تحولات عراق، ۸ آذر ۱۴۰۱

سه شنبه 8 آذر 1401 - 11:24
https://iswnews.com/?p=83147

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای تیپ ۳۰ و معاونت اطلاعات سازمان حشد الشعبی، یکی از عناصر گروه تروریستی داعش را در استان الانبار بازداشت کردند.

۱- بغداد:
– در ۴ آذر ماه، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با انتشار توئیتی پیروزی تیم ملی ایران در برابر ولز در جام جهانی را تبریک گفت.

– در ۲۹ آبان ماه، محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد در سخنانی گفت که از طرف عراقی خواسته است تا مرزهای خود را کنترل کرده و گروه‌های مسلح کُرد را خلع سلاح کند

۲- کرکوک:
در ۳۰ آبان ماه، مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که ارتش این کشور چهار مخفیگاه تروریست های داعش را در استان کرکوک منهدم کرد.

۳- صلاح الدین:
در ۱ آذر ماه، بر اساس اعلام وزارت دفاع عراق، یک بالگرد نظامی نیروی هوایی ارتش این کشور در نزدیکی پایگاه جالسیه در سامراء به علت نقص فنی سقوط کرد. در پی این حادثه دو افسر نیروی هوایی مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

۴- الانبار:
در ۶ آذر ماه، نیروهای تیپ ۳۰ و معاونت اطلاعات سازمان حشد الشعبی، یکی از عناصر گروه تروریستی داعش را در استان الانبار بازداشت کردند.

۵- در ۲ آذر ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق طی سفر به کویت با مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت دیدار و گفتگو کرد.

۶- در ۲ آذر ماه، شورای امنیت ملی عراق طی جلسه‌ای به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور، حملات اخیر ایران و ترکیه به مناطق شمالی عراق را مورد بررسی قرار داد و چهار تصمیم جدید جهت استقرار نیروهای عراقی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران و ترکیه اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید: تصمیمات شورای امنیت ملی عراق برای مرزهای ایران و ترکیه با اقلیم کردستان

۷- بر اساس اعلام مشاور امنیت ملی عراق، یک کمیته مشترک میان دولت عراق و اقلیم کردستان جهت مقابله با حملات ترکیه و ایران تشکیل خواهد شد.

۸- در ۳ آذر ماه، دادگاه جنایی عراق، یک تروریست داعشی که در حملات علیه نیروهای امنیتی و انفجار دکل‌های برق‌ دست داشت را به اعدام محکوم کرد.

۹- در ۴ آذر ماه، وزارت دفاع ترکیه به کشته شدن سه تن از نظامیان این کشور در جریان عملیات “قفل پنجه” در مناطق شمالی عراق اعتراف کرد. بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، این سه نظامی در جریان درگیری با شبه نظامیان کُرد در شمال عراق کشته شدند.

بیشتر بخوانید: سه نظامی ترکیه در شمال عراق کشته شدند

۱۰- در ۵ آذر ماه، وزارت دفاع ترکیه به کشته شدن چهار تن از نظامیان این کشور در جریان عملیات “قفل پنجه” در مناطق شمالی عراق اعتراف کرد. گفته می‌شود که طی درگیری ارتش ترکیه با شبه نظامیان پ‌ک‌ک، سه نفر کشته و دو تن دیگر مجروح شدند. همچنین یک نظامی دیگر نیز بر اثر برخورد صاعقه کشته شد.

بیشتر بخوانید: کشته شدن چهار نظامی ترکیه در شمال عراق

۱۱- در ۶ آذر ماه، چند دستگاه کامیون متعلق به ائتلاف آمریکایی از مرز کردستان عراق و از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید وارد پایگاه‌های آمریکا در استان حسکه سوریه شدند.

۱۲- در ۶ آذر ماه، فواد حسین، وزیر خارجه عراق با انتقاد از سیاست‌های تنش‌زای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در منطقه، تاکید کرد که بغداد آماده کمک به ازسرگیری مذاکرات تهران و ریاض است.

۱۳- در ۷ آذر ماه، خبر کشته شدن یکی از نظامیان ترکیه اعلام شد. براساس اعلام رسانه‌های ترکیه، این نظامی طی درگیری با شبه نظامیان کُرد در شمال عراق مجروح شده و پس از انتقال به مرکز درمانی بر اثر شدت جراحات وارده کشته شد.

بیشتر بخوانید: کشته شدن نظامی ترکیه در شمال عراق

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.