی،اعیاد ملی،دستاوردهای تاریخی در مجموع بیشتر با اکثر فارس زبانان ایران شباهت دارند یا با اکثر استانبول نشینان؟تو میدونی چقدر در تاریخ ایران مهاجرت صورت گرفت؟میدونی اصفهان چند سال پایتخت بود و چقدر مهاجرت به اصفهان صورت گرفت؟میدونی چقدر مهاجرت از نقاط مختلفی در ایران به آذربایجان در ایران صورت گرفت؟واژه “پانفارس”دقیقا یعنی چه؟سجده کردن عده ای به کوروش دقیقا چه ربطی بهش داره؟

    12. ناشناس دوشنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

      فارس ها در تاریخ سیاسی ایران نقشی ندارند گرچه افراد بسیار با هوشی هستند بخاطر ترس زیاد ژنتیکی و ساختار قبیله ای آن زمان تنها ترکها چون ساختار قبیله ای داشتند از ۱۰۰۰ سال گذشته تا ۲۰۰ سال گذشته یکتاز بودن که از این تاریخ انگلیسی ها در میان برخی قبایل لرها می توانند نفوذ کنند آنهم برای کنترل نفت جنوب و از زمان کریم خان زند و بعد دز زمان قاجار لرها نیز وارد عرصه سیاست می شوند

    13. ناشناس پنجشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

      تو دقیقا جواب پاسخی که در بالای این پاسخت هست رو خوندی؟فارس ها از نظرت دقیقا چه کسانی هستند؟کسانی که الان فارسی صحبت میکنند؟فارس ها دقیقا از نظرت چه کسانی هستن؟تو فکر میکنی هر مکانی که در ایران اکثر مردمش به زبان فارسی معیار حرف میزنند الزاما در ۱۰۰۰ سال گذشته هم فارسی حرف میزدن؟۲۵۰۰ سال پیش به چه کسانی فارس گفته میشد؟اون موقع همه افراد قوم پارس به زبان فارسی معیاری که الان در ایران زبا رسمیه صحبت میکردن؟حتی ۵۰۰ سال پیش مردم ایران به هر کس که فارسی صحبت میکرد میگفتن فارس؟ قرن ها افراد بسیاری در جهان کشور ایران به علاوه بخش هایی در اطراف ایران را با نام سرزمین پارس می شناختند و می شناسند.آیا این به این معنیه که همه مردم سرزمین پارس به زبان فارسی معیار کنونی حرف میزدند؟تو فکر میکنی حتی در حال حاضر در مناطقی که اکثر مردم در ایران به زبان فارسی صحبت میکنند خیلی رایجه که اکثر مردم اون مناطق با یک نگاه غیر ملی و قوم گرایانه خودشونو (از نظر فارسی صحبت کردن) یک گروهی به نام “فارس “بدونن و این گفتمان خیلی در اون مناطق رایجه؟من که واژه “فارس”را برای نامیدن گروهی که به زبان فارسی صحبت میکنن بیشتر(شاید هم همه مواردی که در این مورد شنیدم)از یک عده ای از افرادی که در زندگی روزمره اکثرا فارس زبان نیستند شنیدم به ویژه در بین عده ای از ترک زبان ها در ایران بیشتر واژه “فارس”(به عنوان اشخاصی که فارسی صحبت می کنند) رو شنیدم.تو فکر می کنی همه مناطقی که اکنون اکثر مردم به زبان ترکی حرف میزدن ۱۰۰۰ سال پیش هم همه یا اکثر مردم اون مناطق به زبان ترکی حرف میزدن؟نکته بعد اینکه در این قسمت نوشتی “ژنتیکی”.تو پاسخ نوشته شده در بالای این پاسخت در این قسمت رو دیدی؟اصلا بهش توجه کردی؟مگه همه کسانی که الان فارسی صحبت میکنن از نظر ژنتیکی الزاما در یک گروه قرار میگیرن؟از نظر ژنتیکی هم از نظرت اون افراد ترسو هستن؟سطح استدلالت در این مورد در این حده؟نظرت در مورد اون افراد فارس زبانی که دلاوری های بسیاری در ایران انجام دادن و عده ایشون به شهادت رسیدن چیه؟نکته بعد اینکه آیا همزبان بودن الزاما به دلیل هم نژادیه؟ اکثر فارس زبان ها در ایران از نظر ساختار چهره و ژنتیک با اکثر ترک زبان های ایرانی شبیه هستن یا اکثر مردم افغانستان و یا تاجیکستان؟اکثر ترک زبانان در ایران از نظر ساختار چهره و ژنتیک شبیه اکثر ترک زبانان استانبول و آسیای میانه هستن یا شبیه اکثر مردم فارس زبان در ایران؟آیا همه ترک زبانان در ایران از نظر ژنتیکی الزاما در یک گروه قرار میگیرن؟تو میدونی چقدر ازدواج بین افراد مختلف در بین قومیت های مختلف در ایران انجام شد؟تو میدونی چقدر مهاجرت در ایران در قرن های مختلف انجام شد؟تو میدونی نیاکان تو در ۱۰۰ویا ۵۰۰ ویا ۱۰۰۰ و یا ۲۰۰۰ سال پیش به چه زبانی صحبت میکردن؟تو میدونی چقدر تحولات زبانی در ایران و در جهان رخ داد؟هر کس در آفریقا به زبان فرانسوی صحبت کنه الزاما به این معنیه که با هر فرانسوی که به زبان فرانسه صحبت میکنه هم نژاده؟نکته بعد اینکه تو که در این قسمت نوشتی “فارس ها در تاریخ سیاسی ایران نقشی ندارند”میدونی در تاریخ ایران چقدر فارس زبان وزیر و نظامی و صاحبان مناصب رده بالا در ایران وجود داشتن؟تو فکر میکنی در همه جنگ ها در ایران فقط یک قومیت(از نظر زبانی)در ایران بود؟واقعا فکر میکنی نگاه قومیتی مثل نگاهی که تو الان در این مورد داری در تمام اون دوران بین همه مردم یا اکثر مردم ایران رایج بود؟تو فکر میکنی همه لشکر قاجار همواره ترک زبان بودن؟ نکته بعد اینکه در دوران زندگی کریم خان زند و یا در دوره ای کمی قبل از آن انگلیسیها برای کنترل نفت جنوب اومدن ایران؟تو اصلا میدونی نفت در جنوب چه وقت کشف شد؟و انگلیسیها از کی در مناطقی در اونجا به دنبال کشف نفت بودن؟چه ربطی به دوران زندگی کریم خان زند داره؟اصلا کریم خان زند ۲۰۰ سال قبل در این دنیا زندگی میکرد؟واقعا استدلالت در این مورد در این سطحه؟تو پاسخی که در بالای این پاسخ بسیار سطح پایینت در این قسمت نوشته شد رو با دقت خوندی؟ لطفا بعضیا اگر میخوان در این قسمت جواب به این پاسخ من بدن این پاسخ من در این قسمت رو با دقت بخونند و زور نزنند با بازی با کلمات و بدون منابع موثق و معتبر و با نگاه همراه با تعصبات بسیار غلط و سطح پایین و با یک سری از تراوشات غیر موثق و معتبر ذهنیشون یا مطالبی کاذبی که حفظ کردن یا دیدن به این پاسخم جواب بدن.جواب چیزایی که ننوشتمو هم در پاسخ به این نوشتم ندن.

