مروری بر تحولات اخیر ایران و جهان با رویکرد جنگ ترکیبی

دوشنبه 10 بهمن 1401 - 19:47
https://iswnews.com/?p=87678

تحلیلی بر جنگ ترکیبی آمریکا و اسرائیل علیه ایران؛ از تحریم‌های اتحادیه اروپا تا وقوع انفجار در اصفهان و هشدار اوکراینی‌ها به ایران

در کنار تاثیر تحریم‌های اروپا بر اقتصاد ایران، وقوع انفجارها و حملات ناشناس و اتفاقات گوناگونی که در داخل ایران روی می‌دهد، شاهد انتشار موجی از اخبار دست‌کاری شده و غلط هستیم که نمونه‌ی کاملی از جنگ ترکیبی به‌شمار می‌رود. اما این حملات توسط چه کسانی طراحی و اجرا می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا به بررسی و دسته بندی اخبار اخیر می‌پردازیم:
۱– حمله گسترده پهپادی و وقوع انفجار در اصفهان، تهران، تبریز، رشت، همدان و کرج:
ماهیت این مجموعه خبر، ترکیب چند خبر دروغ و یک خبر صحیح اما با اطلاعات غلط بود. انفجار در اصفهان با حمله ناموفق سه کوادکوپتر به کارگاه‌های وزارت دفاع انجام گرفت و پروازهای هواپیماهای امدادرسانی در تهران به جای پروازهای جنگنده‌های ارتش برای رهگیری پهپادهای مهاجم جا زده شد. در تبریز، همدان، مهاباد، بانه و… هم یا انفجار و حمله‌ای رخ نداده بود و یا اتفاقات بی ربط به حملات هوایی تشبیه می‌شد. مثلا در مهاباد آتش گرفتن نیزارهای اطراف تالاب یوسفکند را به حملات پهپادهای اسرائیل ارتباط دادند!

بیشتر بخوانید: حمله ناموفق به تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان؛ ماهیت انفجار در تهران و شهرهای دیگر ایران چه بود؟

۲- سفر وزیر خارجه قطر به ایران:
روز گذشته ۹ بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود دیدار کرد و در یک نشست خبری گفت: «امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مختلف برجامی توسط وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.»
ارائه پیشنهاد برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در اوج یک درگیری، معنای متضادی با رفع تنش و حل مسالمت‌آمیز اختلافات دارد. سیاست آمریکایی‌ها در این مدل از جنگ‌های اطلاعاتی، رفتار دوگانه مثل “دو لبه قیچی” است. مانند لبه‌ی تیز قیچی حملات خود را انجام می‌دهند و همانند لبه‌ی کند آن پیشنهاد مذاکره می‌دهند.

۳- همکاری‌های نظامی ایران و روسیه:
همکاری‌های نظامی و تبادل تسلیحات ایران و روسیه، با آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه در یک سال اخیر به طور ویژه‌ای تسریع یافته و پهپادهای شاهد ۱۳۶ ضربات سختی را به طرح‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا و ناتو وارد کرده است. تحویل پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه و متقابلا تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ و دیگر تسلیحات روسی به ایران عواقب شدیدی برای غربی‌ها و اسرائیل به دنبال خواهد داشت. بنابراین آنها برای جلوگیری، خرابکاری و تعویق در تحقق این امر تمام تلاش خود را به‌کار خواهند بست.

بیشتر بخوانید:
جزئیات معامله جدید ایران و روسیه؛ سوخو ۳۵ روسی در ازای موشک‌های بالستیک ایرانی
آیا بالگرد روسی کاموف وارد ایران می‌شود؟

۴- هشدار اوکراین به ایران:
اوکراینی‌ها معتقدند انفجار اخیر در اصفهان با جنگ در این کشور مرتبط است. آنها می‌گویند ایران یکی از شرکای نظامی و از تأمین کنندگان تسلیحات مرگبار روسیه است؛ بنابراین از حملات ناشناس در امان نخواهد بود. در این راستا میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در صفحه توییتری خود در واکنش به انفجار در اصفهان نوشته است: «منطق جنگ بی‌رحم و مرگبار است. این منطق عاملان و همدستان را پیگیرانه به پاسخگویی می‌کشاند. انفجار شبانه در ایران علیه تأسیسات تولید پهپاد و موشک و پالایشگاه‌های نفت بود. اوکراین به شما هشدار داده بود.»
هشدار اوکراین تهدیدی برای ایران محسوب نمی‌شود اما نمایانگر عواقب مواضع و اقدامات ضدایرانی اروپایی‌هاست. متاسفانه ایران تاکنون واکنش مناسبی از خود در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا نشان نداده است. مقامات وزارت خارجه ایران در برخورد با این مسائل با استناد به حرف‌های تلفنی مقامات اروپایی، این اقدامات را ظاهری عنوان کرده و یا آنرا با مسائل دیگری از جمله فشار آمریکایی‌ها بر آنها و… توجیه می‌کنند. اما آنچه که در عمل مشاهده می‌شود افزایش فشارهای اقتصادی به ایران به‌ویژه در مسئله فروش نفت و تامین ارز داخلی است.

