– ارتش روسیه با یک فروند موشک یک پل راه آهن در استان دنیپروپتروفسک را مورد حمله قرار داد. در پی این حمله ارتباط ریلی این مسیر قطع شده است.

– رسانه‌های اوکراینی تصاویری از لاشه‌ی دو فروند پهپاد Orlan-10 متعلق به ارتش روسیه را منتشر کردند.
پهپاد اول در جبهه خرسون سرنگون شده و جزئیات پهپاد دوم مشخص نیست. به نظر می‌رسد پهپاد دوم صدمه کمتری دیده و قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد.
برای مشاهده اینفوگرافیک، جزئیات و معرفی کامل پهپاد Orlan-10 کلیک کنید

– انهدام تانک T-90M ارتش روسیه در استان خارکف توسط نظامیان اوکراینی.
تانک T-90 یکی از تانک‌های پیشرفته ارتش روسیه می‌باشد که تولید آن از سال ۱۹۹۳ میلادی آغاز شد. وزن تی-۹۰ حدود ۴۶٫۵ تن است. حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

– پدافند هوایی ارتش روسیه طی چهار روز اخیر سه فروند دیگر از پهپادهای شناسایی Tu-141 ارتش اوکراین را ساقط کرده است. یک فروند از این تعداد در مناطق مرزی استان خارکیف و یک فروند دیگر را در استان بریانسک واقع در غرب روسیه ساقط شده است. جزئیات انهدام پهپاد سوم نیز مشخص نیست.
پهپاد شناسایی رزمی Tu-141 در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و ارتش روسیه در سالهای گذشته آن را از رده خارج کرد. اما ارتش اوکراین پس از جنگ داخلی سال ۲۰۱۴ میلادی مجددا آنها را به کار گرفته است.

– مقامات امنیتی ترانس‌نیستریا از وقوع تیراندازی در منطقه پاولیوکا واقع در شمال گذرگاه مرزی کوچورگان گزارش دادند. از تلفات و خسارات این حمله خبری منتشر نشده است.
مختصات گذرگاه مرزی کوچورگان:
۴۶°۴۴’۱۳″N 29°۵۸’۲۹″E

اخبار و اطلاعات بیشتر درباره منطقه خودمختار ترانس نیستریا:
حمله به ترانس‌نیستریا، خودزنی روس تبارها یا حمله اوکراین؟ ترانس‌نیستریا کجاست؟!
اروپا در انتظار جنگی دیگر، آیا لهستان به شرق مولداوی لشکرکشی می‌کند؟

– وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ارتش روسیه و نیروهای دونتسک به مدت سه روز از ۵ تا ۷ می ۲۰۲۲ میلادی (۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت) و از ساعت ۸ تا ۱۸ (به وقت مسکو)، یک کریدور بشردوستانه را برای خروج غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل ایجاد خواهند کرد. طبق بیانیه‌ی وزارت دفاع روسیه، غیرنظامیانی که آزوفستال را ترک می‌کنند، می‌توانند آزادانه هر مسیری را که می‌خواهند انتخاب کنند.
در همین حال “اسنات لوبرانی” هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین در گزارشی اعلام کرد، بیش از ۳۰۰ نفر غیرنظامی از شهرهای ماریوپل، بردیانسک و دیگر شهرهای تحت کنترل روسیه به سمت مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده‌اند.
طبق اظهارات مقامات سازمان ملل متحد، در جریان سفر اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو و کیف، سران روسیه و اوکراین با مشارکت سازمان ملل در تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال موافقت کرده‌اند.

– اوکراینی‌ها لاشه‌ی یک بالگرد Mi-24 ارتش روسیه را از کف رود دنیپر در استان کیف بیرون کشیدند!
این بالگرد به احتمال زیاد از جمله بالگردهایی است که در روزهای نخستین جنگ اوکراین و در جریان عملیات تسخیر گوستومل توسط اوکراینی‌ها سرنگون شده است.

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱ روز ۶۲ روز ۶۳روز ۶۴ روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

    ضمن تقدیروتشکر چرا چندروزی است اخبارتکمیل نمیاد اگه امکان داره بیشتر بهرمندشویم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.