  2. وحید (یا زهرا س) جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

    بله کاربر مهدی راست میگن سوزن و چوالدووز !!!! ولی یادشون باشه اگه مسیحی ها(بهتره بخونیم ارمنی ها) مسجد شیعیان رو کردن خوکدونی مقامات لائیک آذربایجان دومین کشور از نظر جمعیت شیعیان رو کردن آوردگاه یورو ویژن و راهپیمایی همجنس بازها!!! شما که عذاداری شیعیان برای امام حسین علیه السلام رو مبنای روشنفکری و مقاومت و عدالت خواهی در برابر اشغال گری مسیحیان میدونین و بایدم بدونین که جز این وظیفه ای نداریم باید بهتر بدونین همین جمهوری اسلامی از دست مقامات آذربایجان و گماشته هاشون چه تهمت هایی که نمیشنون برای نمونه بهتره فقط یه ساعت پای شبکه ضد ایرانی GUNAZ بشینین تا بهتر درک کنین اگه جمهوری اسلامی بخواد معترض مسیحیان بشه اونوقت باید چطوری با مقامات دوروی آذربایجان برخورد کنه تا عدالت اجرا بشه؟؟

    پاسخ
  3. ناشناس جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

    واقعا ممنونم از این مقاله مفید که واقعا مستند بود. واقعا چیزی که برام جالب بود ابن بود که فقط ار منابع آدری و مورد تایید آذری ها استفاده شده بود.
    ویدبو ها واقعا ناب بودن

    پاسخ
  4. ali جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

    بهتر بود به جای کلمه آذربایجان از جمهوری خود خوانده آذربایجان یا جمهوری اران نام میبردید

    پاسخ
  5. مهم نیست جمعه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

    عالی بود

    پاسخ
  6. الله کریم شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

    عالی بود

    پاسخ
  7. Nikrooz شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

    واقعا متاسفم برای پانتورکیستها
    عالی بود

    پاسخ
  8. بییییییینام پنجشنبه, ۱۶ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷

    این مطلبتون شبیه یه داستان بود که در بستر شخصیت یک خبرنگار شکل می گرفت و با اطلاعات مستند شاخ و برگ پیدا می کرد. ایکاش روایت رو به صورت یک داستان ادامه می دادید چون در قسمت قبل کمترین اشاره ای به خود چنگیز نشد.

    پاسخ
    1. محمد رضا رحیمی چهارشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳

      آقا با خانم با نتم مستعار مهربان ،آیا شما ارمنی داشناک هستید که سنگ اونا را بر سینه میزنید؟

  9. ناشناس چهارشنبه, ۴ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

    تمام مطالبی که در مورد صحنه سازی آذربایجان بر این واقعه مطرح است نمی توانم آن را رد کنم و یا بپذیرم چون هر کشور و هر موقعیتی سیاست خود را می طلبد.
    ولی نهایت می توان این را نتیجه گرفت که بزرگ نمایی در کار بوده است.
    چون تمام اتفاقات آن روز ها و جنایات صورت گرفته دارای شاهد ها یعینی بوده و
    خود ارمنی ها نیز از بازگویی آن سر باز نمیزند
    حتی ان را افتخاری برای کیش و انتقامی برای نژاد و قوم خود می دانند.
    بخصوص دکتری به نام زوری بالایان که صحنه های فجیعی را در آن روز ها آفرید.
    و با نهایت بی شرمی ان وقایع را در کتاب خود به نام جان گرفتن ارواح ما انتشار داده است.
    حالا قضاوت با شما .

    پاسخ
    1. ییلماز شنبه, ۲۱ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳

      متن رو مطالعه کنید، به زودی بالایان هم اشاره شده. چرا بدون مطالعه کامل متن نتیجه گیری می کنید.

    2. ییلماز شنبه, ۲۱ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۶

      در مورد زوری بالایان، ایشون بالکل منکر وجود کتابی به این اسم هست، بنده خیلی تلاش کردم همچین کتابی رو به دست بیارم اما این کتاب وجود خارجی نداره و بخشی از دروغ پردازی های حاشیه خوجالی هست. شما این کتاب رو دیدین؟؟؟ آیا میدونید این نقل قولی که از زوری بالایان شنیدید در کدام صفحه این کتاب هست؟؟؟؟

    3. mpc دوشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

      اصولا بحثی نباید در مورد این کشتار بشه سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان دو گروه بیطرف میگن این کشتار توسط نیرو های ارمنی انجام شده و دنیا این رو به عنوان یک عمل غیرانسانی از طرف ارتش ارمنستان مببینه حالا شما هی توجیه بیار این کشتار توسط مراجعی که باید شاسایی شده و در بسیاری از کشورها حتی رسمی شده ونظر یک کسی که فقط بازتاب دهنده نظرات یک رییس جمهور که با بی لیاقتی باعث کشتار مردمش شد اهمیتی نداره به گفته سازمان ملل حتی اگه توجیه ارمنی ها مبی بر نفش آذربایجانی هارو قبول کنیم بازهم ارمنستان مقصر اصلی است نظرتون در مورد کشتارهای مارس ۱۹۱۸ که اولین عداوت آذربایجانی وارمنی ها بود ومنجر به کشتار ۱۲۰۰۰هزارنفر مسلمان وآذربایجانی شد یا نظرتون درباره کشتار های جیلولوق در ارومیه چیه شاید مردم ارومیه هم خودشونو کشتن انداختن تخسیر دانشکاسیون ارمنی!!!بهتره شما کاسه داغ تر از اش نشین کسی به نظر شما اهمیت نمیده مهم نظر سازمان مللوشورای امنیته و نظرا شما فقط تفرقه انگیزه همین و بس

    4. ییلماز سه شنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳

      سلام
      دوست عزیز نه شورای امنیت و نه سازمان ملل هیچ قطعنامه ای و هیچ سندی در مورد خوجالی ندارند، چه رسد به اینکه ارامنه در این باب محکوم شده باشد. با این حال از شما درخواست می شود شماره قطع نامه ادعایی را بگوئید و یا لینک سند را ارائه نمایید.

