احتمال تهاجم نظامی گسترده آذربایجان به ارمنستان

یکشنبه 3 مهر 1401 - 14:18
https://iswnews.com/?p=79461

به گزارش “پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام” جمهوری آذربایجان با کمک ترکیه در حال آماده‌سازی برای آغاز یک تهاجم نظامی گسترده علیه کشور ارمنستان پس از سالگرد آغاز جنگ دوم قره‌باغ است.

بر اساس اطلاعات میدانی تحولات جهان اسلام از جمهوری آذربایجان، دولت و ارتش این کشور در حال آماده‌سازی برای آغاز یک تهاجم نظامی گسترده علیه ارمنستان و اشغال مناطقی از استان‌های سیونیک، وایوتس‌جور و گغارکونیک در جنوب ارمنستان پس از ۲۷ سپتامبر یعنی پس از سالگرد آغاز جنگ دوم قره‌باغ است. البته هدف اصلی آذربایجان، اشغال منطقه تاریخی زنگزور است که اکنون از لحاظ جغرافیایی با استان سیونیک ارمنستان مطابقت دارد.

با توجه به اطلاعات رسیده، به احتمال بسیار زیاد، ارتش آذربایجان پس از ۲۷ سپتامبر (آخر سپتامبر یا روزهای ابتدایی ماه اکتبر) حملات نظامی خود را با محوریت اشغال منطقه زنگزور و اتصال خاک اصلی جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان آغاز خواهد کرد.

اطلاعات این موضوع از هفته گذشته در اختیار تحولات جهان اسلام قرار داشت اما با تحرکات خطرناک اخیر جمهوری آذربایجان و وقوع یک سری از اتفاقات، خبر آن اکنون منتشر می‌شود.

منطقه تاریخی زنگزور با رنگ قرمز مشخص شده است

طی دو هفته اخیر، ارتش آذربایجان اقدام به ارسال نیرو و تجهیزات نظامی سنگین به مرزهای ارمنستان کرده است و این موضوع همچنان ادامه دارد. در یکی از این موارد، حدود ۶۰ کامیون نظامی آذربایجان تعداد قابل توجهی از نیروهای نظامی آذربایجانی را به منطقه فضولی انتقال داده و پیاده سازی کرده است.

استقرار سامانه‌های دفاع هوایی S300 در باکو و اطراف آن و افزایش تمهیدات پدافند هوایی بیشتر از گذشته در این منطقه مشاهده می‌شود.

همچنین افرادی که به تازگی خدمت آنها تمام شده است، مجددا به خدمت فراخوانده شده‌اند و به زودی یک فراخوان عمومی نیز برای بازه سنی مشخص جهت معرفی خود به ارتش اعلام خواهد شد.

در سمت کشور ترکیه نیز چندین هزار نیرو برای حمله احتمالی از سمت غرب به ارمنستان تدارک دیده شده که در صورت لزوم وارد جنگ خواهند شد.

همه‌ی این موارد و یک سری دیگر از رویدادها نشان از قصد جدی آذربایجان برای یک حمله نظامی گسترده است و درصورتی که اتفاق خاصی روی ندهد این حمله انجام خواهد شد.

همزمان با این تحرکات، سفارت‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه در ارمنستان با انتشار بیانیه و نقشه‌هایی از اتباع خود خواسته‌اند تا به مناطق مذکور سفر نکنند. در نقشه منتشر شده توسط سفارت فرانسه، مناطق احتمالی عملیات آذربایجان در ارمنستان به وضوع مشخص شده است.

روز گذشته نیز ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که ارتش این کشور “شاید” عملیات‌های بیشتری را علیه ارمنستان انجام دهد. همچنین پست‌های نظامی که اخیر در خاک ارمنستان به‌دست آذربایجان اشغال شده است، تجهیزات و مهمات دریافت خواهند کرد.

