– درگیریها در شهرک لیمان بین نیروهای روسیه و ارتش اوکراین ادامه دارد. نیروهای روسیه تقریبا ۵۰٪ لیمان را به کنترل خود درآورده اند. نیروهای تیپ ۷۹ هوابرد ارتش اوکراین جزء نیروهای اصلی مدافع در این شهرک هستند.
با توجه به تعداد نیروهای ارتش روسیه و حجم آتش نیروهای مهاجم، شهرک لیمان در ۲۴ ساعت آینده بصورت کامل سقوط خواهد کرد.
مشاهده در نقشه آنلاین

– پس از تصرف مناطق میرونیوسکی و اسویتلودارسک در شمال شرق گورلیوکا بدست نیروهای روسیه، نیروهای ارتش روسیه و متحدانش کنترل کامل لوهانسکه و مناطق میرونیوکا، روتی و ویدرودژنیا را در اختیار گرفتند.
در حال حاضر نیروهای روسیه حدود ۱۵ کیلومتر با شهر مهم باخموت فاصله دارند. به نظر می‌رسد نیروهای روسیه با پیشروی در این محور، قصد ایجاد یک پاکت دیگر را دارند تا بدین وسیله نیروهای اوکراینی را مجبور به عقب نشینی کنند و با تصرف مناطق بیشتر به شهر باخموت برسند.
مشاهده در نقشه آنلاین

– آمار رسانه‌های اوکراینی درباره تلفات و خسارات ارتش روسیه در جریان جنگ اوکراین (تاریخ: ۲۴ فوریه تا ۲۵ می ۲۰۲۲ میلادی / ۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۴ خرداد ۱۴۰۱):
بیش از ۲۹۴۵۰ نفر از پرسنل روسیه کشته و زخمی شده‌اند.
۱۳۰۵ عراده تانک، ۳۲۱۳ دستگاه خودروی نظامی، ۶۰۶ قبضه توپ، ۲۰۱ دستگاه راکت انداز، ۹۳ دستگاه پدافند هوایی، ۲۰۶ فروند هواپیما، ۱۷۰ فروند بالگرد، ۲۲۱۸ دستگاه خودروی سنگین و تانکر سوخت، ۱۳ دستگاه قایق تندرو سبک و کشتی جنگی و ۴۹۱ فروند پهپاد منهدم شده است.

– ویدیویی از فعالیت یگان مین روب ارتش روسیه در ساحل ماریوپل.
در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری، ارتش روسیه و متحدان، کنترل کامل شهر بندری ماریوپل را در اختیار گرفتند.
اکنون با گذشت چند روز از تسلط کامل بر این شهر، یگان مین روب ارتش روسیه مشغول عملیات شناسایی مهندسی و پاکسازی مناطق این شهر از جمله ساحل ماریوپل هستند.
ویدیوی فوق نشان می‌دهد که نظامیان روسی جهت خنثی سازی مین و مواد منفجره از ربات مین زدایی و پاکسازی Uran-6 استفاده می‌کنند. Uran-6 یک خودروی مین روب کنترل از راه دور زرهی می‌باشد که به تجهیزات مین‌روبی مجهز است. این ربات را می‌توان به تجهیزاتی مانند تیغه بولدوزر، ترولس و تیغه مین کوب چرخان مجهز کرد و از فاصله‌ای حدود یک کیلومتری مین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و دیگر دستگاه‌های انفجاری را کشف و از بین برد.
در سال‌های گذشته، نیروهای ارتش روسیه ربات Uran-6 را جهت خنثی سازی مین و مواد منفجره در مناطقی از استان‌های حلب و حمص سوریه به کارگیری نموده و شهرهای مختلفی را به کمک این ربات پاکسازی کردند.

– ویدیویی از حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مواضع روسیه در استان زاپروژیا.
در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مناطق استان زاپروژیا در کنترل ارتش روسیه قرار دارد و شهر زاپروژیا مرکز این استان در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد.

– پایان پاکسازی شهر بندری ماریوپل
“ایگور کوناشنکوف” سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در شهر ماریوپل که اخیر از چنگ نظامیان اوکراین آزاد شد، عملیات مین زدایی و غیرنظامی سازی بندر ماریوپل به پایان رسید و این بندر فعالیت خود را آغاز کرد.
شایان ذکر است که نیروهای ارتش روسیه، بیش از ۱۲ هزار مین و مواد منفجره را در شهر ماریوپل کشف و خنثی کردند.
پیش‌تر، ویدیویی از فعالیت یگان مین روب ارتش روسیه در ساحل ماریوپل منتشر شده بود.