    5. ییلماز سه شنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵

      در مورد بقیه کشتارهای اشاره شده توسط شما، هم باید گفت موضوع پژوهش مورد بحث صرفا کشتار خوجالی بوده، و در مورد سایر کشتارهای مرتبط بین طرف آذری و ارمنی بحثی صورت نگرفته است.

    6. ناشناس دوشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

      چطوری کارا؟

    7. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

      چرا بحثی صورت نگرفته؟! آیا تعمدی است ؟

    8. ییلماز چهارشنبه, ۹ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹

      در خصوص کشورهایی هم که فرمودین به رسمیت شناختن باید به عرض برسانم هیچ کشور موثری در دنیا این کشتار رو به نفع آذربایجان به رسمیت نشناخته، نه امریکا، نه روسیه، نه فرانسه، نه انگلیس، نه آلمان، نه کانادا، نه …
      اما بله بعد از سال ۲۰۱۲ و با بهبود وضع اقتصادی جمهوری آذربایجان در نتیجه افزایش بهای نفت، کشورهایی چون هندوراس، پاناما، مکزیک، و چند کشور اسلامی نظیر پاکستان و سازمان همکاری اسلامی این رو به رسمیت شناختن.
      حال سوال این است که امثال شما علی رغم به رسمیت شناخته شدن نسل کشی یک ملیون ارمنی طی سالهای ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ از طرف کشورهایی چون فرانسه، هلند، آلمان (مجموعا ۳۰ کشور) و تصویب در سازمان ملل و ۹ سازمان بین المللی دیگر، به این جنایت نسل کشی نمی گویید. اما له کشته شدن حداکثر (۶۱۳ نفر) شامل ۱۶۰ نظامی (این آمار مورد تایید آذربایجان است و مسلما آمار واقعی از این کمتر است.) به آن نسل کشی می گویید.

    9. ییلماز چهارشنبه, ۹ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۳

      در آمریکا تنها ۱۴ مجلس ایالتی بعد از سال ۲۰۱۴ به رسمیت شناختن، و تمام لابی های ترکیه و آذربایجان برای تصویب در پارلمان ایالات متحده به نتیجه نرسیده.

    10. mpc جمعه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۹

      اینکه ترکیه با ارمنی ها چیکار کرده به خودش مربوط وبه ارمنی ها و ربطی به آذربایجان نداره البته اون هم محکومه وکسی هم ازش دفاع نکرده ولی عرض کردم که درصد آذربایجای ها در ارمنستان خیلی بزرگتر از جمعیت ارمنی های آذربایجان بوده وارمنستان بر مبنای یک ایده نژادپرستانه وفوق العاده قومگرا واسیونالیست هدفش تخیله جمعیت ترک آذری از قره باغ که البته روندش از دوران روسیه تزاری آغاز شده بود چنانکه نامه نگاری های قجرها دقیقا نشون میده که روسیه ارمنی هارو به قره باغ کوچ میداد وآذربایجانی هارو به ایران اخراج میکرد یا در خاک روسیه پخش میکرد اگه شما تعداد آذربایجانی های قتل عام شده توسط داشناکسیون رو بشمرید کمتر از کشته شده های ارمنی توسط عثمانی نیست!!!اگه داشناکسیون قدرت عثمای رو داشت الان یک فاجعه بزرگتر در آذربایجان رخ داده بود اصلا تا کشتارهای مارس روابط ذو قوم خیلی عالی وبهترین نمونه در منطقه وحتی خاورمیانه بوده ولی این تندروهای ارمنی بودن که باعث شعله گیری این عداوت شدن بیشتر خبرنگاران که اون زمان در منطقه بودن به وحشی گری های ارتش ارمنستان اشاره کردن اصلا یک سوال میکنم اگه رفتار ارمنستان اینطور که شما میگید خوب بوده چرا امروزه حتی یک آذربایجانی در قره باغ وارمنستان نیست؟؟چرا با این رفتار گل وبلبل خونه هاشونو ول کردن وفرار کردن؟؟لابی ارمنی در آمریکا دومین لابی قدرتمنده به خدا اون مردم بیچاره که با تایید سازمان ملل پوست سرشون کنده شد نه پانترک بودن نه سرباز

    11. mpc جمعه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۰

      به گزارش نیوزویک آنها مردان غیرنظامی، زنان و کودکان خوجالی، یک قصبه جنگ زده در قره باغ کوهستانی هستند که مورد تاخت و تاز نیروهای ارمنی در ۲۵–۲۶ فوریه قرار گرفته‌است. بسیاری از آنان در حالی که تلاش برای فرار داشتند، کشته شدند؛ برخی قربانیان مثله و پوست سر برخی دیگر کنده شده‌است.[۲۰]

      یکی از کسانی که توانسته بود، با وجود زخمی که بر پشت داشت خود را به آقدام برساند می‌گوید:

      در داخل جنگل در حرکت بودیم که ناگهان به سمت ما تیراندازی شد؛ به محض شروع تیراندازی، جمعیت در حال حرکت، تیر خورده و افتادند. ابتدا زن من و بعد بچه‌ام تیر خورد… یکی دیگر از پناهندگان به اسم راضیه اسلان اوا که خانواده خود را در راه از دست داده بود این موضوع را تأیید می‌کند.

    12. mpc جمعه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲

      مه این شواهد حاکی از رخ دادن قتل‌عام علیه آذربایجانیان بوده‌است و به تعبیر هلن وماک خبرنگار خارجی که خود در زمان قتل‌عام در آغدام حضور داشته‌است:

      در حال حاضر تعداد افراد قتل‌عام شده به طور کامل مشخص نیست، اما شک در اینکه غیرنظامیان آذربایجانی توسط نظامیان ارمنی در قله‌های برفی قره باغ قتل‌عام شده‌اند! وجود ندارد.

    13. mpc جمعه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۴

      قطعنامه ۸۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ طی نشست ۳۲ام،[۴۹] قطعنامه ۸۵۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۹۹۳ طی نشست ۵۹ام،[۵۰] قطعنامه ۸۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۳ طی نشست ۹۲ام،[۵۱] قطعنامه ۸۸۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۳ طی نشست ۳۳۱۳،[۵۲] قطعنامه پارلمان اروپا در نشست ۲۳ اکتبر خود در استراسبورگ و تأکید بر چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل،[۵۳] از جمله قطعنامه‌هایی هستند که ارمنستان را در این زمینه محکوم ساخته‌اند.

