– شهرداری شهر پوپسانا به تصرف نیروهای ارتش روسیه و لوهانسک درآمد.

– تصاویری از کارخانه ایلیچ واقع در شهر ماریوپل
کارخانه ایلیچ در طول یک قرن اخیر محل تولید فولاد در اوکراین بوده است، اما در جریان جنگ اخیر به محلی برای استقرار تجهیزات نظامی اوکراین تبدیل شد. این کارخانه در شمال شهر ماریوپل واقع شده و در ۲۶ فروردین ماه سال جاری به تصرف کامل نیروهای ارتش روسیه درآمد.

– اولین تصاویر هوایی از کارخانه ایلیچ پس از پنجاه و پنج روز نبرد!
کارخانه آهن و استیل ایلیچ در شمال شهر ماریوپل قرار دارد و پس از کارخانه کریوریژستال، بزرگترین شرکت متالورژی در اوکراین است. این کارخانه سال ۱۸۹۷ میلادی ساخته شده و پیش از وقوع جنگ بیش از ۶۰ هزار نفر در آن کار می‌کردند. در جریان جنگ اوکراین نیز به محلی برای استقرار تجهیزات نظامی ارتش اوکراین و نبرد با روسها تبدیل شد و برخی از نقاط آن در اثر بمباران تخریب شد. کارخانه ایلیچ در ۲۶ فروردین ماه سال جاری به تصرف کامل نیروهای ارتش روسیه درآمد.

– بمباران کارخانه آزوفستال بیانگر تداوم درگیری سنگین ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی در اطراف این کارخانه است. در این راستا وزارت دفاع روسیه طی بیانیه ای مجددا از نیروهای اوکراینی و مزدوران خارجی خواسته است که امروز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ (به وقت مسکو)، آزوفستال را بدون سلاح و مهمات ترک کنند. روسیه در این بیانیه بر حفظ جان همه کسانی که تسلیم شوند، طبق قوانین کنوانسیون ژنو درباره رفتار با اسرای جنگی تاکید کرده است.
در سایر مناطق شهر ماریوپل نیز دودهای ناشی از بمباران و آتش درگیری‌های روزهای گذشته دیده می‌شود. منابع اوکراینی معتقدند که جنگنده‌های روسی در بمباران شهر ماریوپل از بمب های فوق سنگین FAB-3000 با وزن سه تُن استفاده کرده‌اند.

– ۵۵ روز از حمله نظامی ارتش روسیه به کشور اوکراین می‌گذرد و امروز ظهر سرگی لاوروف از آغاز مرحله جدید ارتش روسیه در اوکراین خبر داد. این عملیات معطوف به منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین است. روند آماده سازی برای آغاز عملیات در این محور از ۱۵ روز پیش آغاز شده بود. نیروهای ارتش روسیه تا روز چهلم جنگ بطور کامل از مناطق شمالی اوکراین عقب نشینی کردند و از آن زمان تاکنون، عملیات ارسال نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر به مناطق جنوب شرقی اوکراین آغاز شده و در جریان بود.
در این مرحله از عملیات، تصرف شهرهای مهم سوردونتسک، اسلوویانسک، کراماتورسک و بدست آوردن کنترل کامل استان های دونتسک و لوهانسک در اولویت روسیه قرار دارد. همزمان با این عملیات و یا در مرحله بعدی، محاصره و کنترل شهرهای خارکیف و زاپروژیا در دستور کار ارتش روسیه قرار خواهد گرفت.

آغاز مرحله دوم عملیات روسیه در اوکراین

– یک فروند پهپاد شناسایی سبک Eleron-3 متعلق به ارتش روسیه در استان چرنیهیو سقوط کرد. با توجه به سالم ماندن بدنه‌ی پهپاد، علت سقوط این پهپاد به احتمال زیاد نقص فنی بوده است.
پهپاد Eleron-3 سرعتی معادل ۱۳۰ کیلومتر در ساعت و توان پرواز تا ارتفاع ۴ هزار متری را داراست. این پهپاد از سال ۲۰۱۵ میلادی مورد استفاده ارتش روسیه قرار گرفته است.

– ویدیویی از شلیک راکت اندازهای اوراگان BM-27 ارتش اوکراین به سمت مواضع ارتش روسیه.
با توجه به میزان برد این راکت، احتمالا مواضع روسیه در شرق و یا جنوب اوکراین هدف این حمله بوده است. زمان این حمله نیز نامشخص است.
راکت انداز BM-27 از سال ۱۹۷۵ میلادی توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ‌های مختلف استفاده شده و اولین پرتابگر موشکی سنگین چندگانه و چرخشی مدرن در آن برهه بوده است.
این راکت اندازها در جریان جنگ یمن نیز بارها توسط انصارالله مورد استفاده قرار گرفته است. حمله راکتی انصارالله به مناطق جنوبی عربستان در ۴ دی ۱۴۰۰ یکی از این حملات بود. (جزئیات بیشتر: اینجا)

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.