به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ روز گذشته سعد حریری سیاستمدار و نخست وزیر سابق لبنان پس از ۹ ماه ناکامی جهت تشکیل کابینه دولت از سمت خود استعفا داد.

لبنان از چند ماه گذشته تاکنون شاهد اعتراض بخشی از مردم این کشور بوده که به دلیل کاهش ارزش لیره (واحد پولی این کشور)، کاهش شدید ذخایر ارزی، افزایش بیکاری و فقر شکل گرفته است و پس از انفجار مهیب در بندر بیروت که باعث جان باختن بیش از ۱۶۰ تن گردید، مردم خواستار استعفای دولت شدند.
پس از استعفای “سعد حریری” نخست وزیر سابق لبنان و اعضای کابینه‌ی وی، “حسن دیاب” به مقام نخست وزیری برگزیده شد و دولت جدیدی را تشکیل داد. اما پس از مدتی “حسن دیاب” نیز برای تقدیم استعفانامه‌ی خود به “میشل عون” رئیس جمهور لبنان، در کاخ ریاست جمهوری حاضر شد.
بدین ترتیب در کمتر از ۱۰ ماه دو نخست وزیر و کابینه‌ی دولت لبنان به دلیل فشارها و اعتراضات استعفا داده‌اند. پس از استعفای حسن دیاب، میشل عون از وی خواست تا تشکیل کابینه بعدی بر سر کار بماند و پس از چندی “سعد الحریری” را به معرفی افرادی برای کابینه دولت مامور کرد . با اینکه “سعد الحریری” افرادی را برای مسئولیت‌های مختلف معرفی کرده است، اما بخاطر اختلافات میان احزاب سیاسی در لبنان، تشکیل کابینه به بن بست خورده است.

حال پس از گذشت ۹ ماه، “سعد حریری” پس از دیدار با “میشل عون” رئیس جمهور لبنان که کمتر از ۲۰ دقیقه به طول انجامید گفت: روشن است که نمی‌توانیم با رئیس جمهور “میشل عون” به توافق برسیم. به همین علت خودم را از تشکیل دولت معاف می‌کنم. من عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم دولت را تشکیل دهم و از سمت نخست وزیری استعفا دادم. خدا این کشور را یاری کند.
حریری ترکیب پیشنهادی کابینه دولت را به عون ارائه داد اما مورد موافقت وی قرار نگرفت.

پس از این تصمیم حریری، احتمالاً لبنان بیشتر در هرج و مرج و ناامنی فرو خواهد رفت. در چند ماه گذشته فقر به شدت افزایش یافته و کمبود شدید دارو، سوخت و برق کاملا مشهود است. بانک جهانی، بحران لبنان را یکی از بدترین بحران اقتصادی در ۱۵۰ سال گذشته عنوان کرده است.
ارزش پول ملی لبنان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
وزیر امور خارجه فرانسه عدم تشکیل دولت جدید را “یک حادثه وحشتناک دیگر” عنوان کرد و گفت: رهبران لبنان در یافتن راه حلی برای بحرانی که ایجاد کرده‌اند ناتوان هستند.

از روز گذشته و پس از استعفای حریری، معترضان لبنانی برخی از جاده‌های بیروت را مسدود کردند و سطل‌های زباله و لاستیک‌ها را آتش زدند. نیروهای ارتش در خیابان‌ها مستقر شده و برای متفرق‌کردن معترضان اقدام به شلیک هوایی کردند. یک منبع امنیتی نیز گفت که در این درگیری‌ها یک سرباز زخمی شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.