    14. mpc جمعه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹

      متاسفم که پایگاهی که به اسم اسلامه کشتار مسلمانان که توسط منابع بیطرف مثل شورای اروپا وسازمان ملل رسمی شده (وتقریبا تمام خبرنگاران خارجی هم دقیقا خلاف ادعای شما رو تایید کردن و کشتار توسط رژیم ارمتسان رو تایید کردن) توجیه میاره ارتش آذربایجان در خالی کردن اتباعش از شهر کوتاهی کرد ولی آیا این توجیه مناسبی برای کندن پوست سر اهالی
      بوده!شما منبعتون از یک منبع مخالف آذربایجانه پس قابل قبول نیست منابع بیطرف ارمنستا
      رو مسبب اصلی میدونن والبته شما ادعا هاتون سراسر غلطه میگید عکسی از این کشتار نیست این هم تصاویر بیشتر دست از لجبازی بردارید واین اقدام غیر اسانی رو محکوم کنید نه دفاع
      http://fararu.com/fa/news/187261/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%E2%80%8C%D9%84%DB%8C

    15. ییلماز دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۴

      سلام
      دوست عزیز، خوبه انسان به خاطر دفاع از مظلومان دست به انتشار مطلب بزنه اما وقتی این دفاع ارزش داره که از سر تحقیق و مطالعه باشه.
      وقتی شما مطلبی رو از ویکیپدیا کپی میکنید، خوبه اندکی در مورد صحت اون خودتون رو به زحمت بندازین . قطع نامه هایی که شما اسم بردین حتی یک بار اسم خوجالی در اون ذکر نشده و جالب اینکه قطعنامه شماره ۸۷۹ مربوط به کشور مووووووزامبیک هست. آیا در موزامبیک هم خوجالی داریم؟ مابقی قطعنامه ها هم صرفا ارجاع رژیم‌ حقوقی قره باغ به گروه مینسک هست. و تنها از ارامنه خواسته شده از ۷ رایون اطراف قره باغ و نه خود قره باغ عقب نشینی کنند. در زیر لینک قطع نامه ها رو براتون ارسال میکنم تا مطالعه کنید. چون مشخصه برای مطالعه و تحقیق زمان کافی ندارید.

      ‏//… لینک قطع نامه ها، هیچ نامی از ‎#خوجالی برده نشده است.
      قطع نامه ۸۵۳ :
      https://t.co/sewUtUmd6Q‎

      قطع نامه ۸۷۹: موضوع: موزامبیک

      https://t.co/iBRAf3jJyM‎

      قطع نامه ۸۸۴:

      https://t.co/ERKTvZvQRM‎

      قطعنامه ۸۲۲:
      https://t.co/7A4QbWBU5l‎

      در مورد خبرنگاران خارجی، خدمتتون عرض کنم، این خبرنگاران همگی در تاریخ ۲ مارس در محل حاضر شدند. و تنها خبرنگاری که در ۲۹ فوریه از اجساد فیلمبرداری کرده، چنگیز مصطفایف بوده. در زیر لینک کامل تصاویر دوربین چنگیز که بیش از یک ساعت هست رو خدمتتون ارائه میدم تا با چشم خودتون تصاویر رو ببینید، مسلما اطلاعات کسی که قبل و بعد از مثله شدن اجساد رو مشاهده کرده قابل وثوق تر از اطلاعات مابقی هست.
      https://youtu.be/gXQa3d7GVjM

      ضمن اینکه این خبرنگاران صرفا مشاهدات “پس” از جنایت رو نقل کردند.

      توماس گولتز که ما به کتاب اون استناد کردیم تا پیش از ورود به آذربایجان، در اواخر ۱۹۹۱م، مدتی طولانی در ترکیه مشغول گزارشگری بود. همسر ترک او، هجران گولتز، در آذربایجان درمعیت او بود و اخبار وقایع خوجالو را به بخش ترکی «بی بی سی» مخابره می  کرد. همچنین‏، گزارشگران ترک با علاقه  مندی ویژه  ای خدمات خود را به عنوان مترجم در خصوص اخبار خوجالی به روزنامه  نگاران خارجی عرضه می  کردند. در این ‏خوش  خدمتی، رهبر بشیر اوغلو، گزارشگر روزنامۀ ملیت چاپ ترکیه؛ احمد سُل، مجری شبکۀ ۵ تلویزیون فرانسه و نیز رادیو و تلویزیون آر. تی. اف. (‏RTF)‏ بلژیک جای ویژه  ای دارند. روشن است که این عناصر خبری قرائت مراجع آذربایجانی را از وقایع خوجالی به جهانیان القا می  کردند درحالی که ‏ارمنیان قراباغ چنین امکاناتی نداشتند.

      دو نکته اساسی و پایانی:
      همون طور که عرض شد، سازمان ملل نه در مجمع عمومی، نه شورای حقوق بشر و نه در شورای امنیت این کشتار رو به رای نگذاشته که هیچ حتی بررسی نکرده، و فقط در شورای حقوق بشر این سازمان بررسی شده بدون تصویب.

      چرا پارلمان آذربایجان تا حالا این کشتار رو به رسمیت نشناخته؟؟؟؟
      چرا پارلمان ترکیه این کشتار رو به رسمیت نشناخته؟؟؟؟؟
      چرا جمهوری آذربایجان جرات ارجاع پرونده به دادگاه جنایات جنگی لاهه رو نداره؟؟؟ جواب واضحه اونقدر اسناد بر علیه جمهوری آذربایجان هست که ممکنه خود آذربایجان محکوم بشه و اگر چنین اتفاقی بیفته، هزینه های وحشتناکی براش داره.
      تا این لحظه کشتار خوجالی به هیچ وجه به صورت حقوقی پیگیری نشده، چرا که اگر بشه بازنده خود آذربایجان هست.

    16. ییلماز دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰

      در جایی هم فرمودید ، شورای اروپا این کشتار رو به رسمیت شناخته! کدام شورا؟
      در اروپا هم هیچ سازمان وابسته به اتحادیه اروپا این کشتار رو به رسمیت نشناخته.
      محض اطلاعتون این کشتار تنها ذیل دو سند توسط hrw یا human rights watch دیده بان حقوق بشر که هیچ ارتباطی به سازمان ملل نداره، نه با عنوان کشتار خوجالی که با عنوان “اتحاد شوروی سابق” و “جنگ قره باغ” در چند جمله کوتاه و گذرا بهش اشاره شده و جالب اینکه بدانید مجموعا بیش از ۱۶۱ و در سند دوم بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان آمار کشتار توسط این سازمان اعلام شده و نه ۶۱۳ نفر مورد ادعای آذربایجان در واقع این دو سند یک جور خط بطلان بر ادعاهای آذربایجان هست چرا که آذربایجان از اون به نسل کشی یاد میکنه اما این سند نقیض این ادعا هست.
      لینک سند اول: https://www.hrw.org/reports/1993/WR93/Hsw-07.htm
      لینک سند دوم:
      http://www.hrw.org/reports/pdfs/a/azerbjn/azerbaij94d.pdf

      پس به جای اظهار تاسف برای مجموعه تحولات جهان اسلام به خودتون قدری زحمت مطالعه بدین، مبادا که جنایتی رو که در حق مردم مظلوم آذربایجان شده نصف و نیمه شناخته باشید.
      مجموعه تحولات جهان اسلام ۱۰۰ در ۱۰۰ کشتار رو محکوم میکنه اما همه عوامل رو نه یک طرف رو که احتمالا نقش کمتری هم داشته.

