– ویدیویی از هدف قرار دادن هویتزرهای اوکراینی توسط ارتش روسیه
پس از شناسایی سه عراده هویتزر خودکششی M109A3 ارتش اوکراین توسط پهپاد روسی، محل استقرار آنها با استفاده از مهمات خوشه‌ای هدف حمله ارتش روسیه قرار گرفت. در نتیجه این حمله یک عراده هویتزر منهدم و دو عراده هویتزر دیگر به شدت آسیب دیدند.
پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، برخی از مقامات کشورهای ایتالیا، بلژیک و نروژ از تصمیم خود جهت ارسال هویتزرهای خودکشش M109 به اوکراین خبر دادند. گفته می‌شود که نسخه‌های M109A3، توسط کشور نروژ به اوکراین اهدا شده است.
هویتزر M109 یکی از فراگیرترین توپ‌های خودکششی جهان می‌باشد که در بیش از ۳۰ ارتش جهان به خدمت گرفته شده است.

– زلنسکی: صادرات غلات اوکراین توسط روسیه را نمی‌پذیریم
“ولودیمیر زلنسکی” رئیس‌جمهوری اوکراین، روز گذشته ۱۷ خرداد در یک سخنرانی ویدیویی با جلسه روزنامه فاینشنال تایمز، گفت: «کیف بن‌بست در جبهه نبرد با روسیه را نمی‌پذیرد و هدف آن بازپس‌گیری تمامی مناطق اشغالی است. ما تلفات زیادی متحمل شده‌ایم و نمی‌توانیم قلمرو خود را به سادگی واگذار کنیم.
روسیه از نظر نفرات و تجهیزات برتری دارد و ارتش اوکراین برای مقابله با آنها به سلاح‌های سنگین و تهاجمی نیاز دارد. از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شده تشکر می‌کنم، اما این تحریم‌ها به اندازه کافی به روسیه ضربه نزده است، چرا که از ابعاد کاملی برخوردار نیستند. از اتحادیه اروپا می‌خواهم که از تحریم نفت و گاز روسیه نترسد.
همه به خوبی می‌دانند که ما به کشتی‌های روسی اجازه ورود به بنادر اوکراین را نمی‌دهیم، چون آنها هر روز به ما حمله می‌کنند. هرگونه توافق با روسیه در این رابطه محال است. ما ابتکار عملی برای ایجاد یک گذرگاه دریایی امن که همه کشورها به جز روسیه بتوانند از آن برای صادرات غلات از بنادر اوکراین استفاده کنند، دست یافته‌ایم.»

اوکراین به دنبال خرید سامانه گنبد آهنین از اسرائیل!

– روسیه اولین محموله غلات جنوب اوکراین را به خارج صادر کرد
طبق گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از نماینده روسیه در استان زاپروژیا، روسیه یک قطار ۱۱ واگنی حامل غلات را از ملیتوپل به سمت شبه جزیره کریمه ارسال کرده است. این قطار اولین محموله رسمی غلات مناطق جنوبی اوکراین است که به منظور صادرات به کریمه ارسال می‌شود.
پیش از این مقامات اوکراین، روسیه را متهم به سرقت ۵۰۰ هزار تن گندم اوکراین و صادرات آن از طریق بنادر شبه جزیره کریمه کرده بودند. ارزش این محموله‌های گندم ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و عمده مشتریان آن کشورهای آفریقایی هستند.
بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، حدود ۴۰ درصد گندم مورد نیاز آفریقا از روسیه و اوکراین تامین می‌شود.

