– تصاویری از انتقال هویتزرهای M777 اهدایی آمریکا به اوکراین.
“ولودیمیر زلنسکی” در اظهارات شب گذشته خود به نقش حملات مختلف موشکی در نبردهای شرق اوکراین اشاره کرد و گفت: «شلیک موشک‌های متعدد می‌تواند بازی را در برابر روسیه تغییر دهد. ما از همه کشورها می‌خواهیم سیستم‌های MLRS (راکت‌اندازهای چندگانه) را تأمین کنند. به لطف داشتن این تجهیزات، اوکراین می‌تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و سرزمین خود را آزاد کند.»
لازم به ذکر است نمایندگان بیش از ۴۰ کشور از جمله آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا فردا دوم خرداد ماه، در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برای بحث در مورد حمایت نظامی بیشتر از اوکراین نشست برگزار خواهند کرد.
برخلاف نظر زلنسکی، مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی بیشتر به رفع محاصره دریایی اوکراین فکر می‌کنند تا بتوانند صادرات غلات از این کشور را از سر بگیرند. در این راستا دولت آمریکا در حال بررسی ارسال دو نوع موشک ضد کشتی “بوئینگ هارپون” و “ریتون” به اوکراین است تا بتواند زمینه عملیات نظامی در دریای سیاه را فراهم کند.

– سرنگونی پهپاد ۱۲۰ هزار دلاری با موشک ۱.۸ میلیون دلاری!
در هفته‌های اخیر، نظامیان اوکراینی، موشک مارتلت (martlet) را جهت هدف قرار دادن پهپادهای روسی به کارگیری کردند.
در تازه‌ترین ویدیوی منتشر شده از ساقط کردن یک فروند پهپاد اورلان-۱۰ روسی توسط نظامیان اوکراینی، شلیک موشک مارتلت مشخص بوده و می‌توان گفت پهپاد روسی توسط این موشک منهدم شده است. نیروهای اوکراینی تصاویری از لاشه‌ی پهپاد روسی پس از اصابت این موشک را منتشر کرده‌اند.
نکته‌ی جالب توجه این است که هر فروند پهپاد اورلان-۱۰ ارتش روسیه حدود ۱۲۰ هزار دلار و هر موشک مارتلت حدود ۱.۸ میلیون دلار قیمت دارد!
این نخسین بار نیست که نظامیان اوکراینی جهت سرنگونی پهپادهای روسی از این موشک استفاده می‌کنند. در تاریخ ۲۱ فروردین ماه نیز سرباز تیپ ۹۵ هوابرد ارتش اوکراین، موشک مارتلت را از یک پرتابگر استار استریک (Starstreak) به سمت پهپاد اورلان-۱۰ شلیک و آن را ساقط کرد.
موشک مارتلت توسط تالس ایر دیفنس (Thales Air Defence) طراحی شده و در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد خدمت ارتش انگلیس شد. این موشک جزو تسلیحات اهدایی انگلیس به اوکراین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: موشک ضدهوایی مارتلت در دستان نظامیان اوکراینی

– باج گیری اردوغان از سوئد و فنلاند
روز گذشته مقامات کشورهای سوئد و فنلاند با “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه پیرامون روابط دوجانبه و عضویت در ناتو گفتگو کردند.
اردوغان در جریان گفتگو با “ماگدالنا اندرسون” نخست وزیر سوئد بر لزوم توقف حمایت سوئد از سازمان های تروریستی (پ‌ک‌ک و ی‌پ‌د) و رفع تحریم‌های در صنایع دفاعی تاکید کرد و از آنها خواست تا در جهت رفع نگرانی‌های ترکیه گام‌های ملموسی بردارند. سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند نیز با انتشار طی پیامی در توییتر گفت که در تماس تلفنی با اردوغان بر پایبندی فنلاند بر تعهدات امنیتی در قبال ترکیه و ناتو تاکید کرده است.
عضویت فنلاند و سوئد در سازمان ناتو در حالی با مخالفت و باج خواهی ترکیه روبرو شده است که روسیه صادرات گاز و برق به فنلاند را متوقف کرده و سیاست خود در قبال آنها را به یک کشور غیردوست تغییر داده است.

– ارتش روسیه شب گذشته حملات توپخانه‌ای سنگینی به شهر میکولایف و جبهه جنوبی اوکراین انجام داده است.
خطوط این محور در طول پنجاه روز گذشته تقریبا ثابت بوده است، اما برخی از تحلیلگران حوزه اروپا انتظار دارند حملات زمینی ارتش روسیه در طول هفته های آینده در این محور نیز فعال شود.
سیطره روسیه بر استان‌های میکولایف و اودسا علاوه بر قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه، روسیه را به شرق مولداوی و منطقه خودمختار ترانس‌نیستریا متصل می‌کند. نقشه آنلاین جبهه میکولایف

– گزارش “اولگ سینگوبوف” خبرنگار اوکراینی در مورد وضعیت جبهات استان خارکیف و محور ایزیوم:
نیروهای روسی روز گذشته و امروز، شهر خارکیف و شهرک های اطراف آن را گلوله باران کردند.
در نتیجه گلوله باران سالتیوکا، پنج غیرنظامی، در مناطق مابین شفچنکوه و چوگویف سه نفر و در شهرک درگاچی سه نفر دیگر زخمی شدند.
نبرد در شمال منطقه ادامه دارد و روسها بر روی مهار خطوط اشغالی و جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای مسلح اوکراین متمرکز شده‌اند.
در محور ایزیوم، روسها برای از سرگیری حمله آماده می شوند و مناطق ویرنوپلیا، دوگنکه و دیبرونه (در جنوب ایزیوم) را بمباران می‌کنند.
در حال حاضر صدای پرواز جنگنده‌های روسی در منطقه شمالی استان خارکیف شنیده می‌شود و غیرنظامیان از تردد و تجمع در داخل شهرها منع می‌شوند.
مشاهده در نقشه آنلاین

– بمباران هوایی مناطقی از شهر خارکیف توسط ارتش روسیه.

– ارتش روسیه و نیروهای لوهانسک (LPR) نواسلیوکا را در جبهه گورلیوکا تصرف کردند. این روستا برای مدت طولانی بین روسیه و اوکراین دست به دست می‌شد. مشاهده در نقشه آنلاین

– ویدیویی از داخل کارخانه آزوفستال در شهر ماریوپل. در این ویدیو حجم و شدت حملات ارتش روسیه و نیروهای دونتسک (DPR) نشان می‌دهد که آنها با مقاومت سرسختانه ارتش اوکراین روبرو بودند؛ حملاتی که در نهایت گردان آزوف را تسلیم روسها کرد. موقعیت محل ضبط ویدیو

– پس از پیشروی ارتش روسیه و نیروهای لوهانسک (LPR) در محور شرقی ایزیوم، نیروهای ارتش اوکراین از منطقه مهم اسکیل عقب نشینی کردند.
با این حساب مواضع روسها در ایزیوم تثبیت شد و اوکراینی‌ها آخرین شانس خود برای بازپس‌گیری ایزیوم را از دست دادند.
در محور شهرک لیمان نیز درگیری‌ها در مناطق یاروا و دیبروا و حومه‌ی شمالی لیمان جریان دارد. به احتمال زیاد هدف بعدی ارتش روسیه در این محور خود لیمان است و انتظار می‌رود اوکراینی‌ها در این منطقه مقاومت سنگین‌تری را از خود نشان دهند. مشاهده در نقشه آنلاین

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱روز ۶۲روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰روز ۸۱روز ۸۲روز ۸۳روز ۸۴روز ۸۵روز ۸۶روز ۸۷

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.