– ویدئویی از پیشروی نیروهای ارتش روسیه و تصرف مواضع نیروهای اوکراینی در منطقه کرمینا واقع در شمالغرب روبیژنه.

– ویدیویی از اسکورت ستون نیروهای ارتش روسیه توسط بالگردهای روسی
تامین هوایی مناسب و استفاده از هواگردها جهت اسکورت کاروان‌های نظامی و پشتیبانی از نیروهای خودی دارای اهمیت بالایی است و می‌تواند عملیات کمین دشمن را خنثی کرده و خسارات احتمالی را کاهش دهد.
نتیجه عدم استفاده روس‌ها از پشتیبانی هوایی مناسب همان شد که در ویدیوها و اخبار هفته‌های اخیر قابل مشاهده بود. نظامیان اوکراینی با اجرای کمین‌های ساده اما غافلگیرانه در مسیر کاروان‌های لجستیکی روس‌ها، خسارات قابل توجهی به ارتش روسیه وارد کردند و عملکرد نیروهای عملیاتی در خطوط مقدم را با مشکل مواجه کرده و ادامه‌ی نبرد را برای آنها دشوار ساختند.

– بامداد امروز منابع محلی از وقوع دو انفجار سنگین در تاسیسات استراتژیک نیروهای مسلح روسیه در شهر بریانسک واقع در غرب روسیه خبر دادند. این انفجارها در انبار نفت و انبار تسلیحات نظامی نیروهای مسلح روسیه در بریانسک رخ داده است.
برخی منابع روسی حمله ارتش اوکراین به بریانسک را رد کرده‌اند، اما این انفجارها به احتمال زیاد بر اثر حمله موشکی و یا بمباران هواگردهای اوکراینی رخ داده است.

– ورود کاروان نیروهای ارتش روسیه به استان خارکیف.
در این ویدیو تانک های T-72B3 و T-72B و خودروی نظامی BMP-1A و BMP-1 و سایر وسایل نقلیه دیده می‌شوند.

– شکست حمله نیروهای اوکراینی برای بازپسگیری روستای مرزی کوزاچا لوپان در شمال شهر خارکیف. در این درگیری چند عراده تانک و خودروی جنگی ارتش اوکراین توسط نیروهای روسی منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه در آخرین آمارهای خود مدعی انهدام ۲۵۲۶ عراده تانک و خودروی نظامی اوکراینی در جریان ۶۱ روز جنگ شده است.
مختصات روستای کوزاچا لوپان:
۵۰°۱۹′۵۵″N 36°۱۱′۳۷″E

– “آنتونی بلینکن” وزیر خارجه و “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا طی سفر به شهر کیف، با “ولودیمیر زلنسکی” رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کردند.

زلنسکی پیش از این دیدار گفته بود که با مقامات آمریکایی درباره سطح مطلوب کمک‌های نظامی و جدول زمانی ارسال محموله‌های تسلیحاتی به اوکراین صحبت خواهد کرد.

بنابر گزارش رسانه صهیونیستی آسوشیتدپرس، بلینکن و آستین در این دیدار خبر اعطای بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک مالی-نظامی و همچنین فروش ۱۶۵ میلیون دلار تسلیحات را به زلنسکی داده‌اند.
آنها همچنین گفتند که بایدن به زودی سفیر آمریکا در اوکراین را مشخص خواهد کرد و دیپلمات‌های آمریکایی که قبل از جنگ اوکراین را ترک کردند، هفته آینده به کشور باز خواهند گشت.
طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، دولت جوزف بایدن مجموعاً ۷۱۳ میلیون دلار بودجه نظامی خارجی برای متحدین خود اعلام کرده است که حدود ۳۲۲ میلیون دلار برای اوکراین در نظر گرفته شده است. مابقی این بودجه بین کشورهای عضو ائتلاف ناتو و سایر کشورهایی که از زمان آغاز جنگ با روسیه، تجهیزات نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند، تقسیم خواهد شد.

– رسانه‌های اوکراینی با انتشار تصاویری از سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو ۳۴ ارتش روسیه در آسمان خارکیف خبر دادند.
طبق آمارهای وزارت دفاع اوکراین، از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون بیش از ۱۸۱ فروند از جنگنده‌های ارتش روسیه توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شده‌اند.

– ویدیویی از درگیری‌های ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی در جهت شمالی کارخانه آزوفستال در شهر ماریوپل.
طبق این ویدیو نیروهای روسی با گلوله باران مناطق حومه‌ی شمالی کارخانه آزوفستال، موفق به پاکسازی کارخانه سیمان و محل دفن زباله از سیطره نیروهای اوکراینی شده‌اند.
در حال حاضر درگیری‌ها به خاطر اعلام آتش‌بس از سوی روسیه متوقف شده است. وزارت دفاع روسیه برای خروج غیرنظامیان از آزوفستال از ساعت ۱۴ امروز به وقت مسکو، آتش‌بس اعلام کرده است. مختصات کارخانه سیمان ماریوپل:
۴۷°۰۷’۵۱.۰″N 37°۳۷’۵۹.۳″E

– آتش بس جدید در منطقه صنعتی آزوفستال شهر ماریوپل.

نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و نیروهای دونتسک (DPR) در آتش بسی یکجانبه حملات خود به مواضع نیروهای اوکراینی در ماریوپل را متوقف کرده و واحدهای نظامی خود را به فاصله ای امن از منطقه صنعتی آزوفستال خارج کرده‌اند.
روسیه اعلام کرد که از ساعت ۱۴ امروز به وقت مسکو، نبردها در منطقه صنعتی آزوفستال متوقف می‌شود و نیروهای روسیه تا فاصله مشخصی برای اجرای آتش بس بشردوستانه عقب نشینی می‌کنند. این آتش بس برای تخلیه غیرنظامیان از جمله کارگران، کودکان و زن ها از منطقه آزوفستال اعلام شده است.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر از غیرنظامیان در پناهگاه‌های زیر آزوفستال حضور دارند.

۶ طبقه پناهگاه مستحکم زیر منطقه صنعتی آزوفستال!
چند هفته ای است که حدود ۲۰۰۰ نیروی اوکراینی (آمار طرف اوکراینی) و حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی که از نبردهای ماریوپل گریخته اند در تونل ها و پناهگاه های زیر کارخانه آزوفستال پناه گرفته اند.
اطلاعات و نمودارهایی هم از طرف روسیه و هم از طرف رسانه های طرفدار اوکراین منتشر شده است که تایید می‌کند زیر کارخانه آزوفستال شبکه ای از تونل ها و پناهگاه های مستحکم وجود دارد.
بر اساس اطلاعات موجود، در زیر کارخانه آزوفستال ۶ طبقه مستحکم و شبکه ای از تونل ها به طول ۲۴ کیلومتر وجود دارد. این تاسیسات دارای سیستم آب و برق مستقل هستند. با توجه به اینکه این پناهگاه در زمان شوروی و با در نظر گرفتن شرایط جنگ سرد ساخته شده است، شرایط لازم برای بقا تا زمانی طولانی را فراهم می‌کند.

از این رو، شاید این موضوع یکی از دلایل اصلی باشد که روسیه و رئیس جمهور این کشور تمایلی برای ادامه نبردها در آزوفستال نداشته باشد.

بصورت کلی طبقات زیرین آزوفستال و مکان های مشابه در دیگر نقاط اوکراین از جمله مسائل پرحاشیه جنگ اوکراین است. در دوماه اخیر، روسیه بارها با انتشار اسنادی ادعا کرده است که اوکراین با کمک آمریکا و شرکای غربی خود در حال انجام یک سری از برنامه های بیولوژیکی و غیرقانونی در مکان هایی مانند آزوفستال و سایر نقاط دیگر در کشور اوکراین است؛ موضوعی که روسیه هرگز آن را تحمل نمی‌کند.

– تصاویری از لاشه‌ی پهپاد بیرقدار ارتش اوکراین که بر فراز استان کورسک روسیه ساقط شد.
گفته می‌شود که این پهپاد قصد داشته است از طریق استان سامی اوکراین وارد استان کورسک روسیه شده و حملاتی را انجام دهد اما پس از ورود به حریم هوایی روسیه، توسط سامانه‌های پدافندی در حوالی منطقه “بروسکی” سرنگون شد.
بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، از ابتدای درگیری‌های اوکراین تاکنون ۵۶۶ فروند پهپاد ارتش اوکراین منهدم شده است.

– تصاویری از کامیون GAZ-66 (ایستگاه رادیویی) و خودروی زرهی “کوزاک” ارتش اوکراین که توسط نیروهای ارتش روسیه در جاده اسلاویانسک منهدم شدند.

– آتش‌سوزی در انبار نفت دروژبا در شهر بریانسک روسیه
بامداد امروز انبار نفت دروژبا واقع در شهر بریانسک روسیه دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد. حادثه آتش‌سوزی دوم نیز در همین شهر و در انبار مهمات یک مرکز نظامی به وقوع پیوست. ساکنان محلی در این خصوص اظهار داشتند که قبل از وقوع آتش‌سوزی صدای دو انفجار را شنیده‌اند. مقامات روسیه تاکنون اظهار نظر دقیقی در مورد علت آتش سوزی ها نکرده اند اما جزئیات حادثه در حال بررسی است.
شهر بریانسک روسیه حدود ۱۵۴ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد. در فروردین ماه سال جاری، نیروهای روسیه از استان سامی اوکراین عقب‌نشینی کرده و مناطق قابل توجهی در مرز با استان بریانسک روسیه تحت کنترل نظامیان اوکراینی قرار گرفت. با این اقدام روس‌ها، مناطق تحت تسلط ارتش اوکراین در استان سامی گسترده‌تر شده و با حذف فاصله حائل میان خاک روسیه و نظامیان اوکراینی، ضریب امنیتی استان بریانسک روسیه نیز کاهش یافت.
ویدیوهای مختلفی از بریانسک منتشر شده است و با توجه به موقعیت آتش سوزی ها برخی بر این باورند که این حملات با استفاده از موشک‌های کروز یا عناصر نفوذی در خاک روسیه صورت گرفته است. پیشتر روسیه اعلام کرده بود در صورتی که حملات اوکراینی ها در خاک روسیه ادامه داشته باشد، روسیه اماکن “مهم و تصمیم ساز” در اوکراین را مورد هدف قرار خواهد داد. با این حال روسیه تاکنون تنها به هدف قرار دادن زیرساخت ها و اماکن نظامی اوکراین بسنده کرده است. باید دید ادامه ی حملات اوکراینی ها به خاک روسیه، وضعیت جنگ در اوکراین را به کدام سمت هدایت خواهد کرد.

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.