در اقدامی دیگر، باکو از ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) میزبان دوره آموزشی OCC E&F ناتو است. برنامه ارزیابی و بازخورد مفهوم قابلیت عملیاتی (OCC E&F) یک مکانیزم نظامی چندمنظوره است که برای توسعه و ایجاد روابط عملیاتی نزدیکتر بین ناتو و مشارکت کنندگان احتمالی (در اینجا آذربایجان) است که کاملاً قابلیت همکاری در عملیات های ناتو و عمل در چارچوب استانداردها و رویه های ناتو را دارند.

تمامی این تحولات درحالی رخ می‌دهد که در ماه‌های اخیر، رسانه تحولات جهان اسلام بارها از تحرکات خطرناک جمهوری آذربایجان پرده برداشته و اطلاع رسانی کرده است. مبارزه هدفمند با ارزش‌های دینی مردم، حمایت علنی از تجزیه‌طلبان و پانترکیسم، باز کردن درهای شمال ایران به سوی اسرائیل و انعقاد قراردادهای روابط هوایی و امنیت سایبری با رژیم اسرائیل، حضور نیروهای ویژه اسرائیلی در مرزهای ایران، آموزش نیروهای ویژه آذربایجان در مناطق مرزی ایران و آموزش زبان فارسی به نیروهای آذربایجانی و … موارد بسیار دیگر که به مرور ذکر خواهد شد از جمله اقدامات هدفمند دولت باکو در قبال ایران است.
اکنون نیز بار دیگر اعلام می‌شود، تمامی تحرکات صورت گرفته از سوی دولت باکو، تحت یک هدف بزرگتر که همانا تشکیل یک کشور جعلی بزرگ است دنبال می‌شود؛ و در هر برهه‎‌ی زمانی، گام به گام بخشی از این نقشه پیاده‌سازی می‌شود. هدف فقط زنگزور نیست!
از این رو، در صورت عدم اتخاذ تصمیم درست و کافی از سوی جمهوری اسلامی ایران، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مشکلات بسیار جدی‌تر و موجودیتی در مرزهای شمال غربی کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:
باکو حمایت خود از تجزیه‌طلبان پان‌ترکیسم ضد ایرانی را علنی‌تر کرد!
اشغال بخش‌هایی از ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir یکشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷

    احسنت به تحولات جهان اسلام …تحلیل بسیار عالی…خدا مسئولان کشور ما رو از خواب غفلت بیدار کنه سیاست فعلی ما همون سیاست دولت قبلیه متاسفانه….من یه چیزی رو متوجه نمیشم چرا با اسرائیل مشکل داریم ولی با عاشقان و نوکران اسرائیل (اذربایجان) اظهار دوستی میکنیم؟؟!!
    اگه کسی دونست به ما هم بگه

    پاسخ
  2. وافن اس اس یکشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

    سلام راه حل چیه؟؟؟! از این طرف هم که مردم فهیم ایران خودشون رو درگیر اغتشاشات داخلی کرده اند! تا دشمنان با خیال راحت برن زنگزور رو تصرف کنند!!

    پاسخ
  3. حسن یکشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲

    سلام، بنظرتون اخرش ایران چیه کار میخواد بکنه تو این موضوع ایا اهرم فشاری داره در این رابطه? ممکنه که سفر پلوسی هم به ارمنستان در راستای راضی کردن ارمنستان در مورد این باشه که از موضوع مقاومت در برابر تهاجم اذربایجان کوتاه بیاد و بزاره برنامشون در این منطقه انجام بشه? ممنون

    پاسخ
  4. علی اس اس یکشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

    وقتی ایران از ارمنستان تو جنگ قره باغ حمایت نکرد اینجا رو میدیم که کار به اینجا بکشه و مقامات احمق ما خیلی احمق بودن که نفهمیدن حکومت جعلی باکو چه هدفی داره اینقدر دست دست کنن که این جماعت نوکر صفت پول پرست غرب بیا خاک ما رو اشغال کنن بازم ککشون نگزه فکر کنم ادم وقتی اینقدر بی تفاوتی این جماعت میبینه اتیش میگیره این نفرات همونایی نبودن که میگفتن ما تغییر تو مرز ها رو نمیپذیریم پس کو ارتش باکو از مرزم ردشه پس کو واکنش کو چه غلطی میکنن فکر کنم به مرز ما هم تجاوز کنن اینا ککشون نگزه بازم وایسن نگاه کنن یا الان موقعه ورود ایران به مسئله هست و تنبیه کردن باکو یا با برهه تاریخی از این چرت پرت ها سرشون بکنن زیر برف که خودشون رو به نفهمیدن بزنن باز که خون شهیدان کسایی که برای حفظ این اب خاک جونشون رو دادن به گردنشونه

