به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نخست وزیر عراق پس از ورود به تهران، با رئیس جمهور ایران دیدار و در خصوص افزایش همکاری‌های دوجانبه و تعمیق روابط راهبردی بین دو کشور گفتگو کرد.

در ۸ آذر ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق جهت دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران طی سفری دو روزه و با استقبال سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران وارد تهران شد و پس از آن، در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران در دیدار با نخست وزیر عراق با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق گفت: “جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند.”

وی بر عزم جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی تاکید کرد و اظهار داشت:

“ایران به دنبال توسعه تبادلات با عراق در عرصه‌های مختلف تجاری و نیز انرژی است و برگزاری جلسات منظم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند نقش موثری در تحقق این هدف داشته باشد. روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بیانجامد.”

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار بیان داشت:

“ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی ممتاز و عالی دارد و روابط دو کشور به شکل مطلوب و رضایت‌بخشی در حال گسترش است. تقویت کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بغداد و تهران بسیار موثر بوده و برگزاری مستمر و منظم جلسات آن ضروری است.”

پس از این دیدار، دو طرف در نشست خبری در کاخ سعد آباد شرکت کردند. رئیسی در این جلسه اظهار گفت:

“روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است. ریشه این ارتباطات را شما می‌توانید در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائرین دارند به ویژه از ایرانی عزیز و زائرین امام حسین علیه السلام دارند ببینید.”

وی در ادامه اظهار داشت:

“دولت عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است؛ وامیدواریم با تدبیر آقای نخست وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد.”

رئیس جمهور ایران تاکید کرد:

“از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است. حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد.”

نخست وزیر عراق در این نشست خبری اظهار داشت:‌

“در این دیدار در زمینه همکاری های امنیتی صحبت شد؛ امنیت دو کشور واحد و تکمیل کننده همدیگر و جدایی ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است. دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.”

السودانی در ادامه گفت:

“دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک مکانیسم کاری و یک همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل آید. از نظر عراق گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است؛ ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تاکید می‌کنیم.”

وی با اشاره به روابط تاریخی ایران و عراق بیان داشت:

“ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست های داعش را فراموش نمی‌کنند؛ حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند.”

شایان ذکر است فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق از جمله کسانی هستند که السودانی را در این سفر همراهی می‌کنند. این نخستین سفر السودانی در جایگاه نخست‌وزیری عراق به ایران است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.