در جریان سفر اخیر اردوغان به پاریس در ۶ ژانویه، خبرنگار فرانسوی در نشست خبری امانوئل مکرون و اردوغان، به طرز بی سابقه ای اردوغان را به چالش کشید.
این خبرنگار در سوال خود از اردوغان پرسید:
? آیا شما از ارسال سلاح به سوریه و حمایت از گروههای تروریستی و بنیاد گراهای سلفی در جریان جنگ داخلی سوریه پشیمان نیستید؟
? چگونه است که “داعش” حاضر نشد در تمام این سالها هیچکدام از اتباع فرانسه، کشورهای اروپایی و آمریکا و دیگر کشورها را مبادله کند اما کارکنان کنسولگری شما در “موصل” را سالم به شما تحویل داد؟ آیا تجربه سازمانهای امنیتی خود را در این زمینه با اروپا و آمریکا به اشتراک گذاشته اید؟

 

اشاره خبرنگار فرانسوی به آزادسازی ۴۸ نفر از کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل، در جریان اشغال این شهر از سوی داعش است. فی الواقع ترکیه در این زمینه یک نمونه استثنا بوده و چنین تجربه ای برای هیچ کشور دیگری تکرار نشده، کشورهای مختلفی از جمله ژاپن، آمریکا، اردن و … در مواردی تلاش کردند تا شهروندان نظامی یا غیر نظامی خود را با پرداخت پول یا معاوضه با زندانیان این تشکیلات در کشورهای مختلف آزاد کنند اما نتیجه تمام این اقدامات اعدام این افراد بود.

 

اردوغان که از سخنان خبرنگار به خشم آمده بود با قطع سخنان خبرنگار از او با تعجب و غضب پرسید: ” چه کسی به سوریه سلاح فرستاد؟”

خبرنگار در جواب به اخبار منتشره توسط روزنامه “جمهوریت” ترکیه اشاره کرد و گفت در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ دو تریلی پر از سلاح که در اجاره سازمان امنیت ترکیه MIT بود در مرز “ریحانلی” توقیف شدند.

 

اردوغان : “تو با دهان FETO صحبت میکنی!” [ FETO اسم تشکیلات تحت رهبری فتح الله گولن، رهبر مذهبی مخالف اردوغان است.]
خبرنگار: ” خیر من به مانند یک روزنامه نگار صحبت می کنم”
اردوغان: ” خیر! این عملیات توسط FETO انجام شد و امروز اعضای این تشکیلات در زندان هستند. دستگاه امنیتی ما MIT حق دارد که چنین عملیاتهایی را در نقل و انتقال سلاح و تروریست شناسایی و متوقف کند. ایالات متحده آمریکا تا کنون ۴۰۰۰ کامیون حامل سلاح برای تروریستها به سوریه فرستاده است. مگر شما خبرنگار نیستید؟ چرا در مورد چنین مسائلی نمی نویسید؟ چرا چنین سوالاتی مطرح نمی کنید؟ لازم است شما یاد بگیرید که با دهان دیگران سخن نگویید!”

 

بدین ترتیب اردوغان پاسخ سوال دوم خبرنگار در مورد چرایی استثنا بودن ترکیه در زنده تحویل گرفتن اتباعش از داعش را بی پاسخ می گذارد. سوالی که در ایام اسارت این ۴۸ نفر نزد داعش توسط “کمال کلیچدار اغلو” رهبر حزب جمهوری خواه خلق پاسخ داده شده بود.

کمال کلیچداراغلو اردوغان را عامل اصلی گردآوری و تجهیز داعش خوانده بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سینا کازرونی دوشنبه, ۱۸ دی, ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹

    یکی حمایت نظامی ترکیه از تروریست ها دروغه یکی هم کروی بودن زمین.

    پاسخ
    1. اردوغان دوشنبه, ۱۸ دی, ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

      مگه زمین گرده؟

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.