– نیروهای ویژه روسیه مخفیگاه نظامیان اوکراینی در منطقه کوپیانسک واقع در استان خارکیف را شناسایی کردند.
در این مخفیگاه مقداری سلاح و مهمات توسط نیروهای روسی کشف و ضبط شد.

– آمار وزارت دفاع روسیه در خصوص خسارات ارتش اوکراین در جنگ تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱:
در مجموع از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین تاکنون، ۱۴۱ فروند هواپیمای نظامی، ۱۱۰ فروند بالگرد، ۵۸۳ فروند پهپاد، ۲۵۷۶ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، ۲۶۹ راکت انداز چندگانه، ۱۱۱۱ توپ صحرایی و خمپاره انداز و ۲۳۹۲ واحد خودروی نظامی ویژه منهدم شده است.

– ارتش روسیه صبح امروز حرکت جدیدی را به سمت شهرک های باروینکوئه و اسلاویانسک در محور جنوبی ایزیوم آغاز کرده است.
در این ویدیو حرکت کاروان ارتش روسیه شامل دستکم ۱۰ عراده تانک T-72 و دو دستگاه خودروی جنگی BMP در جاده جنوبی ایزیوم مشاهده می‌شود.

– تصاویری از تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسالی کشورهای غربی به اوکراین که توسط نیروهای روسی به غنیمت گرفته شد.

– هدف قرار گرفتن نظامی اوکراینی توسط تک‌تیرانداز دونتسک
یکی از تک‌تیراندازان دونتسک موفق می‌شود یکی از نیروهای ارتش اوکراین را از ناحیه سر مورد هدف قرار دهد و لحظه برخورد گلوله به نظامی اوکراینی نیز در ثانیه‌های آخر ویدیو قابل مشاهده است.
زمان و مکان این ویدیو نامشخص است.

– آمار رسانه‌های اوکراین از مجموع تلفات و خسارات ارتش روسیه از تاریخ ۲۴ فوریه تا ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی (۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱):
بیش از ۲۲۱۰۰ هزار نفر از پرسنل روسیه کشته و زخمی شده‌اند.
۹۱۸ عراده تانک، ۲۳۰۸ دستگاه خودروی نظامی، ۴۱۶ قبضه توپ، ۱۴۹ دستگاه راکت انداز، ۶۹ دستگاه پدافند هوایی، ۱۸۴ فروند هواپیما، ۱۵۴ فروند بالگرد، ۱۶۴۳ دستگاه خودروی سنگین، ۸ دستگاه قایق تندرو سبک و کشتی جنگی، ۷۶ دستگاه تانکر سوخت و ۲۰۵ فروند پهپاد منهدم شده است.

– ساعاتی قبل رسانه‌های محلی اعلام کردند یک بالگرد Mi-28 (میل-۲۸) ارتش روسیه در منطقه دونتسک توسط نظامیان اوکراینی و احتمالا بر اثر برخورد موشک دوش‌پرتاب سرنگون شده و عکسی از لاشه بالگرد Mi-28 روسی منتشر کردند.
بررسی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد ادعای رسانه‌های اوکراینی نادرست بوده و این بالگرد ماه گذشته در نزدیکی فرودگاه گوستومل در حومه‌ی شهر کیف سقوط کرده است.
مختصات محل سقوط بالگرد روسی:
۵۰°۳۵’۵۳.۲″N 30°۱۱’۲۵.۵″E
میل-۲۸ یک بالگرد تهاجمی روسی است که جهت مقابله با اهداف زمینی زره‌پوش و اهداف هوایی کم‌سرعت بکارگیری می‌شود.

– حمله توپخانه‌ای ارتش روسیه به نیروهای اوکراینی در شهرک مارینکا
ارتش روسیه، محل تجمع نیروهای ارتش اوکراین در شهرک مارینکا واقع در غرب شهر دونتسک را هدف حملات توپخانه‌ای دقیق قرار داد. با شروع حملات دقیق توپخانه‌ای، نظامیان اوکراینی پی بردند که محل حضور آنها توسط روس‌ها شناسایی شده است و محل استقرار خود را تغییر دادند اما مجددا هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفتند.
نظامیان روسی جهت شناسایی مواضع نظامیان اوکراینی، رصد لحظه‌ای و اصلاح گرای توپخانه از پهپاد استفاده نمودند.
اهمیت بالای پهپادهای شناسایی در میادین نبرد و انتقال تصاویر لحظه‌ای در این ویدیو قابل مشاهده است.