ایگور کوناشنکوف

– بسته ششم تحریم‌های غرب علیه روسیه مساوی است با حمله اتمی به مجارستان!
بر اساس اظهارات مقامات اتحادیه اروپا، ششمین بسته تحریمی علیه روسیه به زودی تصویب خواهد شد. “مارک روته” نخست وزیر هلند، در جریان سفر به ایرلند با تاکید بر نظر مثبت اکثر اعضای اتحادیه اروپا بر تصویب این بسته گفت: «اروپا به عنوان مصرف کننده عمده نفت و گاز روسیه، اساسا در حال تأمین مالی پوتین در جنگ اوکراین است. ما باید هر چه زودتر به واردات از روسیه پایان دهیم.»
علیرغم جلسات متعدد اتحادیه اروپا، تصویب بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل مخالفت جدی مجارستان، به مشکل خورده است. “ویکتور اوربان” نخست وزیر مجارستان، اعمال تحریم بر واردات انرژی از روسیه را به مثابه حمله اتمی به مجارستان دانسته و با آن مخالفت کرده است!
لازم به ذکر است اتحادیه اروپا با همراهی آمریکا و سایر متحدین، تاکنون پنج بسته تحریمی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که به باور کارشناسان در خنثی سازی از تاثیرات جنگ اوکراین چندان موثر نبوده است. به همین دلیل طراحان بسته ششم، به دنبال جلوگیری از صادرات نفت و گاز و انجام معاملات بانکی روسیه هستند.

– آمار وزارت دفاع روسیه از تلفات و خسارات ارتش اوکراین در جریان جنگ اوکراین (تاریخ: ۲۴ فوریه تا ۲۵ می ۲۰۲۲ میلادی / ۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۴ خرداد ۱۴۰۱):
از آغاز جنگ اوکراین تاکنون ۱۷۸ فروند هواپیمای نظامی، ۱۲۶ فروند بالگرد، ۱۰۰۶ فروند پهپاد، ۳۲۲ فروند سامانه پدافند هوایی، ۳۲۵۸ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، ۴۳۰ راکت انداز چندگانه، ۱۶۷۱ توپ صحرایی و خمپاره انداز و ۳۱۵۵ واحد خودروی نظامی ویژه منهدم شده است.

– ارتش روسیه با چهار فروند موشک کروز کالیبر مواضع و زیرساخت‌های اوکراین در مرکز استان زاپروژیا را مورد حمله قرار داد.
روسیه در این حملات کارخانه‌های پروگرس و موتور سیچ که قطعات و موتور پهپادهای تهاجمی و بالگردهای ترکیه را تولید می‌کنند، مورد حمله قرار داده است. همچنین منابع اوکراینی معتقدند که یکی از موشک‌ها توسط پدافند هوایی ارتش اوکراین سرنگون شده و لاشه‌ی آن بر روی ساختمان مرکز خرید آورورا سقوط کرده است. تلفات و خسارات این حملات تاکنون مشخص نشده است.
موقعیت کارخانه موتور سیچ در شهر زاپروژیا

– نیروهای ارتش روسیه مناطق بیلوگوریوکا و نهرینه واقع در شمال استان دونتسک را تصرف کرده و جاده باخموت-لیسیچانسک را قطع کردند.

مشاهده در نقشه آنلاین

– سلاح جنگ الکترونیک و ضد پهپاد REX-2 در دستان نظامیان روسی

این سلاح ساخت شرکت روسی ZALA Aero است. وزن کلی اسلحه REX-2 سه کیلوگرم است و با یک بار شارژ می‌توان سه ساعت از آن استفاده کرد. همچنین برد این سلاح دو کیلومتر است و می‌توان در این فاصله علیه پهپاد‌ها به کار گرفته شود.

با توجه به استفاده گسترده نظامیان اوکراینی از کوادکوپتر جهت شناسایی مواضع و رصد نظامیان روسی در مناطق مختلف، ارتش روسیه تصمیم گرفته است تا با استفاده از این سلاح با پرنده‌های شناسایی اوکراینی‌ها مقابله کند زیرا سلاح REX-2، توانایی قطع ارتباط اپراتور با پرنده و به زمین نشاندن آن را دارد.

– رسانه‌های روسی ویدیوی دیگری از حمله پهپاد انتحاری ZALA KYB به تجمع نیروهای اوکراینی در منطقه پاولیوکا واقع در استان دونتسک منتشر کردند. این حمله در ۸ می ۲۰۲۲ میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) انجام گرفته است.
اهمیت این حملات علاوه بر ضربات سخت به تجمعات و تجهیزات نظامی، در تخریب روانی و برهم زدن تمرکز نیروی انسانی دشمن است. بنابراین توجیه شلیک موشک‌های میلیون دلاری به پهپادهای ارزان قیمت در اهمیت این موضوعات است.

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱روز ۶۲روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰روز ۸۱روز ۸۲روز ۸۳روز ۸۴روز ۸۵روز ۸۶روز ۸۷روز ۸۸روز ۸۹روز ۹۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.