حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق و ضرورت پاسخ ایران

شنبه 21 خرداد 1401 - 13:03
https://iswnews.com/?p=72517

حمله موشکی اخیر اسرائیل به سوریه منجر به توقف فعالیت مهمترین نقطه پشتیبانی مقاومت از سوریه یعنی فرودگاه بین‌المللی دمشق شده است. این موضوع در کنار آشوب طلبی‌های اخیر ترکیه در شمال سوریه، ضرورت پاسخگویی مستقیم به حملات اسرائیل را دوچندان کرده است.

حملات اخیر ارتش اسرائیل به سوریه منجر به خسارات جدی به فرودگاه بین‌المللی دمشق شده است. طبق تصاویر ماهواره‌ای باندهای این فرودگاه آسیب جدی دیده و وزارت حمل و نقل دولت سوریه به بهانه مشکلات فنی تعلیق تمامی پروازهای این فرودگاه را اعلام کرده است.

این حمله دومین حمله اسرائیل در خردادماه و هشتمین حمله آنها در سال جاری به سوریه است که در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است. حمله قبلی اسرائیل در ۱۷ خرداد ماه با عملکرد مناسب پدافند هوایی ارتش سوریه ناموفق ماند، اما موفقیت این حمله، ناکامی حمله قبلی را نیز جبران کرد.
در چنین حالتی، شرایط ایجاب می‌کند که پاسخ متقابل مقاومت به حمله نظامی اسرائیل از سوریه انجام شود. شاید بازگویی چندین باره این موضوع کلیشه‌ای به نظر برسد، اما فعالیت فرودگاه دمشق در هیچ برهه‌ای از جنگ سوریه و حتی زمانی که فاصله گلوله های مسلحین با محل فرود هواپیماها کمتر از یک کیلومتر بود، اینگونه متوقف نشده بود! فرودگاه دمشق اصلی ترین نقطه برای تدارکات و پشتیبانی از فعالیت‌های محور مقاومت در این منطقه است و وقتی این جریان قطع شود یعنی برنامه مهمی در دستور کار دشمن قرار گرفته است. بر اساس این رویکرد و با نگاهی به تحولات اخیر شمال سوریه و رایزنی‌های اخیر مقامات ترکیه و اسرائیل، می‌توان دریافت که مسئله عملیات اردوغان در شمال سوریه بی ارتباط با حملات هوایی دمشق نیست.
اعتراض دیپلماتیک روسیه به حملات اسرائیل و معامله اخیر آنها با ترکیه، نشان دهنده خنثی بودن مواضع روسها در تقابل جدید سوریه است. آنها بر مبنای سیاست خارجی خود از سویی موضع خود به عنوان متحد ایران و سوریه را حفظ می‌کنند و از سویی دیگر تا پای منافع شان در میان نباشد در میدان عمل تحرک خاصی انجام نمی‌دهند.
اما ایران به عنوان مهمترین بازیگر میدان سوریه و دشمن مشترک ترکیه و اسرائیل باید کنترل شود. در نتیجه عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه و حملات اسرائیل در جنوب سوریه را می‌توان دو لبه‌ی شمشیر ضدایرانی دانست.

در حال حاضر عملیات احتمالی ترکیه با موضع محکم ایران و سوریه در شمال حلب و همچنین گشت‌های هوایی روسیه روبرو شده و سرنوشت منحطی را دنبال می‌کند. اما تداوم ضربات جدی اسرائیل می‌تواند محاسبات ترکیه را تغییر دهد و موضع سکوت ایران را حمل بر ضعف نظامی و سیاسی در سوریه کند. از این رو لازم است دوباره تاکید کنیم: شرایط ایجاب می‌کند که پاسخ متقابل مقاومت به حمله نظامی اسرائیل از سوریه انجام شود. در غیر این صورت باید منتظر حملات سنگین تر اسرائیل، توسعه طلبی ترکیه و نارضایتی دولت سوریه از وضعیت موجود باشیم.

بیشتر بخوانید:
یادداشت: لشکرکشی اردوغان به شمال حلب؛ منتظر واکنش ایران و سوریه هستیم!
اینفوگرافیک: حملات هوایی و موشکی اسرائیل علیه سوریه در سال ۱۴۰۰

آمار حملات هوایی و موشکی اسرائیل علیه سوریه در سال ۱۴۰۰
تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. گپ شنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

    وقتی فرماندهامون دائم دنبال به اصطلاح صبر استراتژیک هستن و از نظام سوریه هم اصولا کشش و عزمی نیست پس بعید می دونم اتفاق خاصی بیفته

    پاسخ
  2. علی اس اس شنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

    وقتی به دشمن جواب در خور ندی اینم تهش

    پاسخ
  3. سیدهادی شنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲

    یه موشک سرگردان بخوره نزدیک دیمونا میفهمن دنیا دست کیه

    پاسخ
  4. صدر دوشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴

    تا حالا کی پاسخ دادیم که این بار دوممون باشه!! فقط یک طرفه داریم میخوریم !!!

    پاسخ
  5. amir سه شنبه, ۲۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳

    مصلحت اندیشی تا کی اخه؟؟؟ خاک تو سره اون سیاست خارجه ای که ترکیه و اذربایجان و عربستان رو دوست و برادر ایران حساب میکنه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.