    17. ییلماز دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۷

      در جایی قید کردین که ما ادعا کردیم تصویری از این کشتار موجود نیست، یک جمله در مقاله نزدیک به این مضمون نشون بدین

    18. ییلماز دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۵

      در مورد دیگری ادعا کردین که ما از منابع مخالف آذربایجان استفاده کردیم، این کذب محض هست تمام منابع و نقل قولها یا آذربایجانی هستند، یا به شدت مورد وثوق آذربایجان، از قضا در منابع ارمنی و مخالف آذربایجان دهها سند با صراحت شدید یافت میشه اما ما ابدا اشاره نکردیم، مثل مصاحبه دانا مازولا خبرنگار جمهوری چک با ایاز مطلبف رییس جمهور وقت آذربایجان و دهها سند دیگه. تمام اسناد ما آذری هست یا مثل توماس گولتز مورد وثوق شدید آذربایجان. ما حتی دفاعیات جمهوری آذربایجان رو هم بهش پرداختیم.
      اون لینکی هم که شما به عنوان یک منبع بی طرف معرفی کردید، بنده مطالعه کردم‌ یک مطلب خبری ۱۰ خطی در مورد شرح کشتار و انار جمهوری آذربایجان هست، نه یک مطلب تحقیقاتی با ارائه سند و مدرک.

  10. mpc دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

    http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P7-TA-2013-0446+0+DOC+PDF+V0//EN
    ——————
    این رو مطالعه کنید علاوه بر قطعنامه ۸۵۳ سازمان ملل به تاریخ ۱۹ جولای ۱۹۹۳ پارلمان اروپا هم ارمنستان رو مقصر بی چون چرا میدونه تعدا کشورهایی که این کشتار رو به رسمیت شناختن بیشتر از کشورهایی که ذکر کردید ۲۱ ایالت آمریکا این کشتار رو به رسمیت شناختن وبا ادامه این روند در چندسال آینده تمام ایالت ها اضافه میشن در مورد تعداد کشته شده هام به اعتقاد دیده بان حقوق بشر حتی ممکنه این رقم به ۱۰۰۰ برسه نظر اکثر بازدید کنندگان از منطقه روی بیشتر از ۴۰۰ نفر بوده ودر برخی موارد ۱۰۰۰ نفر به گزارش سازمان ملل حداقل ۵۳ قتل بی رحمانه شامل بریدن سر تکه تکه شدن و .. توسط نیروهای متخاصم ارمنی وروسی تایید شده.نظرتون در مورد گفته های متناقض فرمانده ارمنی و ربورت کوچارین چیه؟؟روبرت کوچاریان میگه علت حمله این بوده که از سمت شهر به نیروهای ارمنی تیراندازی شده واون ها فکر میکردن شهر خالی از جمعیت غیرنظامی هست ولی فرماده ارمنستان ادعا میکنه که اونها به ساکنین شهر با بلندگو اطلاع دادن که شهر رو خالی کنن همین یک تناقض آشکاره بعنی فرمانده ارمنی قبول کرده که اطلاع داشتن از وجود افراد غیرنظامی درحالی که کوچاریان نه!!ا

    پاسخ
    1. ییلماز چهارشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸

      قطع نامه ۸۵۳ حتی یک کلمه در مورد خوجالی نداره، صرفا لزوم برقراری آتش بس و ارجاع مسئله به گروه مینسک هست و خواستار عقب نشینی ارامنه از آقدام شده چون آقدام قسمتی از قره باغ نیست.
      لینک قطعنامه:
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_853

      این فایل pdf شما صرفا یک صورتجلسه است که نه تنها اسمی از خوجالی در اون نیست، که اسمی از قره باغ هم در اون نیست و مجددا موضوع رو به گروه مینسک ارجاع داده.
      در مورد آمار کشتار هم تنها اسناد مورد تایید همون دو لینک قبل هست، که مورد تایید دیدبان حقوق بشر هست.
      همون طور که قبلا توضیح داده شده این کشتار توسط هیچ کشور موثری به رسمیت شناخته نشده. (پاناما، پاکستان، هندوراس، بوسنی، مکزیک و …) هیچ کدام کشور موثری نیستن. حتی خود ترکیه و آذربایجان در پارلمان خودشون کشتار رو تصویب نکردن. آذربایجان به علت کثرت مدارک بر علیه خودش جرات ارجاع پرونده به دادگاه جنایات جنگی لاهه رو نداره. در آمریکا هم پارلمان تصویب نکرده و مجالس ایالتی مصوباتشون حیطه تاثیرش همون ایالت هست و در سیاست خارجی تاثیری نداره.
      لطفا روال فعلی رو در طرح نطراتتون تغییر بدین، چرا که وقتی قطع نامه موزامبیک رو به عنوان کشتار خوجالی مطرح میکنید، وقتی یکبار متن pdf ارسالی رو با گزینه search چک نمیکنید، این یک جور توهین هست.
      در صورت تکرار این رویه پاسخ داده نخواهد شد.

      یک نکته در مورد تصویب در ایالات های مختلف آمریکا به عرض برسونم این هم یک دروغ هست، به عنوان مثال دولت آذربایجان با استناد به این پیام تسلیت فرماندار اوهایو ادعا میکنه این ایالت این کشتار رو به رسمیت شناخته
      http://azertag.az/files/galleryphoto/2016/1/1000×669/14555171735335932696_1000x669.jpg
      در صورتی که این صرفا یک تسلیت هست و حتی کوچکترین اسمی از ارمنستان در اون برده نشده . یا در لینک زیر پیام تسلیتی توسط فرمانداری ایالت آیداهو صادر شده.
      http://azertag.az/files/galleryphoto/2016/1/1000×669/145646757589112633_1000x669.jpg
      در اون هیچ نامی از ارمنستان برده نشده و اظهار تاسف کرده و گفته شده “آذربایجانی های” سراسر جهان این روز رو گرامی می دارند. و تو ویکیپدیا هم پانتورکیستها با استناد به این تسلیت نامه ها ادعای به رسمیت شناخته شدن رو دارند.
      مابقی ایالت ها هم وضع به همین صورت هست. لطفا دیگه بدون مطالعه مطلب ارسال نکنید

