– در ادامه عقب نشینی نیروهای روسیه از اطراف شهر خارکیف، نیروهای اوکراینی موفق شدند تعداد دیگری از روستاها و مناطق در شمال و شمال شرق شهر خارکیف را به کنترل خود دربیاورند.
عقب نشینی نیروهای روسیه از اطراف شهر خارکیف به سمت مرز روسیه در حالی صورت می‌گیرد که آزادسازی حجم زیادی از نیروهای اوکراینی که پیشتر مشغول دفاع از جبهه های شهر خارکیف بودند، می‌تواند در آینده نزدیک برای نیروهای روسیه در سایر جبهه های دونباس مشکل ساز شود.
با توجه به روند تحولات در جبهه خارکیف، به نظر می‌رسد نیروهای روسیه در آینده نزدیک تا مرزهای روسیه و اوکراین عقب نشینی کنند.
نقشه آنلاین

– کمین ارتش اوکراین به کاروان خودروهای نظامی و زرهی ارتش روسیه در استان دونتسک.
وزارت دفاع اوکراین در آخرین آمارهای خود از انهدام ۲۸۰۸ دستگاه خودروی نظامی و زرهی روسیه گزارش داده است. علت اصلی متحمل شدن چنین خساراتی را می‌توان در حملات توپخانه‌ای و کمین ‌های این چنینی ارتش اوکراین دید که عموما با استفاده از تسلیحات آمریکا و کشورهای اروپایی انجام گرفته است.

– نظامیان اوکراینی با استفاده از موشک ضد زره NLAW یک خودروی زرهی ارتش روسیه را هدف حمله قرار دادند.
موشک ضد زره NLAW یک موشک ضد زره کوتاه برد است که به صورت دوش پرتاب توسط پیاده نظام بدون نیاز به پرتابگر شلیک می‌شود. این موشک توسط نیروهای نظامی انگلستان، فنلاند، لوکزامبورگ، سوئد و اوکراین استفاده می‌شود.
سلاح NLAW دارای سیکر (جستجوگر) فروسرخ است و بعد از هدف‌گیری و شلیک بصورت خودکار و خوداتکا به سمت هدف هدایت می‌شود.
بیشتر بخوانید:
دانش نظامی: موشک ضد زره کوتاه برد NLAW
نیروهای اوکراینی از چه سامانه‌های دوش پرتابی برای مقابله با روسیه استفاده می‌کنند؟

– رسانه های اوکراینی تصاویری از لاشه‌ی یک فروند بالگرد Mi-28N با شماره RF-13654 را منتشر کردند.
جزئیات مکان و زمان انهدام این بالگرد مشخص نیست. اما برخی از رسانه‌های اوکراینی مدعی هستند که این بالگرد در تاریخ ۵ یا ۷ می (۱۵ یا ۱۷ اردیبهشت) و در جبهات شمالی استان خارکیف سرنگون شده است.
بالگرد Mi-28N معروف به “شکارچی شب” از سری بالگرد‌های تهاجمی ارتش روسیه است که برای ماموریت در شب و مقابله با خودروهای نظامی و زرهی و اهداف هوایی کم سرعت طراحی شده است.
درباره این بالگرد بیشتر بخوانید: دانش نظامی: بالگرد نظامی Mi-28N

– نیروهای دونتسک (DPR) با استفاده از یک فروند موشک هدایت شونده ضد تانک (احتمالا کورنت)، خودروی حامل نظامیان اوکراینی در یکی از جبهات منطقه دونباس را منهدم کردند.

– ویدیوی انهدام تانک T-90M ارتش روسیه در جبهه خارکیف.
بر اساس اظهارات رسانه‌های اوکراینی، این تانک پیشرفته روسی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت توسط نیروهای اوکراینی با دوش پرتاب کارل گوستاف (Carl Gustaf) ساخت سوئد مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.
البته ممکن است این تانک قبل از این شلیک، بر اثر اصابت ضعیف دوش پرتاب یا موشکی از کار افتاده و سپس با شلیک یک تانک روسی یا اوکراینی که در این ویدیو شاهد آن هستیم، منهدم شده باشد. روسها معمولا برای جلوگیری از افتادن چنین تجهیزات مهمی به دست ارتش اوکراین، آنها را منهدم می‌کنند.

– صحنه هایی کمیاب از جنگ اوکراین!
در این ویدیوها لحظاتی از شلیک تک تیراندازان ارتش روسیه به نیروهای اوکراینی در جریان نبردهای شرق اوکراین را می‌بینیم.
برخلاف روال جنگ‌های دهه اخیر در غرب آسیا، آنچه کمتر در جریان این جنگ شاهد آن بودیم، نبردهای مسلحانه بوده و به جز نبردهای ماریوپل، میدان دیگری برای روایت از درگیری با سلاح‌های سبک نداریم. در واقع جنگ اوکراین بیشتر صحنه‌ی رقابت و نبرد تجهیزات سنگین و نیمه سنگین روسیه با آمریکا و اروپا بوده است و سلاح‌های سبک مجالی برای نمایش و محک تخصصی نداشته‌اند.

– یکی از نظامیان روسی پس از شلیک RPG-7، توسط یک کوادکوپتر ارتش اوکراین هدف حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

این خبر بروزرسانی می‌شود…

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱ روز ۶۲ روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. daniel سه شنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

    merci

    پاسخ
  2. محمد(ل ن ) چهارشنبه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

    تا قبل این جنگ دنیا و ناتو از روسیه ترس داشتن، با این ضعف و خرابکاری فرماندهان روس نه تنها با خواری و خفت از اکراین عقب نشینی خواهد کرد و اکراین به ناتو خواهد پیوست بلکه زمینه تجزیه روسیه و یا هر گونه حمله نظامی ناتو و تسلط بر آن نیز دور از احتمال نیست، مگر اینکه روسیه از این پس با سیاست عمل کنه.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.