به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عملیات زمینی جدید ارتش ترکیه در شمال سوریه علی‌رغم آماده‌سازی بسترهای لازم به دلیل مخالفت طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌‎ای در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

طی هفته‌های اخیر، حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه و مسلحین تحت حمایت آن علیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در استان‌ حلب افزایش قابل توجهی داشته است و در روزهای گذشته، مواضع شبه نظامیان کُرد در مناطق تل رفعت، عین دقنه، مرعناز و شیخ عیسی هدف حمله توپخانه‌ای مسلحین تحت حمایت ترکیه قرار گرفت. این موضوع به همراه افزایش تحرکات ارتش ترکیه در شمال سوریه و همچنین تهدیدات مقامات ترکیه مبنی بر پاکسازی مناطق مرزی با سوریه و مقابله با شبه نظامیان کُرد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص آغاز یک عملیات جدید در شمال سوریه را به شدت تقویت کرده است.

بیشتر بخوانید: تحولات سوریه، ۹ آذر ۱۴۰۱

به همین دلیل، روسیه و آمریکا طی روزهای اخیر با برگزاری سلسله جلساتی با فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، سعی در متقاعد کردن آنان جهت پذیرش شروط آنکارا و جلوگیری از عملیات زمینی جدید در شمال سوریه را دارند اما تاکنون فرماندهان SDF این شروط را نپذیرفته و آمادگی خود جهت مقابله با حملات جدید ترکیه به مناطق تحت تسلط خود را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: درخواست روسیه از شبه نظامیان کُرد برای عقب‌نشینی از مرز ترکیه تا جنوب بزرگراه M4!

با در نظر گرفتن پیشنهادات ارائه شده از سوی روسیه به نیروهای SDF، مشهود است که آنکارا به دنبال خروج شبه نظامیان کُرد از شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت، ایجاد منطقه‌ی حائل ۳۰ کیلومتری با مرز ترکیه و واگذاری این مناطق به ارتش سوریه می‌باشد. گفته می‌شود آنکارا برای پاسخ به خواسته‌های خود ضرب‌الاجل تعیین کرده است و درصورت برآورده نشدن این خواسته‌ها، مرحله اول عملیات زمینی را علیه شهرهای عین العرب (کوبانی)، منبج و تل رفعت آغاز خواهد کرد.

در همین رابطه، فریدون سینیرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص عملیات احتمالی در شمال سوریه گفت: ” این عملیات جهت مبارزه با تروریسم بوده و به اجرای این عملیات برای دفاع از مردم ترکیه و تأمین امنیت مرزهایمان ادامه خواهیم داد.”

این سخنان در حالی مطرح شده است که در اوایل آذر ماه سال جاری، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در پایان نوزدهمین نشست آستانه در پایتخت قزاقستان بر لزوم اجرای کامل همه توافق‌های موجود در شمال سوریه و حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در پایان نوزدهمین نشست آستانه

سخنان جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید و پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز نشان می‌دهد که طرف آمریکایی مانند سایر طرف‌های درگیر در سوریه، تا حدودی با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه مخالف است.

شایان ذکر است موضع‌گیری‌ها مقامات بین‌المللی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که ترکیه در کسب رضایت از کشورهای ایران، روسیه، آمریکا تاکنون ناموفق بوده است. همین موضوع باعث شده است تا مقامات ترکیه علی‌رغم آماده‌سازی بسترهای لازم، زمان دقیقی برای آغاز عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه اعلام نکنند و آغاز عملیات جدید ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد در حال حاضر در حد یک تهدید باقی مانده و در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

نقشه باکیفیت

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. جمشید چهارشنبه, ۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳

    امریکا بعید است اجازه حمله به شرق فرات دا به ترکیه بدهد.احتمالا در مرحله اول تل رفعت را خواهند گرفت.بعد از گرفتن نبل و الزهرا (خط قرمزهای ایران)،حلب محاصره-اشغال شده و اردوغان این چند میلیون مهاجر سوری داخل ترکیه را که تروریست ها هم بین‌شان هستند،در این منطقه اسکان خواهد داد.اسکندرون دوم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.