    2. ناشناس سه شنبه, ۵ آذر, ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

      ارامنه که جنایتکارن شکی نیست امادولت آذربایجان ورئیس جمهورش نوکر اسرائیل هستن آذربایجان همش باید برگرده به ایران

  11. mpc جمعه, ۱۸ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

    این نقل قول دقیقا از دیده بان حقوق بشر که دقیقا توضیح میده ارمنی ها خونه هارو سوزوندن شهر رو غارت کردن وخصوصا شبه نظامیان ارمنی که بیشترتشون هم عضو جزب کثیف وضدبشری داشناکسیون که عامل قتل عام های دیگه ای هم بوده هستن مردم عادی رو سلاخی کردن حالا اینکه چنگیز مصطفایف چند نفر آذربایجانی رو دیده که دارن وضعیت جسد رو بدتر میکنن دلیل بر این نمیشه که همه اجساد هم همینطور باشه شکی دراین نیست که بخشی بزرگ از اجساد توسط ارمنی ها به وضعیت بدی افتاده
    ———————-
    https://www.hrw.org/reports/1993/WR93/Hsw-07.htm

    پاسخ
    1. ییلماز یکشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲

      دوست عزیز !
      من از شما به عنوان یک مخاطب فهمیم خواهش کردم بدون مطالعه پاسخ ارسال نکنید منتها شما علاقه ای به تغییر رویه ندارید.
      این لینکی رو که شما ارسال کردید، همون لینکی هست که در چند پست قبل برای شما ارسال کردم، ارسال مجددش برای بنده چه سودی داره؟
      شما همین سند رو هم درست مطالعه نکردید، در این سند آمار کشته شده ها رو بیش از ۱۶۱ نفر اعلام کرده، که نشون دهنده دروغ بودن ادعای ۶۱۳ نفر آذربایجان هست.
      این سند در سال ۱۹۹۳ تنظیم شده اما ویدیو اظهارات چنگیز در کمیسیون تحقیق و تفحص سال ۲۰۱۷ منتشر شده، آیا دیدبان حقوق بشر در سال ۱۹۹۳ که چنگیز شهید شده بود این ویدیو رو دیده بود؟؟؟ در سال ۱۹۹۸ در پاسخ به نامه وزارت خارجه ارمنستان، دیدبان حقوق بشر صراحتا اعلام میکنه که این سند توسط کارشناسش، با استناد به اظهارات شاهدان عینی
      این سند تنظیم شده ما در این قسمت نشون دادیم که آذربایجان چقدر راحت دست به جعل میزنه آیا جا زدن چند شاهد قلابی کار دشوارتری از این جعل هاست؟ ، همون طور که قبلا گفتم، نه سند ویژه خوجالی، که سند مربوط به درگیریهای “جمهوریهای شوروی سابق” هست، که تمام موارد بالقوه تنش رو در این جمهوری ها بیان کرده.
      من خودم تو پاسخها گفتم این کشتار تنها تحت دو سند در دیدبان حقوق بشر human rights watch به ثبت رسیده، به صورت کاملا گذرا و مختصر و همین لینک و لینک سند دوم رو هم براتون گذاشتم تا گول ویکیپدیا رو نخورید.
      با توجه به همین سند و آمار کشتار اساسا طرح ادعای “نسل کشی” توسط آذربایجان بی اعتبار هست.
      در کجای مقالات ما اشاره شده که ارامنه بی گناه بودند؟؟؟
      در قسمت دوم مقاله ما اول جرائم ارامنه رو برشمردیم.

      شما فرمودین که اینکه چنگیز دیده آذری ها دارن اجساد رو مثله میکنند اهمیت چندانی نداره!
      واقعا اهمیت چندانی نداره؟ اگر اهمیت نداره پس چرا همین تصاویر رو به عنوان جنایت ارامنه در مثله کردن اجساد هر ساله تو سطح وسیعی منتشر میکنند؟
      در ثانی حکومت آذربایجان میتونه به راحتی آرشیو و اسناد مربوط به این کشتار در کمیسیون تحقیق و تفحص پارلمان و اسناد وزارت منحله امنیت ملی رو منتشر کنه، تا هم دروغ حرفهای چنگیز برملا بشه و هم جنایات بیشتری از ارامنه رو بشه.
      عدم‌انتشار این اسناد و آرشیوها، عدم ارجاع کشتار به دادگاه جنایات جنگی لاهه، عدم تصویب در پارلمان جمهوری آذربایجان همه نشون دهنده این هست، که آذربایجان از افشای اسناد هراس داره
      ما در مقالات به گناهکاری “تامرلان قارایف” اشاره کردیم. البته این ادعای ما نیست، مطابق رای پارلمان آذربایجان گناهکاره، ایشون چرا باید همچنان سفیر آذربایجان باشند؟؟؟
      شاید اصلا چنگیز دروغ گفته باشه، برای شما عجیب نیست که همه فرماندهان شهر آقدام و چنگیز در ماه ژوئن ۱۹۹۲ به فاصله کوتاهی در یک مکان و تقریبا به یک شکل کشته میشن؟ جالب اینکه در همین ماه جبهه خلق در آذربایجان به قدرت میرسه؟؟؟
      برای شما عجیب نیست دو برادر چنگیز به فاصله یکسال دو تصادف وحشتناک رو تجربه میکنند و یکی کشته میشه؟؟؟؟
      برای شما جای سوال نیست چرا آذربایجان کشتار رو به دادگاه لاهه نمیکشونه؟ و در پارلمان خودش تصویب نمیکنه؟؟؟؟
      در همین قسمت پنجم به شما نشون دادیم دولت آذربایجان در مقام دفاع از خودش، در موضوع خوجالی و طرح نظرات چنگیز متوسل به دروغ میشه، متهمی که در مقام دفاع متوسل به دروغ بشه محکوم نیست؟؟؟

  12. mpc جمعه, ۱۸ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

    البته این رو هم عرض کنم که شکی در کوتاهی نیروهای آذربایجانی نیست ولی این اصلا توجیه مناسبی برای قتل عام مردم غیرنظامی اون هم دقیقا در اون تاریخ به طور آشکار نشون میده که نیروهای ارمنی قصد یک کشتار وسیع مردم رو داشتن حتی دیده بان هلسینکی هم تایید کرده که نیروهای ارمنی متوجه بودن که اگه به شهری که خارج از قره باغ هم هست حمله کنن موجب کشتار وسیع غیر نظامیان میشه واتفاقا توجهی هم به این موضوع نکردن خارج از این هر قتل عامی که در قره باغ انجام شده حتی قتل عام ارمنی ها بازهم مقصر ارمنستانه ودلیلش چیزی جز طمع ارمنستان به خاکی که متعلق به اونا نیست حداقل ۶۰۰ هزار فر از مردم آذربایجانی از خاک ارمنستان رونده شدن مساجدشون ویران شد ومیراثشون پاک شد درحالی که تعداد ارمنی ها آذربایجان نصف این تعداد بود وکشور ارمنستان هم وسعت وجمعیت کمتری داره پس با این ادعا درصد بزرگی از ارمنستان باید به آذربایجان ملحق مشد تقریبا تمام مناطق کوهستانی شرق این کشور وحتی مناطقی از غرب این کشور مثل ایروان اکثریت آذربایجانی داشت