– توافق روسیه و ترکیه برای صادرات غلات اوکراین
چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، صبح امروز مذاکرات با همتای روس خود را سازنده توصیف کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ضمن استقبال از تلاش‌های ترکیه برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین، آمادگی روسیه برای همکاری با ترکیه در زمینه صادرات غلات از اوکراین را اعلام کرد. وی افزود که این مبادلات با ارزهای ملی دو کشور انجام خواهد گرفت.
طبق اظهارات وزیر خارجه روسیه، دو طرف بر سر تنش‌های اخیر در شمال سوریه نیز گفتگو کرده‌اند، اما نتایج آن هنوز مشخص نشده است.
لازم به ذکر است که پیش از این مذاکرات، ترکیه و اوکراین بر سر صادرات غلات مناطق تحت کنترل دولت اوکراین به توافق رسیده بودند. طبق این قرارداد، ترکیه غلات مناطق دولتی اوکراین را با دریافت ۲۵ درصد تخفیف از بندر اودسا در سواحل جنوب غربی اوکراین می‌خرد و با داشتن تضمین امنیتی از طرف روسیه صادرات می‌کند.
افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در ترکیه را می‌توان عامل اصلی مواضع اخیر این کشور در مسائل مرتبط با جنگ اوکراین (از مخالفت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تا دلالی غلات اوکراین و روسیه) دانست.

– روسیه روند الحاق استان خرسون و زاپروژیا را آغاز کرد
بر اساس اظهارات “سرگئی کرینکو” معاون اول رئیس جمهور روسیه، ارائه پاسپورت روسیه به ساکنان شهر خرسون آغاز شده است. این موضوع در حالی اجرا می‌شود که پول رایج در خرسون و سایر مناطق تحت کنترل روسیه، روبل روسیه است و امور اداری مردم این مناطق با چارچوب قوانین روسیه انجام می‌گیرد.
طبق اظهارات مقامات روسیه، مقدمات برگزاری همه پرسی الحاق به فدراسیون روسیه در استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا، تا پایان سال جاری میلادی آماده می‌شود.

– گزارشات حاکی از آن است که نیروهای ارتش روسیه از رود سیورسکی دونتس عبور کرده و روستای “تتیانیوکا” واقع در جنوب “اسویاتوهرسک” را به تصرف خود درآورند.
مشاهده در نقشه آنلاین

– نیروهای ارتش روسیه پس از پاکسازی “متولکینه”، منطقه “ورونوه” را تصرف کردند. هم اکنون درگیری‌ شدیدی در فرودگاه “سورودونتسک” جریان دارد.
همچنین گزارش‌هایی از پیشروی نظامیان روسیه در منطقه “بوریوسکه” وجود دارد که تا این لحظه قابل تایید نیست.
مشاهده در نقشه آنلاین

اخبار جنگ اوکراین در روزهای گذشته:

روز ۱روز ۲روز ۳روز ۴روز ۵روز ۶روز ۷روز ۸روز ۹روز ۱۰روز ۱۱روز ۱۲روز ۱۳روز ۱۴روز ۱۵روز ۱۶روز ۱۷روز ۱۸روز ۱۹روز ۲۰روز ۲۱روز ۲۲روز ۲۳روز ۲۴روز ۲۵روز ۲۶روز ۲۷روز ۲۸روز ۲۹روز ۳۰روز ۳۱روز ۳۲روز ۳۳روز ۳۴روز ۳۵روز ۳۶روز ۳۷روز ۳۸روز ۳۹روز ۴۰روز ۴۱روز ۴۲ روز ۴۳روز ۴۴روز ۴۵روز ۴۶روز ۴۷روز ۴۸روز ۴۹روز ۵۰روز ۵۱روز ۵۲روز ۵۳روز ۵۴روز ۵۵روز ۵۶روز ۵۷روز ۵۸روز ۵۹روز ۶۰روز ۶۱روز ۶۲روز ۶۳روز ۶۴روز ۶۵ و ۶۶روز ۶۷روز ۶۸روز ۶۹روز ۷۰روز ۷۱روز ۷۲روز ۷۳روز ۷۴روز ۷۵روز ۷۶روز ۷۷روز ۷۸روز ۸۰روز ۸۱روز ۸۲روز ۸۳روز ۸۴روز ۸۵روز ۸۶روز ۸۷روز ۸۸روز ۸۹روز ۹۰روز ۹۱روز ۹۲روز ۹۳روز ۹۴روز ۹۵روز ۹۶روز ۹۷روز ۹۸روز ۹۹روز ۱۰۰روز ۱۰۲روز ۱۰۳روز ۱۰۴

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. کمبوجیه م چهارشنبه, ۱۸ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

    دقیقاً همان حرف های اشرف غنی قبل ازبه نابودی کشاندن افغانستان

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.