۵- حملات فلسطینی‌ها در شهرک‌های اشغالی و حوادث سفارت جمهوری آذربایجان در تهران:
عملیات‌های اخیر فلسطینی‌ها در قدس اشغالی، ضربات سنگینی را به پایه های اجتماعی این رژیم و اعتبار دولت نتانیاهو وارد کرده است. آنها گروه‌های حماس، جهاد اسلامی و… را تحت حمایت کامل و مجری حملات ایران در فلسطین اشغالی می‌دانند. بنابراین عوامل خود در داخل ایران را برای اجرای حملات بسیج می‌کنند. ایران به‌واسطه اتحاد محکمی که با جریان‌های قدرتمند مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن و سایر کشورهای منطقه دارد، در قضیه درگیری نظامی دست برتر را دارد و با اندکی اراده می‌تواند پیروز هرگونه درگیری سخت باشد اما به‌واسطه محدودیت‌های اقتصادی‌اش از این موضوع دوری می‌کند. برخلاف این برتری نظامی ایران، اسرائیل در عرصه سیاسی و اقتصادی دست برتر را دارد و اخیرا در کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه نیز نفوذ خود را افزایش داده است. دیپلمات‌های صهیونیست با دیپلماسی فعال و قوی خود موفق به افزایش روابط و نفوذ خود در کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه شده‌اند و این یک تهدید بسیار جدی برای ایران است.

بیشتر بخوانید:
عملیات در قدس اشغالی؛ ۸ صهیونیست کشته شدند
وقوع دومین عملیات ضد اسرائیلی در قدس اشغالی طی ۲۴ ساعت گذشته + ویدیو

ایران در سال‌های اخیر از طریق کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه، جنبه صادرات غیرنفتی خود را افزایش داده و کاستی‌های اقتصاد خود را جبران می‌کند و تاثیر تحریم‌های غرب را کاهش می‌دهد. اما نفوذ اسرائیل در این مناطق می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و راه‌های فرار از تحریم‌ها را محدودتر کند. علاوه بر این موضوع، حوادث پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، می‌تواند کریدور شمال-جنوب را تحت تاثیر قرار داده و این موضوع ممکن است با خودزنی‌های دولت الهام علی اف تشدید یافته و تا پای قطع روابط و حتی جنگ با ایران ادامه پیدا کند.

در مجموع اکنون ایران تحت فشار و در یک جنگ ترکیبی (سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی) به‌سر می‌برد. هر خبر و رویداد بی‌ربطی مانند آتش سوزی در تالاب یوسفکند و یا زلزله در خوی می‌تواند ذیل پروپاگاندای غربی‌ها قرار بگیرد و از آن برای راه‌اندازی هرج و مرج و ضربه به ایران استفاده شود. چنین تلاش هایی در آینده نیز ادامه خواهد داشت، چراکه این تاکتیک موثر غربی‌ها در جنگ‌های ترکیبی است.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا دوشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

    در دو سال اخیر با آشکارشدن ابعاد رویکرد ضد ایرانی دولت باکو از جمله طرح ادعاهای ارضی علیه ایران از سوی الهام علی‌اف پیوند با تکفیری‌ها و منافقین در آلبانی و طرح فتنه دالان تورانی ناتو، لابی دلاری و قومی باکو در ایران در پیشبرد اهداف باکو با وجود همه سرمایه‌گذاری، دچار استیصال و مشکل شده است؟ از این رو باکو تلاش می‌کند با سوء‌استفاده از فضای به‌وجودآمده از این حادثه، لابی مذکور جان تازه‌ای بگیرد. به‌ویژه اینکه جدیدترین مأموریت این لابی، مجاب‌‌کردن مقامات کشور به تمرکز صرف بر مسیر جمهوری آذربایجان در دالان شمال – جنوب و عدم توجه به سه مسیر دیگر (۱.آسیای مرکزی، ۲.دریای کاسپین و ۳.ارمنستان) است. توطئه‌ای که در صورت اجرا، موجب تحقق طرح «مایکل دورن» افسر سابق پنتاگون مبنی بر لزوم مهار ایران و روسیه با استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی جمهوری آذربایجان خواهد شد

    پاسخ
  2. علی جلالی فر دوشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳

    اولا اکراین که مسئله کارگاه اصفهان را به خودربط می‌دهد هردم عاقلی می داند که اکراین ومسئولین بی تجربه آن عاجز از چنین اقدامی است وخواسته بگوید ما نفوذ داشتیم این کاملا منتفی است اما هرچه که هست ازخودفروخته های داخلی است ازهمان اصفهان بلند کردن والحمدالله پدافند هوشیار نابود کرده وچیزدیگری بگویم چندوقت پیش بود که یکی ازمسئولی عالی رتبه اکراین از ناتو خواسته بود که مرکز تولید پهپادهای ایران را شناسای وبزنید پس اگر توانای داشتید این التماس را به ناتو نمی کردید شما کمتراز هستید وشما درمقابل روسیه با اینکه دنیای غرب پمپاژ اسلحه ومهمات می‌کنند خیلی کم می ارید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.