    پاسخ
    1. ییلماز یکشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۶

      این نظر تکراری هست، تا الان دو بار به این نظر شما جواب دادم، موضوع مقاله صرفا خوجالی هست، نه تمام افت و خیزهای فی مابین ارمنستان و آدربایجان

  13. mpc جمعه, ۱۸ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

    شما که انقدر ادعای حقیقت یابی دارید لطفا حقیقت این رو هم به سمع مردم برسونید که چرا کشتار بیش از ۱۴۰ هزار نفر از مردم ارومیه وسلماس در غرب آذربایجان توسط داشناکسیون ارمنی در کشور خودمون مسکوت مونده هم اکنون حزب داشناک به طور رسمی در ارمنستان فعالیت داره یعنی ایران با کشوری رابطه داره که قاتلان مردمش در پارلمان اون کشور عضو دارن لطفا در اون مورد هم پستی بزنید تا مخاطباتون دقیقا بفهمن تو اون سال هادر آذربایجان چه اتفاقی افتاد وواکنش ایران تا به الان چی بوده در مورد اون قتل عام وسیع

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶

      اگر مطالب مستندی خلاف این نظرت در این قسمت،هم بیان بشه آیا تو قانع میشی؟

  14. ناشناس شنبه, ۴ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶

    دم ییلماز عزیز گرم.
    تاریخدان یعنی این… یعنی آدمی که برای بیان واقعیت ها فراتر از صرفا دین یا قومیت خودش رو می بینه…
    یعنی شخصی که عدالت و انصاف رو بنا به شواهد و مدارک قابل استناد و بنا به حقایق غیر قابل انکار نشون میده…
    کاش آدمهای بیشتری مثل تو وجود داشتن دوست من… که اگر اینطور بود کار بشریت به اینجا نمی کشید…

    پاسخ
  15. azb دوشنبه, ۲۰ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

    حدود ۱۰۰۰ نفر مفقودی رو چطور توجیه میکنید آذربایجان اتباع خودشو مفقود کرد!!!!یا به بدترین شکل ممکن توسط تندرو های ارمنی کشته شدن

    پاسخ
    1. ییلماز چهارشنبه, ۲۲ فروردین, ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

      این کذب محض هست، حتی آمار خود جمهوری آذربایجان هم تنها ۱۵۰ نفر مفقود رو تایید میکنه! لطفا بدون مطالعه کامنت ارسال نکنید:
      منبع آذربایجان برای رقم مفقودین:
      http://www.azerbaijan.az/portal/General/Events/events_03_a.html
      که این آمار هم به هیچ وجه از طرف دیدبان حقوق بشر هلسینکی و دفاع از حقوق بشر مموریال مسکو به عنوان تنها ناظران بین المللی تایید نشده.
      مضاف به اینکه ما چیزی رو توجیه نمیکنیم، اسناد ارائه شده گویای همه چیز هست.
      فارغ از همه اینها، زمینه سازی، مشارکت در کشتار و مثله کردن اجساد توسط آذری ها به مراتب دشوار تر از مفقود کردن افراد هست پس اگر لازم دیده باشند به راحتی هم می توانستند انجام بدند.

    2. ییلماز چهارشنبه, ۲۲ فروردین, ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

      نکته دیگه رو دوباره متذکر میشم، شما می فرمائید “اتباع خودش” در صورتی که در قسمت ۴ مقاله اعلام شد از جمعیت نزدیک به ۷ هزار نفری خوجالی ۴ هزار نفر جدیدا به تابعیتی آذری رسیده بودند( نهایتا ۲ سال) و حدود ۲۰۰۰ نفر اساسا آذری نبودند و ترک مسختی ازبکستان بودند که با نظامیان شهر آقدام نسبت خویشاوندی نداشتند. و لذا کشته شدن اونها چندان اهمیتی برای نظامیان شهر آقدام که همگی مخالف ایاز مطلبف بودند نداشت.

    3. ییلماز چهارشنبه, ۲۲ فروردین, ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

      در قسمت دوم مصاحبه فرماندار خوجالی رو ویدیوشو نگاه کنید میگه در شب حمله چیزی حدود ۳۰۰۰ نفر در شهر باقی مونده بودند، یعنی تا شب حادثه نزدیک به ۴۰۰۰ نفر موفق شده بودند از شهر خارج بشوند در قسمت چهارم ویدیو که رییس کمیسیون تحقیق و تفحص پارلمان گفت که حتی احشام رو چوپانها از شهر خارج کرده بودند. باقی مانده ها همگی ترک های مسختی و رانده شدگان از ارمنستان بودند.

