– ارتش روسیه و نیروهای دونتسک (DPR) روستاهای میرونیوسکی و وزدویژینکا در محور شمالی شهرک گورلیوکا را به تصرف خود درآوردند. همچنین طبق روال معمول، ارتش اوکراین پل بین لوهانسکه-میرونیوسکی را برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روسی منفجر کردند. به نظر می رسد که نیروهای اوکراینی در حال برنامه ریزی برای عقب نشینی از اسویتلودارسک هستند.
مشاهده در نقشه آنلاین

– سامانه پدافند هوایی ارتش روسیه یک فروند پهپاد اوکراینی را در منطقه کازانسکایا-لوپاتینا واقع در استان روستوف سرنگون کرد.
دود ناشی از انهدام این پهپاد نشانگر حمل مواد منفجره توسط پهپاد اوکراینی است. با توجه به حملات گذشته ارتش اوکراین احتمال می‌رود این پهپاد از نوع Tu-143 یا Tu-141 باشد.
موقعیت منطقه

– حمله موشکی ارتش روسیه به شبکه ریلی اوکراین در غرب شهر دنیپروپتروفسک.
والنتین رزنیچنکو فرماندار ایالت دنپروپتروفسک، اصابت چهار موشک به زیرساخت های راه آهن در شهرهای پاولوگراد و سینلنیکوف را تایید کرد و گفت: «در پی اصابت چهار موشک روسی، آسیب جدی به مسیر راه‌آهن و شبکه ارتباطی ریلی وارد شده است. هنوز مشخص نیست که چه زمانی حرکت را از سر خواهیم گرفت.»
این حملات روسیه به قصد جلوگیری از رسیدن کمک‌های تسلیحاتی و پشتیبانی کشورهای اروپایی و آمریکا به جبهات شرق اوکراین انجام می‌گیرد.
موقعیت منطقه پاولوگراد و سینلنیکوف

آخرین وضعیت درگیری‌های شرق اوکراین، ۳ خرداد ۱۴۰۱

– نیروهای ارتش اوکراین حمله سنگینی را برای بازپس‌گیری منطقه ترنوا در شمال استان خارکیف آغاز کرده‌اند.
این محور در یک هفته اخیر صحنه درگیری سنگینی بین ارتش اوکراین و ارتش روسیه بوده است و مناطق ترنوا و روبیژنه چند بار بین دو طرف دست به دست شده است.
استقرار نیروهای روسی در مناطق مرزی خارکیف، می‌تواند حاشیه امنیتی را برای جلوگیری از حملات راکتی و توپخانه‌ای اوکراین به استان بلگورود واقع در غرب روسیه ایجاد کند.

مشاهده در نقشه آنلاین

– به دنبال عقب نشینی نیروهای اوکراینی از منطقه اسویتلودارسک، ارتش روسیه و نیروهای دونتسک (DPR) وارد این منطقه شدند و پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند.

مشاهده در نقشه آنلاین

– ارتش روسیه و نیروهای لوهانسک (LPR) از شب گذشته حملات زمینی به لیمان را آغاز کردند و بر اساس گزارش رسانه‌های روسی کنترل چندین منطقه در جنوب این شهر را به دست گرفتند. در حال حاضر درگیری‌های در بخش جنوبی لیمان جریان دارد.

مشاهده در نقشه آنلاین

– ارتش روسیه کنترل مناطق لیپوه و واسیلیوکا در شمال پوپاسنا را بدست گرفت و به خط لجستیکی باخموت-سوردونتسک نزدیک تر شد. با پیشرویهای هفته اخیر در این محور، خط لجستیک نیروهای اوکراینی از باخموت و سولدار به سمت شهر سوردونتسک زیر آتش ارتش روسیه قرار گرفته است.
مشاهده در نقشه آنلاین

– ویدیویی از حمله پهپاد انتحاری آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین!
در این ویدیو یک فروند پهپاد پرسه زن سوئیچ بلید ۳۰۰ به یک تانک T-72B3 ارتش روسیه حمله کرده و آن را دچار آسیب می‌کند. با توجه به شدت و حجم انفجار می‌توان گفت که این حمله منجر به از کار افتادن تانک نمی‌شود اما می‌تواند به خدمه و نیروهای اطراف آن آسیب جدی وارد کند. ارتش آمریکا در یک مرحله از کمک‌های تسلیحاتی خود به ارتش اوکراین حدود ۱۰۰ فروند از این نوع پهپاد را اهدا کرده است.
در مورد پهپاد سوئیچ بلید بیشتر بخوانید

– نیروهای ارتش روسیه با استفاده از هویتزرهای ۱۵۲ میلی‌متری Msta-B و هدایت آتش توسط پهپاد، خودروها و پایگاه‌های نظامیان اوکراینی را هدف حمله قرار دادند.
توپ ۱۵۲ میلیمتری مستا از سال ۱۹۸۷ توسط ارتش سرخ شوروی به کار گرفته شد و هم اکنون نیز توسط ارتش روسیه و برخی کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه از این توپ استفاده می‌کنند. این توپ یکی از مدرن‌ترین توپ‌های ارتش روسیه به شمار می‌رود که قادر به شلیک پرتابه‌های هسته‌ای نیز می‌باشد.

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱روز ۶۲روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰روز ۸۱روز ۸۲روز ۸۳روز ۸۴روز ۸۵روز ۸۶روز ۸۷روز ۸۸روز ۸۹

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.