– زلنسکی هم پروپاگاندای بیرقداری ترکیه را رد کرد!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اخیرا در مصاحبه ای در پاسخ به سوال خبرنگار کشور ترکیه در مورد نقش و اثرگذاری پهپادهای بیرقدار در جنگ علیه روسیه، این پهپاد را ناکافی و غیراستراتژیک قلمداد کرد.

ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به سوال خبرنگار کشور ترکیه گفت: “پهپادهای تهاجمی ترکیه “بایراکتار” نقش تعیین کننده ای در جنگ با روسیه ندارند. با تمام احترام و صادقانه می گویم که این یک جنگ متفاوت است. به گفته کارشناسان، این جنگ با هیچ جنگ دیگری در قرن بیست و یکم قابل مقایسه نیست. این پهپادها (بیرقدار) یا سایر پهپادها می‌توانند کمک کنند، اما تأثیر چندانی بر نتیجه جنگ ندارند.”

تا پیش از جنگ اوکراین، رسانه های ترکیه و طرفداران افراطی این کشور با توجه به پیشینه عملکرد پهپادهای بیرقدار در جنگ‌های قره باغ، لیبی و… تبلیغات گسترده ای را بر روی این پهپاد می‌کردند. اما واقعیت این است که پهپادهایی مانند پهپاد بیرقدار فقط به درد جنگ هایی می‌خورد که علیه دشمن بی دفاع انجام می‌شود. یعنی جنگ هایی که علیه گروه های شبه نظامی و یا دشمنی که دارای سامانه های دفاع هوایی ضعیف و قدیمی انجام باشند. در غیر اینصورت، بیرقدار شانس چندانی در برابر سامانه ها و چترهای پدافندی پیشرفته ندارند.

این واقعیت در جنگ اوکراین به روشنی نمایان شد. در ابتدای جنگ و زمانی که بی‌برنامگی در برنامه ریزی هجومی روسیه موج می‌زد، پهپادهای بیرقدار تا حدودی موفق به وارد آوردن خساراتی شدند اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و برقراری چتر پدافندی صحیح توسط روسیه، به کلی از صحنه جنگ اوکراین محو شدند!

از این رو، زلنسکی نیز با درک این واقعیت، از اسطوره سازی تخیلی و بیخود برای این پهپاد جلوگیری کرد، چرا که او به خوبی می‌داند برای برنده شدن در این جنگ به چیزی بیشتر از چند پهپاد اسمبلی و مونتاژی ترکیه ای نیاز دارد. جنگ اوکراین، جنگ قره باغ نیست که بتواند با چند پهپاد کل تجهیزات ارتش روسیه را نابود کند!

دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی بایراکتار TB2

– بر اثر حمله ناشناسی به روستای مایاک در منطقه خودمختار ترانس نیستریا دو آنتن رادیویی تخریب و واژگون شد.
تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما منابع روسی معتقدند که این حمله از سوی اوکراین و یا مولداوی انجام گرفته است.
از سویی دیگر رسانه های مولداوی این احتمال را مطرح کرده‌اند که این حمله خودزنی روس تبارهای مولداوی برای کشاندن آتش جنگ اوکراین به شرق مولداوی می‌باشد.

خلاصه اظهارات مقامات منطقه خودمختار ترانس نیستریا درباره انفجار آنتن های رادیویی در روستای مایاک:
«تحقیقات حاکی از دست داشتن اوکراین در انفجارهای اخیر است. ما از ارتش روسیه درخواستی برای افزایش تعداد نظامیان مستقر در جمهوری ترانس نیستریا نداشته ایم و نیازی هم برای افزایش نیرو نداریم. منطقه ما هیچ گونه تهدیدی برای اوکراین ایجاد نمی‌کند.»

حمله ناشناس به ترانس‌نیستریا، خودزنی روس تبارها یا حمله اوکراین؟ ترانس‌نیستریا کجاست؟!

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.