    4. محسن دوشنبه, ۴ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

      سلام و خدا قوت
      دوستان عزیز این مستندی بر خیانت برخی رهبران حکومت آذربایجان بر مردم آذری بود. و بنظر بنده با توجه به مستندات دور از ذهن هم نبود.ولی دوستان من با تمام این خیانت ها علیه مردم آذربایجان از طرف رهبرانی که تشنه قدرت بودند سوالی داشتم و آن اینکه اگر بدرستی از ابتدا متن و مستندات را بخوانید متوجه میشوید که قره باغ به گفته نویسنده تا قبل از فروپاشی به دو قسمت کوچک نورگو و بزرگتر که معروف شد به مناطق اشغالی ۱۹۹۳ توسط ارامنه نام گزاری گردیده است که الان حکومت ارمنستان آن دو قسمت را حکومت خودمختار آرتساخ مینامد و به گفته همین سایت هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته جز ارمنستان. خوب همانطور که میدانیم مناطق اشغال شده ۱۹۹۳ همگی آذری زبان بودند حال میماند قسمت کوچکتر یعنی نورگو در نورگو نیز در شهرهای خوجالی و شوشی مردم آذری بودند و در چند شهر دیگر نورگو اکثریت ارمنی بودن و اقلیت آذری. نورگو منطقه ای هست همانطور که در نقشه میبینید در وسط کشور آذربایجان قبل از جدایی مناطق اشغالی ۱۹۹۳. خوب حال سوال اینست چطور میشود مجلس این منطقه یعنی نورگو تحت حاکمیت باکو باشد و اراضی آن در وسط خاک آذربایجان ولی چون مجلس که چون آن منطقه نمایندگانش اکثرا ارمنی هستند رای به این دادند که ما تحت حاکمیت ارمنستان هستیم ؟ اصلا همچین چیزی شدنی است؟ مثال ساده ای بزنیم فرض کنیم که نمایندگان دو استان آذربایجان شرقی و غربی بگویند ما دیگر از حاکمیت ایران خارج و تحت امر و حکومت ترکیه یا مثلا کشور آذربایجان هستیم!!
      دوستان عزیز در خیانت سران آذربایجان به وطن و مردم خود هیچ شکی هم که نباشد ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم نمیشود نقطه کوچکی در وسط یک کشور تقاضای استقلال کند و میبایست تحت حاکمیت آن کشور باشد.
      دوم اینکه به این مسئله توجه کنید که در ابتدا ارمنستان با همدستی مجلس نورگو کل قره داغ را جمهوری خودمختار آرتساخ معرفی کرد و همین باعث کینه و کدورت شد.
      دوستان گرامی و ادمین محترم تمام مطالب و مستندات شما مورد تایید بنده هست و اینکه جنایتهایی هم علیه ارامنه صورت گرفته دور از ذهن نیست ولی اینها همگی دلیل بر اشغال مناطق آذربایجان بخاطر تصمیمات یک مجلس محلی یا منطقه ای نمیشود.
      در سفری که یکی از دوستانم به مناطق اشغالی ۱۹۹۳ داشت تعریف میکرد که از جمعیت صد درصدی آذری در آن سالها دیگر یک آذری هم پیدا نمیکنید و همگی مجبور به مهاجرت و یا اخراج شدند.

    5. ناشناس دوشنبه, ۴ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶

      سلام خدمت همگی دوستان

    6. علی شنبه, ۲۸ دی, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

      سلام
      سایت دنیای اسلام هست یا دنیای ارمنی ها!؟

  16. ناشناس جمعه, ۵ مرداد, ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳

    خدا قوتت بده ادمین برای اولین بار این مطلب رو خوندم استفاده کردم

    پاسخ
  17. اکبر دوشنبه, ۴ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸

    سلام ممنون خدا قوت

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

      عالی بود! حقیقت بالاتر از هر گونه وابستگی مذهبی یا نژادی. واقعا لذت بردم!

  18. طالب چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

    آیا این درست است که ما در قبال تعارضی که بین عملکردمون و ایدئولوژی و شعارهامون (دفاع از مظلومین در همه جای عالم) می بینیم، و به خاطر اینکه از این تعارضی که احساس می کنیم خلاص بشیم؛ با استفاده از شواهدی اگرچه حقیقی، یک طرف را بکلی نادیده بگیریم؟! بله دوست عزیز، من و شما و بسیاری از مخاطبان شریفتون این تعارض رو احساس می کنیم و اذیت می شویم (بگی نگی عذاب وجدان). و اون تاییدات نسبتا زیادی را هم که در نظریات ذیل مقاله می بینید بیشتر به خاطر این احساس خلاصی است. ما رو راحت کردید، اما به چه قیمت؟
    ولی آیا ما نمی توانیم به هر دو مطلب حقیقت معتقد باشیم : یکی اینکه کشتار خوجالی واقعا اتفاق افتاده. و بسیاری از سربازان ارمنی _ حتی با خیانت برخی آذریها _ با علاقه و بغض و احساس وظیفه دینی مسلمانان را کشته اند! اصلا اون خاکی که این اتفاق تلخ رخ داده مال کدوم کشور بوده؟ و آیا در حین این اتفاق سربازان ارمنی در آنجا اشغالگرانه حضور داشته اند یا نه؟
    مطلب دوم: دولت لائیک آذربایجان عملکردش در راستای سیاست های استکباری امریکا و رژیم صهیونیستی و خائنانه است. و این دلیل روابط نامناسب ما با این دولت است و تا زمانی که این سیاست تغییر نکند و همسو با ملت غیور و معتقد و شیعه اثنی عشری آذربایجان نباشد، داستان همین است. (و مطلب سومی هم هست که بررسی اش مجال مستقل می خواد و آن اینکه: ما برای روابط دوستانه با ارمنستان چقدر مجبوریم!)
    بله عزیز من، هر دو حقیقت دارد. و حقیقت و حق جویی گوهری است که ما برای آن انقلاب کرده ایم. به قول شهید آوینی علیه الرحمه : “ما برای حقیقت و دوری از غفلت انقلاب کرده ایم و هر چیزی که عامل غفلت شود ضد انقلاب است.”
    حال ان مطلبی را که زحمت زیادی هم برایش کشیده شده است در کدام قسمت ارزیابی می کنید. در راستای انقلاب یا ضد انقلاب!
    شاید در جواب بگویید که “نخواسته اید ارمنی ها را کلا تبرئه کنید” و یا “شواهد برخلاف را هم آورده اید”. اما به عنوان فعال رسانه ای باید بدانید که، مهم در یک محصول رسانه ای، این است که “قضاوت کلی که در مخاطب ایجاد می کند چیست؟” و من عرض می کنم که طیف مخاطبین مومن و انقلابی شما بعد از مطالعه مقاله از چنین منبع مورد احترامی، اگر در جایی از کشتار خوجالی حرفی به میان بیاد اولین مطلبی که می گویند این است که “بله اون رو که خود آذریها کردند” (به عنوان شاهد می تونید سیری در کامنت ها بکنید) و اینگونه طیف عظیمی از مخاطبین مومن از یک حقیفت منحرف می شود.
    از طرف دیگر، طیف بسیارِ دیگری نیز که به راحتی نمی توانند این حقیقت را نادیده بگیرند، سهمی از کدورت و جدایی را نسبت به مویدین شما احساس خواهند کرد و انجاست که شیطان سهم خود را گرفته! (وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبینا. سوره اسرا،۵۳ : و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»، چرا که شیطان میانشان دشمنی و نزاغ می افکند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است.
    با تشکر از زحمات، انتظار بیشتر از این است.

    پاسخ
  19. طالب چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

    تتمه: به عبارت دیگر ماحصل القاء مقاله به مخاطب این است که “ارمنی ها اصلا تقصیر نداشته اند”! هر کسی بعد از خواندن سری مقالات میتون یه روجوعی به خودش بکنه!

    پاسخ
  20. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

    چرا هرکی انتقاد کنه پانترکیست میشه؟ شما هم که از کارای ترامپ و بوش می کنی! آذری های شمال که هیچی، با این ادبیات ۳۰ ملیون آذی خودی رو هم از دست میدیم. بزرگترین باخت از دست دادن افکار عمومیه . اونایی که زرنگترن لااقل سعی میکنن افکار عمومی کشور مقابل رو با خودشون همراه کنن.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.