– آمریکا و متحدانش در جنایات کیف شریک هستند!
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت این سازمان اظهار داشت: آمریکا و متحدانش نه تنها چشمان خود را بر روی جنایات کیف در قبال غیرنظامیان بسته‌اند بلکه در قتل غیرنظامیان نیز شریک هستند. گلوله باران شهرهای منطقه دونباس از طریق هویتزرهای اهدایی واشنگتن انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: نظامیان اوکراینی، مدارس و بیمارستان‌ها را به مواضع خود تبدیل کرده‌اند.

– ارتش روسیه تانک‌های ۶۰ ساله را به جنگ اوکراین فرستاد!
منابع محلی روز گذشته تصاویری از ارسال تانک‌های قدیمی T-62 به شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین را منتشر کردند.
جالب است بدانید طراحی تانک T-62 پس از اتمام جنگ جهانی دوم در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و در سال ۱۹۶۱ میلادی به تولید انبوه رسید. اما معایب این تانک از جمله: زره ضعیف، تجهیزات نامرغوب و آسیب‌پذیری بالای مخازن سوخت و مهمات و… باعث شد تولید این تانک کنار گذاشته شود.
حال سوال مهم اینست: ارسال تانک‌های ۶۰ ساله روسی به جنگ اوکراین به چه منظوری صورت گرفته است؟

– ویدیویی از حضور نظامیان روسی در مواضع ارتش اوکراین در شمال غرب پوپاسنایا‌‏.
این ویدیو در حومه غربی منطقه تریپیلیا واقع در شمال غرب پوپاسنایا‎ ضبط شده است و نشان می‌دهد که بخشی از مواضع نیروهای اوکراینی در حمله ارتش روسیه تخریب شده است. همچنین در جریان پاکسازی سنگرهای ارتش اوکراین در این منطقه، نیروهای روسی کلاه‌ ایمنی ساخت شرکت آمریکایی ArmorSource را کشف کردند.
در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، تریپیلیا به همراه برخی مناطق دیگر مانند ویکتوریوکا، ولودیمیریوکا، نوا کامیانکا، استریاپیوکا، ویسکریوا و ترویتسکه به کنترل نیروهای روسیه و لوهانسک درآمد.
مشاهده در نقشه آنلاین

– اظهارات “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه در خصوص مقابله با تحریم‌های غرب:
«ما خود را از جهان جدا نخواهیم کرد و کسی نمی‌تواند ما را از تجارت جهانی منزوی کند. هرکسی که بخواهد چنین کاری کند، به اقتصاد خود و کشورهای دیگر آسیب می‌زند. تحریم‌های غرب نه تنها بر ما، بلکه بر چین نیز تأثیر می‌گذارد.
ما شاهد برخی مشکلات در زنجیره تامین و حمل و نقل هستیم. ما فعالانه با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد و خواهان تقویت روابط با کشورهایی هستیم که می‌خواهند شریک ما باشند. ما در حال توسعه موسسات مرکزی از جمله مرکز تجارت اوراسیا هستیم.
نمایندگان حوزه تجارت می‌دانند که ما چه چیزی می‌توانیم به جهان ارائه دهیم، روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گندم است!
ما باید مکانیسم هایی برای مقابله با چالش‌هایی که اکنون با آن روبرو هستیم داشته باشیم.»
اظهارات پوتین گویای تلاش جدی روسیه برای مقابله اقتصادی با غرب است. آنها با اقدامات هدفمندی از تشکیل سازمان‌های منطقه‌ای تا مقابله به مثل با غربی‌ها (جلوگیری از صادرات غلات اوکراین) در حال احیای اقتصاد خود هستند.

– در ادامه‌ی حمله ارتش روسیه و نیروهای لوهانسک (LPR) به شهرک لیمان واقع در شمال استان دونتسک، حدود ۸۰ درصد این منطقه به تصرف نیروهای روسی درآمده است.
با توجه به عقب نشینی گام به گام ارتش اوکراین از جبهه لیمان، سقوط این شهر قطعی است و زمان سقوط کامل آن بستگی به سرعت عمل روس‌ها دارد.
لیمان در سمت شمال شرقی رودخانه دونیتس قرار دارد و ارتش اوکراین برای پشتیبانی نظامی و تدارکاتی از این جبهه باید از روی این رودخانه عبور کند. با توجه به تخریب اکثر پل‌های لیمان در بمباران‌های روسیه، پافشاری احتمالی اوکراینی‌ها بر حفظ لیمان از نظر تصمیم غلطی می‌بود.

– رسانه‌های روسی با انتشار تصاویری از به غنیمت گرفتن یک فروند پهپاد انتحاری “سوئیچ بلید” (اهدایی آمریکا به اوکراین) در جبهات شرقی اوکراین خبر دادند. درباره پهپاد سوئیچ بلید بیشتر بخوانید

– در نتیجه پاتک ارتش اوکراین به جاده باخموت-لیسیچانسک، ایست بازرسی و تعدادی از خودروهای نظامی و زرهی ارتش روسیه تخریب شده و نیروهای روسی ناچار به عقب نشینی از این جاده شدند. منابع اوکراینی مدعی تلفات ۵۰ نفره روسها در این درگیری شده‌اند.
در حال حاضر حملات توپخانه‌ای و درگیری‌های زمینی در این محور به صورت پراکنده جریان دارد و ارتش روسیه در حال تجدید قوا برای حمله مجدد به این محور است.

با این شکست خیز ارتش روسیه برای پیشروی به سمت محور باخموت-لیسیچانسک عقب زده شد و اوکراینی‌ها به طور موقت از اعمال وضعیت شبه محاصره بر سورودونتسک و لیسیچانسک جلوگیری کردند.

در محور سورودونتسک نیز ارتش روسیه همزمان با حملات هوایی و توپخانه‌ای، در حال انتقال نیرو و پشتیبانی برای آغاز نبردهای شهری هستند. انتظار می‌رود این حمله در روزهای آتی آغاز شود.

– ارتش اوکراین مدعی انهدام دو فروند پهپاد اورلان ۱۰ (Orlan-10) ارتش روسیه در جبهات شمالی استان خارکیف شد.
طبق اطلاعات اعلام شده از سوی رسانه‌های اوکراینی، ارتش اوکراین از ابتدای جنگ تاکنون ۵۰۲ فروند از پهپادهای روسیه را سرنگون کرده است.
بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد اورلان-۱۰

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱روز ۶۲روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰روز ۸۱روز ۸۲روز ۸۳روز ۸۴روز ۸۵روز ۸۶روز ۸۷روز ۸۸روز ۸۹روز ۹۰روز ۹۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. Mohsen پنجشنبه, ۵ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

    بعلت تلفات زرهی. برای جبران زرهی های از دست رفته این تانک های قدیمی را فرستاده

    پاسخ
  2. mazood پنجشنبه, ۵ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

    این تانکها و همچنین اسلحه ی بدست آمده از ارتش اوکرایین و حتی اسلحه غربی کمکی از قبیل استینگر٬ فعلا به جمهوری خلق دونتسک داده خواهد شد تا زمانیکه به فدراسیون روس بپیوندد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.