    پاسخ
  5. محمد یکشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹

    روسیه که درگیره جنگه، ایران هم درگیر مسائل داخلیه فکر نکنم کار خاصی بر علیه ارتش علیف انجام بشه مثل آب خوردن همه این مناطق رو تصرف خواهد کرد.

    پاسخ
  6. حسین دوشنبه, ۴ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷

    امیدوارم مسئولان کشور شجاعت لازم در دفاع از کیان وطن را داشته باشند و برخوردی قاطع و سخت با مهره های اسراییل و انگلیس در شمال مرز های ایران داشته باشند. اگر از خود قدرت نشان ندهیم، گرگ های الهام و رجب به دنبال شکار شیر ایران خواهند بود.
    یا علی مدد!

    پاسخ
  7. دوشنبه, ۴ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

    سلام.ما که چندسال پیش همون روزی که باکو داشت میرفت مرز ایران و ارمنستان رو قیچی کنه گفتیم.و گفتیم هدف فقط ایرانه! و کی باور میکنه اون دوتا کشور باهم می جنگن یعنی چه اهمیتی داره! هدف فقط مایم. ولی شما پست گذاشتید که چنین چیزی امکان نداره و …!. باکو تمام زندگیش رو گذاشته برای این کار . و کافر ملحد هستن رژیم حال حاضر باکو. برای شروع مسئول ها خائن که با باکو همددستی کردن و نذاشتن مردم اگاهی پیدا کنند و قوم گرا ها مجازات بشن ..
    اگر ایرات کاری نکنه.ارمنستان فکر میکنم نصف و شایدم کمتر از نصف میشه و عملا دیگر کشورم نخواهد بود! و ناهم دیگر باید شاهد حضور ناتو و جدایی شمال کشور باشیم!

    پاسخ
  8. پری دوشنبه, ۴ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹

    آذربایجان و ترکیه روی این حساب بازکرده‌اند که روسیه درگیر اوکراین و ایرن درگیر آشوب‌های داخلی و فرانسه درگیر مشکلات اقتصادیه و در نتیجه امکان مخالفت و مداخله علیه اقدامشون کمه. در نتیجه زمان کنونی رو زمانی طلایی و تاریخی و تکرارنشدنی برای دستیابی به آرزوی دیرینه‌ی خودشون می‌بینن.

    پاسخ
  9. Ahmad چهارشنبه, ۶ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

    نباید از خائنین داخلی غافل بود.
    تو این روزها هر کسی که دم از دوستی با جمهوری جعلی باکو میزنه خائن به کیان ایران و مردمه.

    مرز ارمنستان اگه قطع بشه کل ایران برای صدها سال منزوی میشه.

    این یعنی نابودی ایران.

    مرز ارمنستان نباید قطع بشه.

    پاسخ
  10. رضا شنبه, ۵ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷

    اول باید چند اسکادران سوخو ۳۵ از روسیه تحویل بگیریم اونهم خیلی سریع. بعد فراخوان برای جذب نیرو و آموزش سریع و چند گردان زرهی توپخانه و موشکی در مرز شمال مستقر کنیم.
    شوخی که نیست از جنگ هم که هراسی نداریم. بار اول هم نیست که به جنگ میریم. کاملا جدی و با عزم جزم اسلحه به کمر ببنیم و آماده نبرد بشیم. اگر هم حریف جدی بود که یاعلی مدد…
    به قول بنده خدایی که “مرد این میدان ما هستیم”

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.