– وزرای خارجه G7 بر سر تحریم روسیه توافق کردند
وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان (آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن)، موسوم به گروه هفت (G7) در جریان اجلاس سه روزه در شمال آلمان، بر سر گسترش تحریم‌ها علیه روسیه در حوزه‌هایی که این کشور به آنها وابستگی بیشتری دارد، توافق کردند. آنها همچنین درباره تضعیف تحریم‌ها علیه روسیه، به چین هشدار داده و بر تداوم کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به اوکراین تاکید کردند.
این کشورها در بیانیه پایانی این نشست، تغییر مرزهای اوکراین توسط روسیه را رد کرده و تاکید کردند که این تغییرات را به رسمیت نمی‌شناسند.
“آنالنا بربوک” وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست، روسیه را متهم به راه‌اندازی آگاهانه جنگ غلات کرد. وی با تاکید بر نقش اوکراین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان، مسدود کردن بندرهای اوکراین و جلوگیری از صادرات غلات را تهدیدی برای گرسنگی ۵۰ میلیون نفر در آسیا و آفریقا دانست.
لازم به ذکر است که “دمیترو کولبا” وزیر خارجه اوکراین نیز در این نشست شرکت داشته است.

– ویدیویی از آخرین حملات ارتش روسیه به منطقه صنعتی آزوفستال در شهر ماریوپل. در این ویدیو راکت‌اندازهای ارتش روسیه با استفاده از مهمات آتش زا ۹M22S کارخانه آزوفستال را بمباران می‌کنند.
بر اساس اظهارات مقامات دولتی اوکراین در حال حاضر بیش از هزار نفر نظامی در آزوفستال محاصره هستند که حدود ۶۰۰ نفر آنها زخمی هستند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.
رسانه‌های اوکراینی و غربی در حالی روسیه را به خاطر استفاده از تسلیحات آتش زا سرزنش می‌کنند که پیش از این آمریکا، ناتو و اسرائیل در جنگ‌های عراق، افغانستان، غزه و… بارها از بمب‌های آتش زا علیه مناطق غیرنظامی استفاده کردند و صدای هیچ رسانه‌ای علیه آنها بلند نشد!

– آیا فنلاند و سوئد به عضویت ناتو درمی‌آیند؟
در پی حمله روسیه به اوکراین، تمایل کشورهای اروپایی غیرعضو در ناتو به ویژه فنلاند و سوئد به عضویت در سازمان ناتو افزایش یافته است.
به طور کلی پارلمان سوئد با عضویت در ناتو موافقت کرده و دولت این کشور در حال بررسی‌های امنیتی و سیاسی این موضوع است. به احتمال زیاد سوئد در روزهای آتی تقاضای رسمی عضویت خود را به ناتو ارسال خواهد کرد.
اما دولت و پارلمان فنلاند تصمیم خود را اعلام کرده‌اند و برای این موضوع منتظر تصمیم گیری نهایی رئیس جمهور این کشور تا ۲۸ اردیبهشت ماه هستند.
آمریکا نیز اعلام کرده است که از درخواست این دو کشور برای عضویت در ناتو حمایت می‌کند. اما ترکیه حمایت این دو کشور از گرو‌ه‌های پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ را قابل بحث و بررسی دانسته و اعلام کرده است با توجه به اشتباه دولت قبلی ترکیه در رأی مثبت به عضویت یونان، نظر مثبتی درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ندارد.
در حال حاضر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ۳۰ عضو دارد و پذیرش عضو جدید نیازمند موافقت تمام اعضای این ائتلاف است.

– نیروهای روسیه با چند فروند موشک کروز تأسیسات نظامی ارتش اوکراین در منطقه مرزی یافوریف واقع در استان لویو را مورد حمله قرار داد.
بنابر اظهارات “ماکسیم کوزیتسکی” رئیس اداره منطقه‌ای استان لویو این حمله با چهار فروند موشک در ساعت ۴:۳۰ صبح، علیه تأسیسات نظامی ارتش اوکراین انجام گرفته است.
منابع محلی نیز از شنیده شدن صدای چند انفجار و مقابله سامانه‌های پدافندی اوکراین با این موشک‌ها خبر داده‌اند. پدافند اوکراین موفق به ساقط کردن دو فروند موشک شده است.
لازم به ذکر است که این دومین حمله موشکی ارتش روسیه به پایگاه یافوریف در جریان جنگ اوکراین است. ارتش روسیه پیش از این حمله، در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ با هشت فروند موشک کروز این پایگاه را با هدف انهدام مکان استقرار مستشاران و نیروهای خارجی، مورد حمله قرار داده بود.
موقعیت پایگاه یافوریف در نقشه آنلاین:
۵۰.۰۰۶۱۰۲,۲۳.۵۰۰۹۷۲ (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1M-_ymjR9xwOK7KMikOcUFSAE1ac&ll=50.00475361073854%2C23.503274083092478&z=14)

– رئیس‌جمهور فنلاند درخواست عضویت در ناتو را تایید کرد
“سائولی نینیسته” رئیس‌جمهور فنلاند ظهر امروز فرمان درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را صادر کرد. نینیسته از این فرمان به عنوان یک تغییر تاریخی در سیاست فنلاند یاد کرده است. با این تصمیم انتظار می‌رود که سوئد هم درخواست عضویت خود در ناتو را به زودی اعلام کند.
نینیسته روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه، در تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصمیم خود برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پوتین نیز این اقدام را گامی مخرب در روابط دو کشور عنوان کرده است.
فنلاند کشوری در شمال اروپا است که بین روسیه، سوئد و نروژ واقع شده است. این کشور حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر هلسینکی است. فنلاند با روسیه حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و تصمیم عضویت در ناتو می‌تواند این کشور در معرض تهدیدات جدیدی قرار دهد.

– ارتش اوکراین طبق روال گذشته، به منظور توقف پیشروی زمینی ارتش روسیه، یک پل ریلی را منهدم کرد.
این پل ریلی در شمال شهر سورودونتسک و بر روی رودخانه برووا واقع شده است و نقش مهمی در ارتباط ریلی بین شهرهای سورودونتسک و روبیژنه داشت. موقعیت پل ریلی سورودونتسک-روبیژنه در نقشه آنلاین

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱ روز ۶۲ روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. کمبوجیه م یکشنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

    یعنی. اینقدر که خندیدیم روده بر شدم صرفاً یه نمایش تبلیغاتی یاد اجلاس سران عرب با اسرائیل افتادم انگار انگار که عامل جنگ خودشون هستند و قراره دهنشون هم سرویس بشه و در زمینه غذا و انرژی

    پاسخ
    1. علی اس اس یکشنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

      خدایی فکر کردی اون نفرات اصل کاری براشون مهمه نه کسی که این وسط اسیب میبینه مردم هستن نه این جماعت ایا شما از رنج مردم لذت میبری من دیگه حرفی ندارم

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.